Gå til innhold
  • Bli medlem

Femundsmarka?


.::Per::.

Anbefalte innlegg

Droppet/utsatte selv turen til Femundsmarka i år, nettopp på grunn av forbudet. Det er derfor litt leit å tenke på at andre gir blaffen. Enig i at man kan ha en fin tur uten ild, men for meg personlig er kaffekoppen og stekt fisk for viktig.

Jeg må si jeg følger @Memento mori når han sier at vi må respektere totalforbudet og ikke gjøre våre egne vurderinger. Særlig hvis vi skal dele bilder av bålet etterpå. Det generelle bålforbudet åpner for egne vurderinger, men det totale ildforbudet fjerner disse. Det er vel hensikten. Det ferdes mange uerfarne friluftsfolk (og idioter) i Femundsmarka som bruker blogger og SoMe som inspirasjon. Så kan man diskutere moralsk ansvar ved blogging og SoMe det vide og brede...

Alle som kjenner Femundsmarka vet at den er sårbar og tungt belastet med turisme. Et skjørt område. Vi må derfor være svært nøye med å respektere regler, særlig når det kommer til bålfyring og ikke minst vedsanking.

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tydeligvis store problemer med å gjøre meg selv forstått ... Man skal så absolutt respektere totalforbud, når det foreligger totalforbud. Hvilket det ikke gjør i de nordlige delene av Femundsmarka akkurat nå såvidt jeg kan se. Det generelle bålforbudet gjelder jo fortsatt selvsagt..


(dette varierer forøvrig fra dag til dag og hvis man ser på skogbrannindeksen i dag i forhold til i går så er faren senket i Engerdal og hevet i Rørosområdet, men det er fortsatt Engerdal som har totalforbudet .. ) Altså, NÅR det ikke er totalforbud, må man gjøre egne vurderinger, etter "der det åpenbart ikke kan medføre brann" .. og det kan godt hende vurderingene i hele Femundsmarka nå er bål er fyfy, Sør i Femundsmarka er det forbudt med primus også (siden det er innført totalforbud) mens nord i Femundsmarka kan det fortsatt være mulig å koke seg en kopp kaffe på en primus i vannkanten.

Når det gjelder vedsanking i Femundsmarka er det regulert i verneforskriften hva man kan og ikke kan benytte som ved, men det er kanskje bare jeg som leser infoskilt og verneforskrifter.   

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Heriks skrev:

Jeg har tydeligvis store problemer med å gjøre meg selv forstått ... Man skal så absolutt respektere totalforbud, når det foreligger totalforbud. Hvilket det ikke gjør i de nordlige delene av Femundsmarka akkurat nå såvidt jeg kan se. Det generelle bålforbudet gjelder jo fortsatt selvsagt..

Neida, jeg forstår deg :) Enig med deg der, det er ulike regler på sør- og nordsiden av Røa. Og dermed heller ingen kritikk til @Bjarne H.S. som fyrte bål ved Svartsjøen. 

 

29 minutter siden, Heriks skrev:

Når det gjelder vedsanking i Femundsmarka er det regulert i verneforskriften hva man kan og ikke kan benytte som ved, men det er kanskje bare jeg som leser infoskilt og verneforskrifter.   

De som virkelig bryr seg om Femundsmarka leser seg nok opp. Men jeg er redd det er alt for mange som ikke gjør det. Synes alt for ofte at det ser slik ut på bilder i SoMe...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, RoyN skrev:

Vel, er heller unødvendig å karakterisere folk som prøver å bry seg med at det er «sure meldinger» etc. tenker jeg. 

Skal ikke påstå at du sendte en sur melding, det var helt generelt om intetnettpolitiet som har veldig lett for å dømme ut i fra et bilde. Nå sies det jo at et bilde sier mer enn tusen ord, men jaggu er det endel et øyeblikksbilde går glipp av også.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brannfakkel herfra. Og ikke noe personlig uthenging. Men faktisk noe jeg har lurt på i noen dager. @Memento mori for noen dager siden gikk jo du rundt i Finnemarka. Og du har lagt ut et bilde av en stekt fisk og et nyoppsatt bål. Utifra bildene ser det da virkelig ut som du har stekt fisken på bålet?  Men jeg antar at du ikke har gjort dette pga dine meninger om slikt. Men jeg begynte å lure på hva du har gjort. FF går under some synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tilleggspørsmål:

Tror dere det er noen som fyrer opp Jetboilen sin inne i Roastbua?

Vil det være stuerent?

 

Bare spør jeg :-) Kun av interresse, ikke av dypere moralsk eller religiøst forfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Evald skrev:

Et lite tilleggspørsmål:

Tror dere det er noen som fyrer opp Jetboilen sin inne i Roastbua?

Vil det være stuerent?

 

Bare spør jeg :-) Kun av interresse, ikke av dypere moralsk eller religiøst forfall.

