Gå til innhold
  • Bli medlem

Vikafjell sovepose og litt andre spørsmål


Tittei

Anbefalte innlegg

Hva gjør jeg som dere andre ikke gjør? Kjøpte denne. Men som sommerpose. Testet den ut i natt. Var helt perfekt og utrolig god å ligge i. Men jeg leser at dere har poser som veier godt under kiloen. Denne veier 1,6 kg... Også lurer jeg på hvordan i alle dager dere får plass til en slik pose, telt og liggeunderlag (har oppblåstbar) pluss det andre dere trenger i en 40liters sekk😱. Jeg trenger sårt noen smarte tips her, for det eneste jeg har er en sekk på 95 liter og tenkte kjøpe meg en mindre til helgeturer i fjellet (med 3 barn som bærer sovepose og liggeunderlag selv) Det er jo telt og soveposen som tar aller mest plass. 

3CB0FD79-6B7A-415E-8BB9-27CC59A605A2.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det denne? 
https://sportsdeal.no/3-sesongsposer/15844-vikafjell-camping-5c-sovepose-bla-707135362280.html

I så fall er spørsmålet, har du behov for en pose som har personlengde inntil 2 meter, eller går du og drar på unødvendig lang pose?
Ellers er det som sies over her dun er lettere enn syntetfyll og pakker mindre (sier jeg som bare har syntetposer :P )  

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er fiberpose og ofte dermed mer fyll gir vekt og pakkvolum, dunpose så varmere og mindre pakkvolum enklere komprimere .Telt varierer jo så klart med str men og type duk om er lettvekts alla Helsport SL, Salewa Pro , Hilleberg sin lettserie osv de gir mindre vekt og pakkvolum. Men det koster med lettere og bedre pakkvolum. 

Sett deg opp en pakkliste se om du kan legge igjen noe og bli bevist på vekt /komfort men alikevel sikkerhet iform av nok utstyr hvis er kaldere/værutsatt

Lighterpack.com er fin til sette opp og se

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har gått med slike poser i årtier, og majoriteten gjør det fremdeles. Mange folk her inne er nok i øvre normalområde hva gjelder fokus på utstyr og vekt.

Må du bruke 95-literen så er vel ikke det noe stort problem? 40 liter høres uansett litt snaut ut i mitt hode... 

Du får forresten kompresjonspose til soveposen, om det ikke fulgte med. Ikke så komprimerbar som en dunpose men det hjelper en god del...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som får med seg alt i en 40 liter er lettvektpakkere (ekstremsportsutøverne blandt friluftsfolk 🤣)
For selv med dunpose og litt sparsom pakking så er det ikke noe problem å pakke en 55 liter opp til ripa :)  Med en 40 liter så må nok noe på utsiden av sekken.
Noe som var helt vanlig før forøvrig. Husker at både telt, sovepose og liggeunderlag hang utapå den gamle 70 liters Bergans pakkrammesekken i mine yngre dager :)
Når jeg tenker meg om så hadde vel bare soveposen fylt en 50 liters sekk 🤣

 

Endret av tubbs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

En lett tursekk koster mye, men gir mer turglede, uten tvil. Med en tung sekk er blikket ofte vendt nedover. Med lett sekk får man med seg mer av naturen og opplevelsen. For de med fysiske skavanker er kanskje lett sekk eneste muligheten for å praktisere teltlivet.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Heriks skrev:

Er det denne? 
https://sportsdeal.no/3-sesongsposer/15844-vikafjell-camping-5c-sovepose-bla-707135362280.html

I så fall er spørsmålet, har du behov for en pose som har personlengde inntil 2 meter, eller går du og drar på unødvendig lang pose?
Ellers er det som sies over her dun er lettere enn syntetfyll og pakker mindre (sier jeg som bare har syntetposer :P )  

Ja det er denne (og oppdaget at jeg hadde klart å kjøpe råååsa da jeg pakket den opp, så nå kan jeg bare veive med posen om jeg går meg vil 😅 ). Posen var ment som sommerpose bare, men ser jo at det står 3-sesongs. Vi får se hva som skjer og hvor lenge jeg overnatter ute når varmen gir seg. I mitt hodet var det riktig å kjøpe en «tynn og lett» sommerpose for så å kjøpe en vinterpose senere når frilutslivet er testet mer ut. (Denne var ikke «tynn og lett» hihi) Jeg er en frysepinne, så trenger en som er god og varm, så da ender jeg opp med dun i neste runde tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Olav Nilsen skrev:

Folk har gått med slike poser i årtier, og majoriteten gjør det fremdeles. Mange folk her inne er nok i øvre normalområde hva gjelder fokus på utstyr og vekt.

