Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykler i nasjonalpark


Kikut

Anbefalte innlegg

Enda en oppmykning fra dagens regjering:

 

https://www.nrk.no/norge/apner-for-mer-sykling-i-naturen_-syklister-jubler_-turfolk-bekymret-1.14138393

 

Hva tenker folk om dette? Selv har jeg hytte i Nissedal, hvor stisykling de siste årene er blitt veldig populært. Det er ikke tvil om at dette har ødelagt myrer og stier og at få respekterer det å ikke sykle rett etter regnvær. Jeg sitter på mye fotodokumentasjon av dette fra turene mine i området.

Når man nå vil tillate dette i nasjonalparker blir jeg skeptisk. Alt blir tillatt, alt blir tilrettelagt - de som er imot er grinebitere og bremser.

Håper på en saklig og fruktbar diskusjon rundt temaet. Jeg lar meg gjerne korrigere. Det viktigste for meg er ikke å vinne diskusjonen, men å ta vare på naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ett problem med slitasje av fotturister i områder med veldig populære turmål, men det er på en måte greit fordi folk må få lov til å gå der dem vil. Sykling vil gjøre større skader i enkelte områder (myr, løs jord osv) enn en fotturist, samt at det begrenser seg i hvilke områder man kan ta med tohjulingen så man vil få større avtrykk pga flere sykler på de samme områdene. Ja vi må la folk bruke naturen på sin måte, men hvis det skader naturen (enten ved slitasje eller tilrettelegging) så må vi spørre oss om det er verdt det, og hvorfor nasjonalparkene er opprettet.

 

Hilsen en grinebiter (som var aktiv terrengsykkelist i de dager skivebrems var noe for de som drev med downhill)

 

 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.