Gå til innhold
  • Bli medlem

Femundsmarka?


.::Per::.

Anbefalte innlegg

Vurderer å ta en ukes tur til Femundsmarka i år også men med denne sinnsyke tørken vi har hatt i lengre tid nå så vurderer jeg heller å dra på jobb. 

Er det noen som har vært der den siste tiden som kan si litt om hvor tørt det er der nå? 

Har jo ihvertfall lyst til å kunne fyre primus for å lage litt mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke alle som bruker hode desverre, og mhbr sier:Hei! Nei, alt som generer ild er forbudt! Dette svaret vi ga her, som han refererer til, gjaldt bruk av primus på rasteplasser. Vi kan ikke gjøre vurderinger i hvert enkelt tilfelle, og gir hverken tillatelse eller dispensasjon sånn situasjonen er nå. Derfor minner vi om aktsomhetsplikten i det kjedsommelige, det er den/de som tenner ild som er ansvarlig!

@whistler rådet ditt er ikke bra i dette tilfelle. 

3 timer siden, whistler skrev:

Gassbrenner bruker du med fornuft

Syns alle som ser bål og primuser i bruk nå på insta/sosiale medier i områder det ikke er lov, bør påpeke dette, og hvertfall ikke trykke liker......

  • Liker 1
  • Forvirret 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lov å bruke hue synes jeg. Ha primus i vannkanten, ta kjelen og dynk alt rundt med vann.  Evt om det er noe sva eller større stein ut i vannet som kan brukes som underlag. Kok opp vann til mat eller kaffe. Men det betinger så klart at det ikke blåser mye. Ta gjerne og sjekk kjelebunnen så det ikke sitter barnåler o.l der som kan brenne før du setter den på primus. Var på Hardangervidda forrige uke. Knusktørt der også. Men fant en "sandstrand" langs elva hvor vi slo leir. Da var det fin å sette primus mellom steiner i sanden. 

Er vel meldt litt regn der natt til onsdag. Så snakkes det om torden og regn fra lørdag kveld. Siste info jeg fikk var at myrer etc er tørre. Roasten har ca 50cm mindre vann nå enn vanlig sommer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Memento mori skrev:

Ikke alle som bruker hode desverre, og mhbr sier:Hei! Nei, alt som generer ild er forbudt! Dette svaret vi ga her, som han refererer til, gjaldt bruk av primus på rasteplasser. Vi kan ikke gjøre vurderinger i hvert enkelt tilfelle, og gir hverken tillatelse eller dispensasjon sånn situasjonen er nå. Derfor minner vi om aktsomhetsplikten i det kjedsommelige, det er den/de som tenner ild som er ansvarlig!

@whistler rådet ditt er ikke bra i dette tilfelle. 

Syns alle som ser bål og primuser i bruk nå på insta/sosiale medier i områder det ikke er lov, bør påpeke dette, og hvertfall ikke trykke liker......

Insta'n du refererer til her er jo ikke fra denne sesongen. Kjedelig at du out'er denne karen som elsker F.marka. Jeg tror ikke han har gjort mye galt der inne. Undertegnede derimot.... ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Insta'n du refererer til her er jo ikke fra denne sesongen

Ikke veldig populært å mene at det som har blitt lagt ut ikke er bra. Teksten er endret/lagt til i ettertid.  Han har også slettet to kommentarer ang primus hvor jeg påpekte at dette ikke var greit. Og han har blokket meg som bruker på insta.  

Vi har så stor skogbrannfare som vi ikke har hatt på 70 år! Allikevel skal det brukes primus og vurdere selv...., på tross av hva fagpersoner veldig lokalt sier.  Både brannvesen og Engerdal fjellstyre bør ha litt peiling.

Så vi blir nok ikke enig ang dette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte en hyggelig melding om at det var bålforbud til denne karen på Instagram. Og da svarte han at det ikke var hans bål. Så ble meldingen slettet og jeg fikk en ny om at det ikke var fra Femundsmarka. Så ble teksten under bildet forandret... 

 

  • Liker 1
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
7 timer siden, RoyN skrev:

Sendte en hyggelig melding om at det var bålforbud til denne karen på Instagram. Og da svarte han at det ikke var hans bål. Så ble meldingen slettet og jeg fikk en ny om at det ikke var fra Femundsmarka. Så ble teksten under bildet forandret... 

 

Høres mistenkelig ut/rart ut.