Hehe. Godt oppsummert og jeg er nok blant dem som er i øvre normalområde. Man klarer seg fint med enkelt utstyr og så kan man heller «oppgradere» etterhvert 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, tubbs skrev:

De som får med seg alt i en 40 liter er lettvektpakkere (ekstremsportsutøverne blandt friluftsfolk 🤣)
For selv med dunpose og litt sparsom pakking så er det ikke noe problem å pakke en 55 liter opp til ripa :)  Med en 40 liter så må nok noe på utsiden av sekken.
Noe som var helt vanlig før forøvrig. Husker at både telt, sovepose og liggeunderlag hang utapå den gamle 70 liters Bergans pakkrammesekken i mine yngre dager :)
Når jeg tenker meg om så hadde vel bare soveposen fylt en 50 liters sekk 🤣

 

Ok. Så 55-60 liter er fornuftig å kjøpe? Da slipper jeg kjøpe det letteste og dyreste og alikevel få med meg det meste? Følte meg som en shjerpa der jeg gikk opp på en liten «topp» på 400 høydemetre i går. Jeg mumlet forsiktig til noen turgårere at jeg «tester utstyr». Jeg gjorde jo det, men så litt overkill ut der jeg gikk i natten på jakt etter lavere tempratur hihi. Jeg elsker min 95 liter Trollehtta sekk. Den er supergod å ha på ryggen. Men den veier jo 2.8kg alene, så jeg kommer raskt opp i 18kg og det er i overkant mye for en kort tur (føler jeg når jeg leser her inne) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Turlyst skrev:

Må over på lette dunposer, lette telt og lette underlag. Dunpose pakker meget lite og veier nesten ingenting. Denne har jeg https://www.mountainhardwear.com/phantom-spark-down-28f--2c-sleeping-bag-1671441.html Kun 648 gram.

Forstår. Da skal jeg dobbeltskjekke her inne når gradene synker hvis jeg fremdeles fortsetter frilutslivet. Men jeg må samtidig vurdere vekt opp mot komfort. Jeg er en raring og trenger 2 ganske tunge dyner på meg selv nå i varmen. Jeg svetter nesten ihjel, men sover elendig uten tyngden. Får heller vurdere å legge en unge over meg for å få mer vekt på magen hihi. Underlaget er jeg fornøyd med. Det veier 750g og kan komprimeres masse. Jeg ligger på siden, så noe tynt bamse er uaktuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 65 liter sekk. Og med en gammel Alta-sovepose omtrent i samme størrelse. Når jeg har vært på tur med dette, så har liggeunderlag vært surra på utenpå. Hadde jeg med telt samtidig, så fikk jeg kun plass til litt ekstra tøy og en flaske vann. Mat kunne jeg glemme 😂 

Nå har både pose og liggeunderlag krympet betraktelig i størrelse og vekt, men økt i komfort. Så nå skal det bli gøy å vasse ut på tur igjen snart 😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Heriks skrev:

Er det denne? 
https://sportsdeal.no/3-sesongsposer/15844-vikafjell-camping-5c-sovepose-bla-707135362280.html

I så fall er spørsmålet, har du behov for en pose som har personlengde inntil 2 meter, eller går du og drar på unødvendig lang pose?
Ellers er det som sies over her dun er lettere enn syntetfyll og pakker mindre (sier jeg som bare har syntetposer :P )  

OBS. Det er sant. Det glemte jeg jo å skjekke når jeg kjøpte i ivrighetens navn 🙈. Jaja. Dyrekjøpt erfaring. Jeg er 168 cm bare. Hvilken lengde anbefaller du? Jeg ligger i fosterstilling, så går med litt mer enn normalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, KimH skrev:

Det der er fiberpose og ofte dermed mer fyll gir vekt og pakkvolum, dunpose så varmere og mindre pakkvolum enklere komprimere .Telt varierer jo så klart med str men og type duk om er lettvekts alla Helsport SL, Salewa Pro , Hilleberg sin lettserie osv de gir mindre vekt og pakkvolum. Men det koster med lettere og bedre pakkvolum. 

