Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur Ruten i Hemne kommune


GeezerB

Anbefalte innlegg

Min erfaring med "toppturer" hittil er en ukentlig tur eller to til toppen av Storheia i Bymarka i Trondheim (ca 560 moh) :-) Ikke mye å skryte av, men det er nå kurant trim og man får jo frisk luft. Tenkte å utvide reportoaret litt, og har i første omgang sett meg ut fjelltoppen Ruten i Hemne kommune (ca 1040 moh). Noen som har erfaring med denne toppen, og kan si meg om det er en rimelig "straight forward" tur? Lett å finne fram, og ingen "luftige" kliv? Ønsker meg nemlig ikke noen tur som innebærer behov for stor grad av klatring.

De turrapporter jeg finner for Ruten nevner som oftest et lengre parti med ganske gjørmete føre. Er det flere som har gjort seg den erfaringen? Er det fiskemuligheter på vei opp/ned, og er det evt. områder der som er kurante med tanke på evt. telting (har i utgangspunktet tenkt meg dette som en dagstur, men man vet jo aldri)? Hadde tenkt å starte fra Borstad parkeringsplass.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann! Gikk opp Ruten selv etter jobb på tirsdag for første gang. Ca en times kjøring fra Trondheim til parkeringsplassen du nevner. Det er veldig godt merket hele veien. Helt tørt å gå nå, gikk selv med joggesko. Kan sikkert være litt gjørme den første biten om det kommer regn av betydning. Jevn, ganske bratt stigning hele veien, men ingen klatring eller luftige partier. Brukte selv ca 3 timer tur-retur om jeg husker rett, så telt bør være unødvendig selv om tidsbruken så klart varierer etter form. Dårlig med teltplasser er det vel også, men finner nok muligheter for det om du går et stykke unna stien. Fiskevann er det nok også dårlig med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, resfjellet skrev:

Heisann! Gikk opp Ruten selv etter jobb på tirsdag for første gang. Ca en times kjøring fra Trondheim til parkeringsplassen du nevner. Det er veldig godt merket hele veien. Helt tørt å gå nå, gikk selv med joggesko. Kan sikkert være litt gjørme den første biten om det kommer regn av betydning. Jevn, ganske bratt stigning hele veien, men ingen klatring eller luftige partier. Brukte selv ca 3 timer tur-retur om jeg husker rett, så telt bør være unødvendig selv om tidsbruken så klart varierer etter form. Dårlig med teltplasser er det vel også, men finner nok muligheter for det om du går et stykke unna stien. Fiskevann er det nok også dårlig med.

Kjempebra, takk skal du ha! Da satser jeg på å gi Ruten en sjanse nå til uka :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært der et par ganger. Lettgått og fin tur. Må da være veldig fint å telte på venstre siden etter hengebrua, bortenfor myra? Uansett, godt merka opp, og så kan du gå andre veien ned, så du kommer rett ned på hengebrua, er varder der, og markert tråkk ned. 
Veldig fint der, god tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Trine RS skrev:

Vært der et par ganger. Lettgått og fin tur. Må da være veldig fint å telte på venstre siden etter hengebrua, bortenfor myra? Uansett, godt merka opp, og så kan du gå andre veien ned, så du kommer rett ned på hengebrua, er varder der, og markert tråkk ned. 
Veldig fint der, god tur :)

Takk for tilbakemelding. Den andre veien ned er kanskje den via Rutsvaen? Det lille jeg har lest om den gir inntrykk av at den kanskje ikke er merket i særlig grad? Hvis det er noe jeg er virkelig god på, så er det å gå meg bort, så jeg vet ikke om jeg skal foreta meg noe veldig "vågalt" :-) Hva er fordelen med den andre veien, er den kortere, eller mindre gjørmete, eller....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, GeezerB skrev:

Takk for tilbakemelding. Den andre veien ned er kanskje den via Rutsvaen? Det lille jeg har lest om den gir inntrykk av at den kanskje ikke er merket i særlig grad? Hvis det er noe jeg er virkelig god på, så er det å gå meg bort, så jeg vet ikke om jeg skal foreta meg noe veldig "vågalt" :-) Hva er fordelen med den andre veien, er den kortere, eller mindre gjørmete, eller....?

Vil si at ved bløtt føre er normalruta mest gjørmete da den etter hengebrua går over endel myr. Men jeg var der lørdag for halvannen uke siden, og da var det knusktørt. Tror du skal streve med å gå deg bort andre veien, synes jeg så vardene først del veldig godt, og stien er markert nok til at du ikke tuller deg bort :) Er ganske mange som går der. Hadde en sporlogg jeg kunne sendt deg, men ser nå at jeg hadde strømsparing på, ergo har den bare rette linjer og det hjelper deg ikke så mye. Men tror dette går veldig fint :)

Ser på kartet nå at du ikke skal bort til Rutsvaen. Rutsvaen er mye lengere til venstre på vei ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på Ruten. Har vært noen morgener med regn der de siste dagene, ifølge værvarselet ihvertfall, og bakken oppover etter myra der var litt gjørmete/sleip, og man visste aldri helt om man fikk godt feste der man landet foten, spesielt ille var dette på veien ned. Hadde et par fall med 3 i stil der jeg trippet meg nedover lia i reneste ballerina-stil :-)

I tillegg var det jo tåke så det holdt, så det var ikke dagen å besøke Ruten for utsiktens del ihvertfall. Oppe på toppen var det tjukk graut, småregn og vind, og det slo meg at jeg kunne godt spart litt vekt og lagt igjen solkrem, myggspray og kikkert hjemme :-D Var godt å få på Ulvang-genser og skalljakka.

Sleit litt med å finne veien det første stykket, men etterhvert var det jo meget godt merket, med reflekser i trærne og stolper eller "brøytestikker" med reflekser på.

Synd at jeg ikke fikk nyte utsikten fra toppen selvsagt, får se om man kan gi det en sjanse igjen senere. Uansett, man angrer aldri på en tur :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på Ruten i såppass akutt sidelengs regn at jeg savnet alpinbrillene når det svei i øyene. Og i strålande solskinn. Begge deler har definitivt sin verdi, men jeg anbefaler å dra opp for utsikten en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.