Men det ser litt mørkt ut på filmen, til å kunne være om kvelden nå for tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som så at det kan være greit å huske at bilder og videoer ikke nødvendigvis er dagsferske, og det kan til og med hende at fyren er andre steder enn i Femundsmarka innimellom. Så med mindre man er sikker på at bålet ble brent i Femundsmarka og at det ble brent når det er totalforbud (altså, står det "sjekk ut bålet mitt i Femundsmarka i går" så er nå saken grei da kan man jo si i fra, på en hyggelig måte) ellers tenker jeg det er like greit å avstå fra beskyldninger. 

Når det er sagt, det er sannsynligvis en bedre fremgangsmåte å avvæpne kritikere med en svarkommentar enn å slette og blokkere.

Er det forøvrig noen som har sjekket om det er innført bålforbud i den delen av Femundsmarka som ligger i Røros ? Siste jeg så her var opphevelse av totalforbud.. men det er noen dager siden nå ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Heriks skrev:

bålforbud

Et bra tips er Brannindexen på yr.no den er ikke uttømmende, men gir en meget god indikasjon på hvordan forholdene er. ACC0AA1D-2C8E-40C3-B060-96EAB6A7C845.thumb.png.bbe2ae6da0fd51449dbce501dc63f1d7.png

Personlig syns jeg også at det å legge ut bilder av bål/primus på Instagram slik som hashtag systemet er laget ikke bør gjøres under de forhold det er i Sør-Norge nå. Det skal ikke så mange slike bilder/filmer til før uerfarne/turister tror det er ok, da de lokale gjør dette. For en del er sosiale medier eneste infokilde. Så vi som legger ut har et moralsk ansvar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Memento mori skrev:

Et bra tips er Brannindexen på yr.no den er ikke uttømmende, men gir en meget god indikasjon på hvordan forholdene er. ACC0AA1D-2C8E-40C3-B060-96EAB6A7C845.thumb.png.bbe2ae6da0fd51449dbce501dc63f1d7.png

Ja, og hvis man ser på brannindexen på yr.no er det for Engerdal og Røros oppgitt til fare (29) i Engerdal og liten/ingen fare i Røros som er kommunene som dekker Femundsmarka. Nå har brannvesenet i Midt Hedmark (som dekker Engerdal) innført totalforbud, og da mener jeg totalforbud skal respekteres selv om brannfaren der forsåvidt "bare" er oppgitt til fare. I Røros derimot er det såvidt jeg har registrert ikke innført noe totalforbud og der åpner altså regelverket for at man skal kunne vurdere selv med det ansvaret det gir. (Dobbeltsjekk med brannvesenet før dere fyrer opp sånn i tilfelle jeg tar feil). Så hvis vi tar videoen fra tidligere innlegg da så vet vi altså ikke hvor bildet er tatt, ikke når bildet er tatt, ikke om det ER bålforbud der (ut over det generelle), skjønner godt jeg at man får piggene ut når man mottar masse sure meldinger om bålforbud.    

1 time siden, Memento mori skrev:

Personlig syns jeg også at det å legge ut bilder av bål/primus på Instagram slik som hashtag systemet er laget ikke bør gjøres under de forhold det er i Sør-Norge nå. Det skal ikke så mange slike bilder/filmer til før uerfarne/turister tror det er ok, da de lokale gjør dette. For en del er sosiale medier eneste infokilde. Så vi som legger ut har et moralsk ansvar. 

Dette med moralsk ansvar kan man jo trekke omtrent så langt som man vil. Går ut i fra at du også er mot bålbilder om sommeren generelt? Hva med bilder av folk på Trolltunga, Kjeragbolten og div. andre høye fjell, de er tross alt bare et skritt unna den sikre død. Når jeg tenker meg om burde man vel strengt tatt ikke legge ut turbilder i det hele tatt, folk slår seg jo i hjel og blir henta ut av redningsmannskaper i hytt og pine, uerfarne kunne jo få det for seg at dette er noe alle kan gjøre... Personlig strekker jeg mitt moralske ansvar til å følge regelverket, og å ikke banne foran min 4- årige nevø. Noe særlig mer godt forbilde enn det har jeg egentlig ikke ambisjoner om å være og jeg forventer at folk setter seg inn i de lover og regler som gjelder for aktiviteten de har tenkt å bedrive. 

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Memento mori said:

For en del er sosiale medier eneste infokilde. Så vi som legger ut har et moralsk ansvar.

Sosiale medier og moral 😳😝

Sorry, men om man ikke klarer å skille fra en tilsminket virkelighet, som sosiale medier stort sett er, fra virkeligheten så får de takke seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Heriks skrev:

Går ut i fra at du også er mot bålbilder om sommeren generelt? 