Sett deg opp en pakkliste se om du kan legge igjen noe og bli bevist på vekt /komfort men alikevel sikkerhet iform av nok utstyr hvis er kaldere/værutsatt

Lighterpack.com er fin til sette opp og se

 

Ja, kjenner til den. Det er mest volumet jeg er på jakt etter. Fatter ikke hvordan dere klarer å få plass til alt. Når jeg puttet mitt 1-manns gapahuk og sovepose oppi med liggeunderlaget, så var jo mye av min 95 liter sekk brukt opp. Det var da jeg fikk litt sjokk og det var derfor jeg måtte spørre her inne. Men jeg kommer til å kjøpe 2-mannstelt om kort tid. Dette teltet var for kort for meg, men yppelig til barna. Skal bare først teste hengekøyelivet (får den i morgen og skal ut å teste neste natt) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få plass til alt for en helgetur i en +-50 liters sekk er du avhengig av lett/lite volum (og dyrt) grunnutstyr som sovepose, liggeunderlag, telt og kokeutstyr. Reis heller på noen turer først og finn ut hva som funker og ikke. Da har du bedre grunnlag for å kjøpe riktig og lettere neste gang. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av hvor lenge man skal være ute, ev. hvor langt man skal gå, så kan det egentlig lønne seg med en stor sekk selv om denne her litt høyere egenvekt. Det kan fort bli litt ubalanse om man må henge for mye ting utenpå sekken, spesielt hvis man ikke får det festet skikkelig og det svaier fram og tilbake. Man får vekten tettere inntil kroppen når mest mulig kommer inni sekken.

 

Jeg har en 75/95 sekk som jeg bruker, og her får jeg plass til klær (komprimert i pakkpose), dunpose, downmat liggeunderlag (hadde tidligere "bamse" på utsiden), solostove, tarp, tau (hekta på tau...), sammenleggbar stol, kniv, stekepanne, hodelykter, lue, hansker, førstehjelps-kit mm. Telt og fiskestang på utsiden. Men med dette oppsettet får jeg ikke med meg nok mat til 2 uker, så det blir en matsekk utenom, men så reiser jeg som oftest med kano. Jeg kunne kuttet ut en del ting som tarp, mindre klær osv. og fått til en ukestur med denne sekken, men da forsvinner "luksusen" som jeg vil ha. 

Selv om jeg ved å oppgradere til et relativt kostbart telt fikk mye bedre soveplass (vi er 2), og ca. 50% reduksjon i vekt, så er det dunposen som desidert står for den største besparelsen av volum i sekken, den er kanskje 1/3 av volumet til min (aldeles behagelige) Alta Long. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en 55 liter sekk for turer i marka og for fjellturer 65 liter. Jeg har gått opp 10 liter, kravet til komfort  har økt med årene.Da har jeg god plass. Er akkurat ferdig å prøvepakke for fjelltur nr. 2 og har ryddet stua. Vekt på sekken er 10.8 kg. Da har jeg også med en Helinox stol.. Egenvekt på sekken er på 2,4 kg. Får å få dette til bruker jeg Helsport Ringstind Superlight 1-2 og Mountain Hardware Ratio 32. Det er en to sesongs sovepose som veier 829 g. Hvis ikke du skal bære deg i hjæl så kansjke du skal vurdere en dunpose. Fjellsport har ofte salg på dunposer, de selger nå Mountain Hardware Ratio 32 for 1.249.- 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Da føler jeg meg ikke så rar likevel. Enn så lenge er det kun meget korte utstyrs-test-turer sent på kveld og frem til tidlig morgen. Orker ikke mer i varmen. Men testet sekken ut i fjor. Da hadde jeg 4-manns telt i den og jeg vet ikke hva, og gikk et par mil en vei med overnatting. (Ikke så langt for dere da, men nok for meg den gang). Da var den perfekt. Dette var kun låneutstyr alt utenom sekken. Jeg drar ikke på en slik utflukt med så stort telt noen gang uten å ha bilen i nærheten. Likevel følte jeg ikke sekken var tung enda sekken var full (mye pga teltet). 

