Gå til innhold
  • Bli medlem

Små barn og soving i telt - har noen tips?


Pearl

Anbefalte innlegg

Hei! 

Noen som har tips til hvordan hjelpe småbarn med å finne søvnen i telt nå på sommeren? 

For å si det kort så sovner jeg før frøkna på 2år, gjerne sånn i 22.30 tiden...

Noe som resulterer i utslitt 2åring dagen etter..

Noen som har noen tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. 

Eldstedatteren her i huset har vært en drøm å ha med på tur. Spør ut på kvelden om å få legge seg i soveposen, og sovner ikke lenge etter. 2-åringen(straks 3) har vært helt motsatt. Eneste som har funket der er å sette seg med han. Dessverre! Men, til gjengjeld så har han sovnet veldig fort. Neste tur tenkte jeg å prøve lydbøker. 

Ps. Skal sies at når far å sønn var på guttetur sist uke så la han seg til å så ganske så kjapt og enkelt. 

Men, mitt tips er lydbok. Evt. Lese litt etter han er i soveposen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Har to jenter, en på 6 og en på 3. Begge har nattmaske som de bruker på den lyse årstiden (sånn som man får på fly), og de bruker de gjerne selv om de går av i løpet av natten.

Eldste jenten tar på seg masken, så er det «godnatt» derfra. Yngste ligger og ser seg rundt lenge og leker med fingrene en halvtime. Det eneste som funker er at jeg prøver å få henne til å ligge i ro, og «hysje» når hun er for urolig. En gang i løpet av prosessen sovner jeg alltid, og jeg våkner etter en liten halvtime. Da sover hun, og jeg kan gå ut av teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen gode tips å komme med dessverre. Nå sovner våre som om de var hjemme når de sover i teltet, men frem til de var tre år var det "fest" hver kveld i teltet. De forsto ikke at de skulle sove når det var lyst og artige farger fra teltduken. Endte stort sett med at far sovnet før dem. Så det eneste tipset jeg har er å være tålmodig og at det går seg til når de blir eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del med guttungen på snart 4, har det funka bra å gjøre de siste kveldsrutinene så like som mulig som ellers hjemme; altså bære med seg koseteppet og kosekluten, favorittbamsen eller andre trygge ting - selv om det tar litt ekstra vekt og plass. Pluss ei bok. Hvis det funker i heimen funker det ofte også på tur ;-) Men noe turning og ekstra leking / kos i teltet er nesten "obligatorisk". Ungene er jo også på tur, akkurat som far. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre gutter, den minste på litt over tre, og har vært gjennom mange lange kvelder i teltet der jeg heller skulle sittet utenfor ved bålet eller prøvd noen kast med fiskstanga, fremfor å ligget inne i teltet med unge som ikke vil sove.

Legging i telt starter seinere enn hjemme, det hører med. Er man på tur så er man på tur, da kan man være lenge oppe med alt det som hører med av overtrøtte unger osv. 

Lesing i bok har ofte fungert for oss, men det er kanskje fordi vi også leser mye hjemme, så som det sies over her, vi har de samme rutinene som hjemme bare litt senere på kvelden. Lesing, synging, alt vi gjør hjemme og ting tar tid.

Har ingen råd å komme med, annet enn å si at mest sannsynlig blir det bedre med årene og jo flere turer du er på :) Helt til de blir så store at de legger seg samtidig med deg, og da får du ikke alenetid da heller :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre to på 5 og 7 sov sin første natt i fjellheimen forleden, og de hadde «fest» inni teltet etter leggetid.. For vår del fikk det bare stå til, med en og annen småstreng formaning innimellom om å prøve å lukke øynene. Det går seg sikkert til med alderen,  tenker jeg😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset, eller rettere sagt i teltet, går det i eventyr og historier. Eventyr som blir til underveis. Hender og at de små har noen innspill - i hvertfall til karakterer. Har blitt en fast rutine på tur, og verdsettes av alle, inkl undertegnede. 

Har dog opplevd flere ganger å duppe av midt i mine egne historier; da med påfølgende "hæ, pappa, skjedde nå da" Halvt i svime og halvt våken kan det være en utfording å hente seg inn igjen med en gang, og en del mumling og drømmevandring forekommer. Men det går som regel fint 😊

Så er det bare å tusle ut igjen av teltet - om det frister der og da.....(ikke alltid det gjør det).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn: jeg pleide å få tatt igjen litt søvn på turene i den alderen der. Var vel ikke direkte sjelden jeg sovnet før henne... 

Sovemaske fungerte innimellom, mye aktivitet/inntrykk på dagen fungerte innimellom og fortellinger/eventyr/nattasanger fungerte innimellom. Noen ganger hjalp det at jeg var inne i teltet, andre ganger gikk det bedre når jeg var ute og det ikke var noen å snakke med.

Jeg mener å huske at det gjerne ble bedre etter et par dager, siden hun jo ble trøtt etterhvert. Jeg antar at nyhetens interesse også ble mindre. 

Og så må det vel legges til at barn er så forskjellige. Dattera mi var alltid vanskelig å få til å sovne, både hjemme og ute. Jeg hadde med kusina også innimellom. Når klokka ble sju (eller noe sånt) ba hun om å legge seg, og så lukket hun øynene og sovnet i løpet av en nattasang. Fascinerende greier! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vi har det samme problemet, og må svare som de fleste andre her. Det er ikke mye å få gjort, annet enn å prøve og prøve igjen. Med over 40 teltnetter på 1-åringen så langt begynner det å gå litt bedre, men vi har fremdeles dårlige netter. Her er noe av det vi har prøvd og som kan funke for deg:   

Regn fungerer kjempebra - da sovner de nesten øyeblikkelig.
Sette på vuggeviser på spotify og legge telefonen i ytterteltet.
La de løpe rundt og bli utslitt + mett + varm før leggetid.
Hjemmetingene må være med - bamse, pute og gjerne dyne. Det fungerer sykt mye bedre med enn uten, selv om det blir mer å bære på!
Test ut soving i hengekøye, med myggnett og all komfort. Det kan funke for 2-åringen - for våre eldre barn er det den beste oppfinnelsen vi har prøvd!

Med ønske om mange gode turer med jentungen fremover!! :) 

 

Fjellfant, familiefar og småaktiv blogger.

https://www.turfamilien.com

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 24.7.2018 den 10.21, Hammer skrev:

Hei. 

Eldstedatteren her i huset har vært en drøm å ha med på tur. Spør ut på kvelden om å få legge seg i soveposen, og sovner ikke lenge etter. 2-åringen(straks 3) har vært helt motsatt. Eneste som har funket der er å sette seg med han. Dessverre! Men, til gjengjeld så har han sovnet veldig fort. Neste tur tenkte jeg å prøve lydbøker. 

Ps. Skal sies at når far å sønn var på guttetur sist uke så la han seg til å så ganske så kjapt og enkelt. 

Men, mitt tips er lydbok. Evt. Lese litt etter han er i soveposen. 

Har samme erfaringer fra jentene mine var mindre, lese til dem eller la dem lytte til lydbøker 😊 fungerer supert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.