Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiske i Hein området.


Mygg

Anbefalte innlegg

Annonse

 

Hei

Øvre og Nedre Hein er privat. Dessverre er det slik på Østvidda at de fleste vann er private. Elvestrekningen mellom vatna kan fiskes (med fiskekort) Ossjøen nedenfor nedre Hein og elva ut fra Nedre Hein kan fiskes. Prøv heller Vestvidda. Flere muligheter og færre private vann :)

Lykke til

 

jenspetter

Endret av jenspetter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig uenig i loven om at folk kan ha private vann. Formålet med friluftsloven var blant annet:

«å verne friluftslivets naturgrunnlag og sikre almenhetens rett til ferdsel, opphold m.v. i naturen, slik at muligheten til å utøve friluftsliv som en helsefremmende, trivselskapende og miljøvennlig fritidsaktivitet bevares og fremmes.»

Fiskevann var helt sikkert en viktig inntektskilde på 60-tallet, men det er ikke slik lenger. I tillegg er det i dag mye enklere å bruke Inatur til å få betalt for fiskekort. I 2011 ble blant annet loven om fri plukking fjernet.

Jeg ser også en stor risiko med private fiskevann. Hva stanser fiskeglade milliardærer til å kjøpe opp de mest tilgjengelige vannene eller for den saks skyld, Altaelva?

Skal være litt "rampete" og si at private vann driter jeg i. Er det fiskekort kjøper jeg det, hvis det er privat fisker jeg «gratis».

 

  • Liker 1
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Friluftsnoob skrev:

Er veldig uenig i loven om at folk kan ha private vann. Formålet med friluftsloven var blant annet:

«å verne friluftslivets naturgrunnlag og sikre almenhetens rett til ferdsel, opphold m.v. i naturen, slik at muligheten til å utøve friluftsliv som en helsefremmende, trivselskapende og miljøvennlig fritidsaktivitet bevares og fremmes.»

Fiskevann var helt sikkert en viktig inntektskilde på 60-tallet, men det er ikke slik lenger. I tillegg er det i dag mye enklere å bruke Inatur til å få betalt for fiskekort. I 2011 ble blant annet loven om fri plukking fjernet.

Jeg ser også en stor risiko med private fiskevann. Hva stanser fiskeglade milliardærer til å kjøpe opp de mest tilgjengelige vannene eller for den saks skyld, Altaelva?

Skal være litt "rampete" og si at private vann driter jeg i. Er det fiskekort kjøper jeg det, hvis det er privat fisker jeg «gratis».

 

Det er privat jakt også på deler av østvidda. Er det greit å bare gå å hente seg rein eller rype i de områdene det ikke selges kort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke greit. For øvrig en ganske stor forskjell på å fiske og å jakte.

Forvaltning av bestander og lov om felling av dyr blir bestemt på bakgrunn av hvor mye som er forsvarlig å tas ut. Tas det ut for mye ødelegges hele grunnlaget.

For øvrig er jeg ikke enig i alt hva jakt angår. Jeg vet ikke nøyaktig hva som må til for å søke om tillatelse til felling, men virker på meg som at noen jaktlag har enerett på felling i mange områder, og det er jeg ikke for. Det burde heller ikke være grunneiers rett, ettersom han ikke eier dyrene. Det koster ekstremt mye å få være med på jakt, og det er en uting.

PS: Jeg er grunneier selv og er ikke jeger. Får årlig betalt fordi det tilfeldigvis er elg på eiendommen i nord…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen rypeterreng forvaltes aktivt og andre ikke. Noen fiskevann røktes, mens andre ikke gjør det. Både øvre og nedre Hein fiskes aktivt med garn. Jeg synes det er rart at man selv mener at man kan ta seg til rette som man vil.

Min oppfordring er: Skaff tillatelse til å fiske gjennom fiskekort eller avtale med grunneier, eller la være å fiske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Friluftsnoob skrev:

Nei, det er ikke greit. For øvrig en ganske stor forskjell på å fiske og å jakte.

Forvaltning av bestander og lov om felling av dyr blir bestemt på bakgrunn av hvor mye som er forsvarlig å tas ut. Tas det ut for mye ødelegges hele grunnlaget.

For øvrig er jeg ikke enig i alt hva jakt angår. Jeg vet ikke nøyaktig hva som må til for å søke om tillatelse til felling, men virker på meg som at noen jaktlag har enerett på felling i mange områder, og det er jeg ikke for. Det burde heller ikke være grunneiers rett, ettersom han ikke eier dyrene. Det koster ekstremt mye å få være med på jakt, og det er en uting.