Et høyst betimelig spørsmål. Både hytta til Haugen ved n. Roasten, og Jonasvollen ved Ø. har jo gassbluss. Det er vel ikke forbudt å bruke disse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
11 minutter siden, TOT skrev:

Et høyst betimelig spørsmål. Både hytta til Haugen ved n. Roasten, og Jonasvollen ved Ø. har jo gassbluss. Det er vel ikke forbudt å bruke disse? 

Forbudet gjelder utendørs. Mange har jo gasskomfyr hjemme også.

Man begynner å gå mer over i gråsonen om man definerer å fyre i teltet som «innendørs». 😐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

30 minutes ago, Mareng said:

Man begynner å gå mer over i gråsonen om man definerer å fyre i teltet som «innendørs». 😐

Grilling hjemme er jo i mange kommuner fortsatt tillatt. Hva er definisjonen på hjemme? KUN på egen folkeregistrert adresse, eller kan man også grille hjemme hos naboen? Hva med "hjemme på hytta" om jeg kan grille hjemme hos naboen? Og hva om jeg bor i et telt, bobil, etc. og ikke i enebolig/tomannsbolig/leilighet/fast bygning.

Sånn bare for å kverulere litt til.. 😁

 

On 7/23/2018 at 4:24 PM, whistler said:

........ bruker du med fornuft.

Jeg og mine foreldre er ihvertfall enige i at vi et uenige om hva vi mener er "fornuft" i en del situasjoner/settinger. Tror dette kan gjelde mange av oss, i mange settinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gittiamo skrev:

 for noen dager siden gikk jo du rundt i Finnemarka. Og du har lagt ut et bilde av en stekt fisk og et nyoppsatt bål. Utifra bildene ser det da virkelig ut som du har stekt fisken på bålet? 

70D0C782-6A01-42D4-BD4B-DDCCDACF23DD.thumb.jpeg.31a5c66c57b572625560093d5a365a85.jpegDet kommer en turrapport, fra 3 dagers turen. Mat uten varme var en utfordring. Første dagen gikk vi til den åpne koia Lunnaas. Konemor fikk fisk, og den ble stekt på gass inne i hytta. Den panna som så best ut der var en turpanne.  Hvis hytta hadde vært opptatt, ville vi vært der og kokt kaffe og varmet maten. 

0053A9C2-3BE1-4DB8-9C1B-9F328E257A0E.thumb.jpeg.c6fd251e21204ed463ea101fcb794e64.jpeg

Hadde med et Barocook  kjemisksystem som ligger i en egen tråd. Det ble brukt til å varme mat og lage kaffe.  

AE3BBDCF-9DC5-459B-8FF0-6A9028BC3321.thumb.jpeg.bcf2649756ef23413181f091467d5aa7.jpeg

Men på odden vi lå på hadde det vært noen og lagt ut granbar. Samlet dette sammen for å rydde opp. Alt dette ble lagt på bålplassen. Så det eneste som manglet var fyrstikker. På denne turen var fyrstikkene igjen hjemme. 

Så det er 1 dag mellom hvert bilde som du referer til. Men bra observeret👍 Det er også noe med at fjellforum er åpent, og det lar gjøre og hoppe rett inn i en post uten å få med helheten. Som det blir sagt «Googler du noe lenge nok, finner du alltid noe som kan støtte ditt mening»

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

@Terka: jeg tror ikke det har vert forbud mot å «grille hjemme». Men det har vel vert skrevet forbud «mot å grille i egen hage».

Så hva med de som har terasse? Terasse på bakkenivå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Heriks skrev:

Når det gjelder vedsanking i Femundsmarka er det regulert i verneforskriften hva man kan og ikke kan benytte som ved

Men mange som skal fyre bål, og aller helst et tyribål som gir høy status, blir verneområder og andre mye brukte plasser utsatt for et voldsomt press. 

Hadde håpet at de mest brukte bålplassene rundt omkring hadde hatt ved lagt ut. Samme system som det er i Finland.

Er trist å se mange plasser, hvor flotte tre er kappet ned og brukt til bål. 

Hele allemannsretten er under press, og den ble ikke laget for det som skjer i disse dager. Når enkelte steder blir brukt av flere telt hver eneste dag i sesongen, blir det jo i prinsippet camping, selv om hvert telt brukes bare en natt eller to. 

Mangel på toalett, i de minste en utedo, så all dritten blir på et sted er også et stort problem. 

På mange områder, har de et grønt kort. Tror det også burde vært opplæring i friluftsliv på samme måten, selv om jeg ikke liker at det skal være papir på alt. Men det tvinger seg frem endringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjorda er et eksempel på område med stor besøkstrykk hvor de har etablert tydelige leir/bålplasser, og satt ut utedoer som følges opp. I tillegg er det innført lokal regulering av av godkjente grill/bållplasser. (Fullt forbud nå om dagen)

https://www.ut.no/artikkel/1.8331020/

Regner med at det etterhvert vil bli flere områder som vedlikeholdes slik ettethvert.