Vi er vel litt utenfor trådens emne, men jeg liker følgene veldig bra:

Basehopping

Fjell og gruve/grotte-klatring

Gå på tynn is, ned i 4-5 cm

Grottedykking

Høyhastighets kjøring på bane med mc

Stuping på grunt vann

I prinsipp alt som gjør en adrenalinjunkie lykkelig. 

Om det går galt, må du selv betalt prisen, om det så er med ditt eget liv. 

Det jeg ikke liker, er om du utsetter andre eller andres eigendom for fare. 

Spesielt på slike ting som brenning av bål uten at du har oversikt over hva du gjør. Kunnskap er mangelvare på dette område, når det brenner ned helt ned i 70 cm i jorda.

Jeg har utdannelse som røykdykker og har kjent på varmen. 

De forholdene vi har nå er så ekstreme som de kan bli i Norge/Sverige. Derfor bør vi være varsomme med bål nå. Jeg liker bål, jo større jo bedre, også om sommeren når forholdene er trygge.

Men vi må alle bidra til at vi faktiske har områder å besøke. En større skogbrann ødelegger et område for ganske mange år. Det ville være veldig synd om Femundensmarka fikk en større brann, så flott det er der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Memento mori skrev:

De forholdene vi har nå er så ekstreme som de kan bli i Norge/Sverige. Derfor bør vi være varsomme med bål nå. Jeg liker bål, jo større jo bedre, også om sommeren når forholdene er trygge.

Og når på sommeren er forholdene tryggere enn når skogbrannindeksen står på liten/ingen fare som den da gjør i Røros? Jeg er jo absolutt enig i at det er fullstendig galskap å tenne bål de aller fleste steder i Sør-Norge nå og det må man jo for all del ikke finne på. Men når brannfaren er vurdert til liten/ingen fare og brannmannskapene ikke har innført noe totalforbud ser jeg ingen grunn til at man ikke skal forholde seg til de vanlige reglene og jeg ser ingen grunn til at man ikke skal poste bilder av bål fra Røros fordi det er tørt som fy i Holmestrand.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Memento mori skrev:

0A037539-F77C-43CC-9D68-428A4A08C1A5.thumb.jpeg.71f05dd9659a06d6fa68cc880a47529e.jpeg

Det er totalforbud i området! Også gassbrennere og stormkjøkken!!!

Nei, det er totalforbud i den delen av Femundsmarka som ligger i Engerdal kommune .. i den delen av Femundsmarka som ligger i Røros kommune er det ikke det .. der har de opphevet totalforbud såvidt jeg kan se .. Jeg hadde forsåvidt ikke satt meg på kommunegrensa og tent opp da.  

image.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Heriks skrev:

Jeg hadde forsåvidt ikke satt meg på kommunegrensa og tent opp da.

IMG_0048.PNG.732b5996910c7f5ac02cd3ef0ecb3c18.PNG

Vi leser nok tabellen forskjellig, nesten hele lista er på høyeste nivå, og faren er økende i Engedal. 

Vi får håpe at det kommer regn, som kjøler denne diskusjonen, og gir naturen et pusterom. 2018 går nok inn i historien som et u-år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men vi snakker jo ikke om Engerdal .. men ja .. jeg ser den er økende i Engerdal (og der er det allerede totalforbud så den saken er grei)  

image.png

image.png

image.png

Vi håper jo absolutt på regn herover ja, nordover er de vel helt fornøyd med å klare seg uten .. de har vel fått nok. 2018 er katastrofe for de fleste som driver planteproduksjon på Østlandet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.7.2018 den 11.35, .::Per::. skrev:

Vurderer å ta en ukes tur til Femundsmarka i år også men med denne sinnsyke tørken vi har hatt i lengre tid nå så vurderer jeg heller å dra på jobb. 

Er det noen som har vært der den siste tiden som kan si litt om hvor tørt det er der nå? 

Har jo ihvertfall lyst til å kunne fyre primus for å lage litt mat. 

Ta turen allikevel 😊 Det er jo så fint i Femundsmarka! Dra innom noen av hyttene og lag mat hvis du klarer å legge ruten slik. Så blir det ikke kald mat hver dag. Iskaffe er også godt nå i varmen 😊 Hvis det er en trøst når man ikke får den vante kaffekoppen på morgenen. Var i Sølen i helgen, nydelig tur! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.