Gå til innhold
  • Bli medlem

Varm mat/kaffe på tur uten ild -Barocook system testet


Memento mori

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et Barocook system på xxl. Det er 18 mineraler som blir varmt når du har på vann. Maks 98 grader, men damper og freser. 

0601680A-413A-4235-A237-0D790C7A27E9.thumb.jpeg.65b7fee467198c6d479a075e467681b0.jpeg

Putta det i en fleecegenser inni en pose for å isolere litt. 

7F9790DA-7920-46A8-A32C-6908AF905EED.thumb.jpeg.4b93f4de4856995f174547329e0a05ee.jpeg

Varmet vann til real. Men den jeg kjøpte tar 3,5 dl som måtte gjøre prosessen 2 ganger. 

DCAD0A5A-DA73-415D-9F92-18635DC65712.thumb.jpeg.89e7c05ae29a08205bef43490a93942a.jpeg

Koking av kaffe - mere riktig å si trekking. Vann og vanlig kokekaffe og en varmepute. 

84C567D7-1D9F-48BF-ADF7-A1CDCBEB6EAF.thumb.jpeg.2a7135662cf96d699fcd20e4b6baf386.jpeg

Ferdig, men nå kommer problemet, det er ikke noe system for å ta av «kjelen» som er meget varm. 

D1A25B19-B9B2-450E-95DF-689B3CAF5521.thumb.jpeg.7216e1bb00838072445a711c6e4f9302.jpeg

Fikk det over i en litemyfire boks. Her ser du putene, brukte de som var brukt til real som en test. Anbefales bare å bruke nye pute, ble i minste laget med varme. 

0F2ABE78-49FF-43E7-9AD3-BE204529D0F5.thumb.jpeg.f35d5443ba69d03473855ad65c6326d7.jpeg

Formen gjør det vanskelig å helle, bør også stå rett. Litt skrivebordsprodukt, men selve systemet funker.  89kr for 10 poser på full xxl pris. 

Kommer nok til å skjære av litt slik at jeg kan bruke et trangia håndtak på kjelen. Kjelken sitter også fast i plastdelen. Så den må også modifiseres. 

Det som er litt rart, er at de ikke viser hvordan du heller av vann/innhold på filmene Sim ligger på YouTube. Det finnes også et posessystem for å ha hele realposen med vann i, inne i en varmepose. Ser bedre ut, men funker ikke på kaffikoking. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng

Takk for den. Ser ut som en ting til som blir prøvd ett par ganger og ligger i garasjen resten av livet.

Ser ut som thermos er ett bedre alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Mareng skrev:

Ser ut som thermos er ett bedre alternativ?

Vi var på en 3 dagers-tur, og da er ikke thermos noe alternativ. 

Selve pakka som blir varm - funker meget bra og over all forventing, men totalsystemet henger ikke i hop. Skal modifisere den og teste litt mere hjemme, før jeg dra en endelig konklusjon. Men gassbokser blir billigere, raskere, men så tørt det er nå, kan det ikke brukes ute. 

Systemet jeg har med gassbokser nå, koster meg ca 7,50kr for boks med 100 gram. Så når det kan brukes blir det første valget, selv om jeg liker bål/kvistbrenner best. 

20 minutter siden, Mareng skrev:

prøvd ett par ganger og ligger i garasjen resten av livet.

Ting jeg tester og ting som ikke har vært brukt siste året blir solgt på finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Memento mori skrev:

 

Systemet jeg har med gassbokser nå, koster meg ca 7,50kr for boks med 100 gram.

Har du beskrevet dette i en annen tråd? Dyre bokser og mye halvtomt er de to argumentene som gjør at jeg fortsatt velger bensinbrenner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ArveS skrev:

Har du beskrevet dette i en annen tråd?

Det ligger en tråd om dette her refylling-av-engangsgassbokser-lage-en-av-to og en gas-saver og litt annet gjør dette mulig. Dette krever en del teknisk innsikt, og er ikke risikofritt. Ligger mye advarseler om dette i tråden

4 timer siden, ArveS skrev:

mye halvtomt 

Halvtomme bokser som blir samlet opp og ligger i årevis er ikke spesielt trygt. Tømmer mine bokser helt, og klipper et hull i de ute i friluf når de ikke brukes mere, slik at de er helt tomme for gass. 

Har du noen spørsmål så kan vi ta det på pm. 

4 timer siden, ArveS skrev:

jeg fortsatt velger bensinbrenner

Bruker bare bensin på vinteren, men gass er enkelt, rask og billig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

 

5 timer siden, ArveS skrev:

Har du beskrevet dette i en annen tråd? Dyre bokser og mye halvtomt er de to argumentene som gjør at jeg fortsatt velger bensinbrenner. 

Jeg bruker også bensinbrenner for enkelhets skyld.

Hadde jeg brukt gassbrenner ville jeg brukt en boks til den var tom, og så åpnet en ny boks. Enkelt og trygt, alle makter å bære med seg en ekstra ny gassboks om man har en som begynner å gå tom ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Mareng skrev:

Hadde jeg brukt gassbrenner ville jeg brukt en boks til den var tom, og så åpnet en ny boks. Enkelt og trygt

Det høres veldig fornuftig ut, men «Primusnerder» har nok en annen tankegang, her er det tekniske interessant og litt praktisk eksperimentering gjør at vi har mere spenning i hverdagen, og når sier det pang neste gang😱 På røykdykkerkurs har jeg vært med å få en 230 grams boks til å eksplodere, du verden hvor mye energi det er i en liten boks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

den her må være mye bedre https://www.youtube.com/watch?v=wGTAAXo0RFs  alså til drytech varming

https://www.amazon.com/Barocook-Flameless-Cookware-System-Zipper/dp/B00CRBWLHK

men ikke tilgjenlig i norge

 

@Memento mori ble vannet varm nok? syns den virket veldig stort,tenkte og kjøpe meg den lille til og varme kaffe men bruke til og varme vann og så helle opp i drytech tror du det vil fungere? eller blir bare vannet "lunka"?

Takk får bra test! :)

 

Endret av svingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Ser at tråden er gammel, men ville bare legge til at den minste utgaven av disse er helt genial å ha i stellebagen til de små. Den er perfekt i størrelse for å varme opp et barneglass på tur. Fruen elsket denne da vi hadde behov for dette.

Personlig ville jeg ikke brukt disse til koking av vann for overføring til andre beholdere. Produsenten har da en kopp med helletut som jeg antar passer bedre, men den har jeg ikke prøvd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.