(I Fjorda har jeg forøvrig med egen ved når det er aktuelt. Min siste tur dit ble gjennomført uten noe form for brenner/fyrstikker/etc., kun kaldmat og varmtvann på termos.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Memento mori skrev:

Men mange som skal fyre bål, og aller helst et tyribål som gir høy status, blir verneområder og andre mye brukte plasser utsatt for et voldsomt press. 

Hele allemannsretten er under press, og den ble ikke laget for det som skjer i disse dager. Når enkelte steder blir brukt av flere telt hver eneste dag i sesongen, blir det jo i prinsippet camping, selv om hvert telt brukes bare en natt eller to. 

Mangel på toalett, i de minste en utedo, så all dritten blir på et sted er også et stort problem. 

På mange områder, har de et grønt kort. Tror det også burde vært opplæring i friluftsliv på samme måten, selv om jeg ikke liker at det skal være papir på alt. Men det tvinger seg frem endringer. 

Generelt så er det mange som er mye mer opptatt av sine allemannsretter enn sine allemannsplikter, det er jeg helt enig i, og det er en uting. Og i hvilken grad ting skal tilrettelegges kan jo forsåvidt også diskuteres i det vide og brede. Jeg ser veldig mange har sterke meninger om tilrettelegging og brukerbetaling, i det store og hele kan det vel se ut til at mange er for endel tilrettelegging helt til de må begynne å betale for det, da kommer det fort at "hva med allemannsretten" 

Jeg tror endel tilrettelegging kommer til å tvinge seg frem på de mest besøkte plassene. Når det gjelder verneområder så får områdets tåleevne være avgjørende, hvis man anser at et område ikke tåler belastningen så har man mekanismer man kan benytte for å regulere dette, friluftsloven §16 f.eks. Dette er jo f.eks helt vanlig i andre land hvor bare et viss antall slipper inn i området/stien osv. pr. dag/måned/sesong/år osv.   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Heriks skrev:

Jeg ser veldig mange har sterke meninger om tilrettelegging og brukerbetaling, i det store og hele kan det vel se ut til at mange er for endel tilrettelegging helt til de må begynne å betale for det, da kommer det fort at "hva med allemannsretten"

Norge er en turistmaskin, og det er helt klart at vi som nasjon tjener penger på turister. Men at vi ikke skal greie å ha rasteplasser, toalett etc er for meg helt merkelig.  Det blir bare et spørsmål om på hvilket budsjett og om det er private aktører/kommune/fylke eller staten som skal betale. 

En kan av og til lure på hvor helhetsoverblikket blir av. Trodde i de minste at det var derfor vi hadde en stat. 

Overturisme blir nok en stor oppgave i framtiden. 

Begrensninger er ikke populært, og et sted må det settes en strek for et antall. 

Ser forøvrig at på svensk side av Femundsmarka er det totalforbud på ild, om jeg ikke blander länene. 

BCD3BAD3-1E3E-440A-A679-402033EECDBE.thumb.jpeg.9a605edc723d6b37f44312f682787ce6.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg er litt imot påtvungen kursing. Toppturkurs, randonnekurs, frikjøringskurs, kanokurs, kajakkurs, fjellturkurs, svømmekurs osv. Man tar det man har lyst på.

Men ett tilnærmet gratiskurs om helt grunnleggende hensynsfull friluftsferdsel hadde kanskje ikke vert dumt for samfunnet. Gjelder f.eks. ved friluftsaktivitet i nasjonalparker.

Kort, enkelt og billig, som gjerne også gjennomføres i forbindelse med vanlig skolegang. Der man lærer sporløs ferdsel, brannvett, hvordan man gjør «nummer 2» ute, regler for båndtvang, fuglereservater, regler for fiske og andre helt obligatoriske ting som det viktigste fra allemansretten. 3-timer kurs, gratis e-bok, en bok man får på biblioteket, eller selvstudie/nettprøve. Målet må være at alle klarer å bestå, og at man i det minste har hørt at man skal grave ned bæsjen langt unna stien/leirplasser og ta med seg sitt eget søppel (og gjerne litt ekstra).

Turister fra utlandet kan få en liten 2 siders brosjyre stikkord hos nærmeste turistinformasjon.

Forøvrig finnes det forskirfter for telemark og mange steder langs sørlandskysten som begrenser telting til kun anviste plasser. Disse forskriftene finner man ikke på lovdata (tror jeg), og de har laget en del problemer for padlere som ønsker å følge regelverket. Disse anviste telplassene, som det finnes få av blir heller ikke holdt tilsyn med, og er grodd over av kratt. Jeg kjenner ikke alle detaljene, men det står litt om det på padleforum med henvisninger.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.