Gå til innhold
  • Bli medlem

Staten med nye mål om turstier og felles database


Anbefalte innlegg

Annonse

 

26 minutes ago, Miamaria said:

Det kommer nå litt an på hvordan man ser det, med den planen der, og hva man ser på.

https://www.nrk.no/norge/apner-for-mer-sykling-i-naturen_-syklister-jubler_-turfolk-bekymret-1.14138393

Konflikter ut fra egeninteresser vil man alltid ha. "En sti er per definisjon en slitasjeskade på underlaget" - dette gjelder vel uansett om det fotfolk eller syklister som etablerte stien?

F.eks. så har mange lokallag i NOTS på dugnad,med offentlig godkjenning, fått kloppet opp mange bløte stier, kystpartiet osv. Disse brukes ihvertfall her også flittig av gående.

Klopping_skinka_08.jpg.05c85a9adb007d837222f02e2f6f127a.jpg

Burde disse vært forbeholdt syklister siden det er syklister som har lagt dem ut på dugnad, eller er det plass til, og et gode, for alle?

Jeg tror at det er plass til alle, og forventer at alle både viser hensyn og romslighet. Dessverre er det nok noen som ikke har plass særlig mye mer en deg selv og sine interesser selv om "utmarka" slik den er nå burde ha plass til absolutt alle som er aktive for egen maskin.

EDIT: Så kommentaren til @Tor-Eril-L-77 akkurat nå. Enig. Men lar "plass til alle" kommentaren stå.

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidespørsmål: Jeg har opplevd at enkelte turbeskrivelser er forsvunnet fra ut.no. Dette er småturer lokalt (som nå er skiltet her i marka) og mer eksponerte turer (slike som DNT ikke lenger vedlikeholder T-merkingen på).

Er det DNT som rydder eller kan private brukere som legger ut turbeskrivelser også fjerne disse igjen om&når de måtte ønske det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Nå er jeg positiv til sykling i utmark men la oss ikke bruke denne tråden til akkurat det, finnes andre tråder hvor dette er diskutert tidligere ;) 

Når du skriver i tittelen for emnet "nye mål" og det står i artikkelen "Målet er å endre friluftsloven, slik at det gis en generell adgang til ikke-motorisert ferdsel i utmark. Endringen kan tre i kraft om tre år."

- Så er det jo fint at du presiserer hvilke deler av de målene du ikke vil diskutere...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Terka said:

Sidespørsmål: Jeg har opplevd at enkelte turbeskrivelser er forsvunnet fra ut.no. Dette er småturer lokalt (som nå er skiltet her i marka) og mer eksponerte turer (slike som DNT ikke lenger vedlikeholder T-merkingen på).

Er det DNT som rydder eller kan private brukere som legger ut turbeskrivelser også fjerne disse igjen om&når de måtte ønske det?

Jeg tror DNT driver å rydder opp. Fikk en mail selv på en av de lokale turene jeg hadde lagt inn. Ikke noe negativt men jeg hadde egentlig glemt bort noen beskrivelser :) Jeg håper virkelig ikke de begynner å fjerne ruter og stier som ikke er DNT stier. Finnes jo utrolig mange merkede løyper som er laget av idrettsforeninger og velforeninger rundt om i landet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Miamaria said:

Når du skriver i tittelen for emnet "nye mål" og det står i artikkelen "Målet er å endre friluftsloven, slik at det gis en generell adgang til ikke-motorisert ferdsel i utmark. Endringen kan tre i kraft om tre år."

- Så er det jo fint at du presiserer hvilke deler av de målene du ikke vil diskutere...

Beklager, var ikke meningen å "sensurere". Men jeg forstår selve målet her er mer allmenn ferdsel og mere mosjon generelt, da gjerne med mer sammenhengende løyper og samkjørt med kollektivt. Sykling er jo sikkert en del av dette men ville bare ikke at tråden ender opp i en diskusjon om sykling versus vandring da det fort blir litt mye "støy" :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke lokale turer blir fjernet mye lokalt som ikke alltid er hos dnt.

Litt offtopic men dukket opp en foreslått app på tlf: fjellsti , app for fuglekikkere, turgåere,syklister og kajak ser ut til oversikt.. Noen som har prøvd den omtrent som ut sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.