PS: Jeg er grunneier selv og er ikke jeger. Får årlig betalt fordi det tilfeldigvis er elg på eiendommen i nord…

Det er jo akkurat det samme med fisk, det er bare en fornybar ressurs så lenge den forvaltes riktig. Tas det ut for mye ødelegges hele grunnlaget, tas det ut for lite ødelegges hele grunnlaget, ligger mye jobb bak mange gode fiskevann. Grunneier eier forøvrig ikke viltet (eller fisken) han eier retten til å jakte og fiske på egen grunn. Hvis du er grunneier og ikke kjenner til hvordan ressursene på eiendommen din forvaltes er det kanskje en idè å sette seg inn i det?     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Heriks skrev:

Det er jo akkurat det samme med fisk, det er bare en fornybar ressurs så lenge den forvaltes riktig. Tas det ut for mye ødelegges hele grunnlaget, tas det ut for lite ødelegges hele grunnlaget, ligger mye jobb bak mange gode fiskevann. Grunneier eier forøvrig ikke viltet (eller fisken) han eier retten til å jakte og fiske på egen grunn. Hvis du er grunneier og ikke kjenner til hvordan ressursene på eiendommen din forvaltes er det kanskje en idè å sette seg inn i det?     

Du mener overfiske er et stort problem? Da får man ta det med de enkelte vannene hvor det er problemer. Å sammenligne jakt og fiske blir for øvrig som å sammenligne epler og pærer. Det er store forskjeller og helt forskjellige tiltak som trengs.

 

«Grunneier eier forøvrig ikke viltet (eller fisken) han eier retten til å jakte og fiske på egen grunn. Hvis du er grunneier og ikke kjenner til hvordan ressursene på eiendommen din forvaltes er det kanskje en idè å sette seg inn i det?»     

Var jo nettopp det jeg skrev. Grunneier eier ikke dyrene/fiskene. Derfor er det jo ikke en selvfølge at de skal få enerett på fiske/jakt heller.

Mange samer vil jo stenge hele Norges befolkning fra finnmarksvidda, og de ønsker å gjøre akkurat som det måtte passe dem. Og man ser stadig folk som tar overpris for fisking i vann rundt om. Etter hvert som flere blir interessert i fisking vil prisene stige voldsomt, og dette er en utvikling jeg ikke ønsker. Derfor er jeg mot private fiskevann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Friluftsnoob skrev:

Du mener overfiske er et stort problem? Da får man ta det med de enkelte vannene hvor det er problemer. Å sammenligne jakt og fiske blir for øvrig som å sammenligne epler og pærer. Det er store forskjeller og helt forskjellige tiltak som trengs.

Nei, generelt er vel underfiske et større problem enn overfiske i mange ferskvann i dag, men prinsippet er det samme .. rett forvaltning må til, og rett forvaltning er det grunneier som må bekoste. Da syntes jeg det er rett og rimelig at grunneier skal ha muligheten til å bestemme hvordan han/hun kan hente inntekter fra dette. Jeg kan love deg at i den jeger- og fiskerforeningen hvor jeg er medlem er det kultivering av fiskevann som drar avgårde med dugnadstimene, taksering av småvilt er blåbær i forhold.   

13 minutter siden, Friluftsnoob skrev:

Og man ser stadig folk som tar overpris for fisking i vann rundt om. Etter hvert som flere blir interessert i fisking vil prisene stige voldsomt, og dette er en utvikling jeg ikke ønsker. Derfor er jeg mot private fiskevann.

Hva er overpris for fisking rundt om? Rett pris er vel det folk er villige til å betale, med andre ord, har man et dårlig produkt (overbefolket fiskevann, uendelig antall fiskekort) kan man ikke ta samme pris som hvis man har et bra produkt. Kan man tilby enerett til bra fiske, man har lagt jobb i å kultivere et bra fiskevann, har et opplegg rundt opplevelsen og det er folk som er villige til å betale ... eller syntes du grunneier skal legge masse jobb i å kultivere bra fiskevann og selge fiskekort for småpenger? Jeg heier på de som klarer å skaffe seg et levebrød av eiendommene sine i distriktene jeg. Men jeg er absolutt for et sterkt Statsskog for å sikre allmennhetens tilgang.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.