Men så klart. Får jeg dilla på hengekøyelivet, så vil jeg uansett prøver å kjøpe meg en mindre sekk. Litt deilig å gå med en mindre sekk når det bare er deg selv av og til også. 

Konklusjon etter dere flinke og tålmodige mennesker har svart meg atter en gang: Jeg velger teste ut min 95liter sekk enda en stund før jeg kjøper en mindre sekk. Så får jeg heller tåle og se ut som jeg skal krysse Alaska eller noe hihi. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Jeg bruker en 55 liter sekk for turer i marka og for fjellturer 65 liter. Jeg har gått opp 10 liter, kravet til komfort  har økt med årene.Da har jeg god plass. Er akkurat ferdig å prøvepakke for fjelltur nr. 2 og har ryddet stua. Vekt på sekken er 10.8 kg. Da har jeg også med en Helinox stol.. Egenvekt på sekken er på 2,4 kg. Får å få dette til bruker jeg Helsport Ringstind Superlight 1-2 og Mountain Hardware Ratio 32. Det er en to sesongs sovepose som veier 829 g. Hvis ikke du skal bære deg i hjæl så kansjke du skal vurdere en dunpose. Fjellsport har ofte salg på dunposer, de selger nå Mountain Hardware Ratio 32 for 1.249.- 

Hva er forskjell på 2 og 3-sesongs? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
8 minutter siden, Tittei skrev:

Men testet sekken ut i fjor. Da hadde jeg 4-manns telt i den og jeg vet ikke hva, og gikk et par mil en vei med overnatting. (Ikke så langt for dere da, men nok for meg den gang). Da var den perfekt.

2 mil er bra langt👍 Bor du i telt er det ingen som kommenterer hvor langt du går😊

Bor du på hyttene er det alltid noen som måler deg ut fra distanse og tid😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Tittei skrev:

Konklusjon etter dere flinke og tålmodige mennesker har svart meg atter en gang: Jeg velger teste ut min 95liter sekk enda en stund før jeg kjøper en mindre sekk. Så får jeg heller tåle og se ut som jeg skal krysse Alaska eller noe hihi. 

Høres veldig fornuftig ut :)

Og så vidt jeg vet så er det ikke noe stil-politi ute i marka/fjellet. Om noen skulle tenke på slikt, så sier det vesentlig mer om dem enn om deg ;)

Eller så er de der, men jeg har blitt immun mot dem etter å ha opplevd for mye av det blant syklister og fluefiskere ... sier fremdeles mest om dem :D 

Endret av Olav Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tittei skrev:

Hva er forskjell på 2 og 3-sesongs? 

To sesongs er det jeg kaller sen vår, sommer og tidlig høst. En sovepose som er litt varmere enn en ren sommerpose. Jeg har også en tre sesongs sovepose fra Mountain Hardware, da blir det mer vekt og volum, men allikevel ikke mer enn 1,14 kg. Jeg pakker soveposene på tvers nederst i sekken i et kompresjonstrekk som justerer posen til å passe med bredden til sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Tittei skrev:

Ok. Så 55-60 liter er fornuftig å kjøpe? Da slipper jeg kjøpe det letteste og dyreste og alikevel få med meg det meste? Følte meg som en shjerpa der jeg gikk opp på en liten «topp» på 400 høydemetre i går. Jeg mumlet forsiktig til noen turgårere at jeg «tester utstyr». Jeg gjorde jo det, men så litt overkill ut der jeg gikk i natten på jakt etter lavere tempratur hihi. Jeg elsker min 95 liter Trollehtta sekk. Den er supergod å ha på ryggen. Men den veier jo 2.8kg alene, så jeg kommer raskt opp i 18kg og det er i overkant mye for en kort tur (føler jeg når jeg leser her inne) 

Nå er ikke jeg den rette å spørre om lettvektspakking :)
Jeg får alt jeg trenger til en kjapp overnatting i en Osprey Kestrel 58 liter men tar stort sett alltid Oprey Xenith 109 litern på 1-natts tur. Og ikke sjelden så veier den 22-25kg ved avgang. :)


 

Endret av tubbs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.