Gå til innhold
  • Bli medlem

Riktige kilder for ulike forbud mot ild i Jotunheimen?


Terka

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Tiur3 skrev:

Har de innført Totalforbud, er det nok opplyst! Kan jo også forsøke direkte hendvennelse på dagtid, til aktuelle brannvesen. Uansett, DNT har ingen myndighet!

Ja det er akkurat det. Det er derfor vi reagerer på informasjonen. DNT er de eneste med informasjon om brennere mens brannvesenet kun nevner bål og grill. Og det for lenge siden. Men DNT stoler man ikke på her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 minutes ago, Tiur3 said:

Kan jo også forsøke direkte hendvennelse på dagtid, til aktuelle brannvesen. Uansett, DNT har ingen myndighet!

Jeg pleier å gjøre det når det er dagsaktuelt for min del. Dette er et forsøk på å få frem at det formidles ganske så uklar informasjon rundt dette i flere kanaler. Kan komuniseres krystallklart om man går inn for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Terka skrev:

Jeg pleier å gjøre det når det er dagsaktuelt for min del. Dette er et forsøk på å få frem at det formidles ganske så uklar informasjon rundt dette i flere kanaler. Kan komuniseres krystallklart om man går inn for det.

Fortsett med å søke info, hos de som har myndighet. :) Har de ingen ny informasjon, så gjelder jo Forskriften og da kan vi selv tolke. :)

Men i denne tråden henter du og andre informasjon hos "noen", som ikke har myndighet! :( Da blir det bare deres tolkning. Og det kan forvirre ennå mer, når det vises til Monesnturen. Og tro at det gjelder i alle aktuelle kommuner (og del-områder av kommunene), der turene hans nå foregår. Og det, er da ikke sikkert! De kan har fått forhånds godkjenninger. Som andre ikke får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jeg sikkert kalt for kverulant, men det tåler jeg. Spiller det noen rolle om hvem som har myndighet? Og spiller det noen rolle om det er ditt eget ansvar eller ei? Jeg tenker som så: Det har vært knusktørt i ukesvis. Det er tørt langt nedover i jorda. Hvis det først begynner å brenne så spiller det fint liten rolle om hvem som har skylda eller hvem som har myndighet, eller det og det merke er lov eller ei. Du kan sitte på et liv med erfaring der du aldri har vært i nærheten av å lage noe brann, eller du kan være helt fersk. Det spiller ingen rolle. Det er KNUSKTØRT. Alle, virkelig alle, kan feile. Ingen er perfekte.  Og nå kan denne bittelille feilen gi fatale konsekvenser. Ikke utsett deg selv eller dyrene eller oss andre for dette feilgrepet. 

Jeg forstår at folk vil bruke varmekilder, jeg også vil veldig gjerne det, men nå er det en helt spesiell situasjon i deler av dette landet. Da må vi bare pent ta hensyn til det, eller reise til et sted brannfaren er mindre. Det kan da umulig være så utrolig vanskelig? Dette varer ikke evig. Brått regner det, og høsten er her og vi kan alle nyte varm kaffe og koselig bål. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tiur3 skrev:

Fortsett med å søke info, hos de som har myndighet. :) Har de ingen ny informasjon, så gjelder jo Forskriften og da kan vi selv tolke. :)

Men i denne tråden henter du og andre informasjon hos "noen", som ikke har myndighet! :(Da blir det bare deres tolkning. Og det kan forvirre ennå mer, når det vises til Monesnturen. Og tro at det gjelder i alle aktuelle kommuner (og del-områder av kommunene), der turene hans nå foregår. Og det, er da ikke sikkert! De kan har fått forhånds godkjenninger. Som andre ikke får.

Sikker på at det ikke er omvendt? At informasjonen fra DNT trigget til å sjekke nøye hos de «rette instansen»? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Gittiamo skrev:

Sikker på at det ikke er omvendt? At informasjonen fra DNT trigget til å sjekke nøye hos de «rette instansen»? 

Hvorfor "gå omveier" og gjøre "ting" mer uklart? Denne tråden viser vel, at det som burde være naturlig, ikke sjekkes og bare forvirrer.  :)Gå direkte til rett kilde, så ser en om det er gitt noe ekstra forbud og om de gir noen unntak.

Er det ikke noe ny informasjon, hos aktuell kommunalt brannvesen, er det ikke innført noe Totalforbud.

Endret av Tiur3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare vurdere situasjonen selv der du skal ferdes? Det er store lokale forskjeller. I en del skogsområder på østlandet er det nå uansvarlig å fyre en fyrstikk. Andre steder er det forsvarlig å fyre en gassbrenner på en stein f.eks i vannkanten. Så lenge aktuell myndighet er uklar rundt hva som er «lov» er det beste å gjøre en selvstendig vurdering i aktuelt området. Jeg vet du er ute etter mer klare retningslinjer men jeg forstår godt at brannvesenet ikke kan gi det da det varierer så mye som de gjør. 

Er du i tvil, la vær. Mener du det trygt, gjør det. Ingen med vett i behold fyrer bål i sørnorge nå uansett, men bruk av gassbrennere medfører svært liten risiko når man bruker hode. Vi fyrer jo brenner i teltet vinterstid. Det er da forbundet med mye høyere risiko enn å fyre en gassbrenner på en stein i vannkanten?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luster Kommune (oppdatert: 4/7-2018) http://www.luster.kommune.no/informasjon-om-skogbrannfare-og-baalforbud.6132841-157426.html

Sitat

Tørke medfører ekstra stor fare for brann i skog og anna utmark. Difor er det eit generelt forbud mot bruk av åpen eld i heile landet i sommarhalvåret i skogen, på fjellet, på stranda, og ved naturområde som ikkje er innmark.

Meir informasjon finn du på heimesida til Sogn brann og redning.

https://sognbrann.custompublish.com/informasjon-om-skogbrannfare-og-baalforbud.6132755-215014.html

Sogn brann og redning (oppdatert: 3/7-2018) https://sognbrann.custompublish.com/informasjon-om-skogbrannfare-og-baalforbud.6132755-215014.html

Sitat

Informasjon om skogbrannfare og bålforbud

Økende skogbrannfare

Tørke medfører betydelig økt fare for brann i skog og annen utmark. Derfor er det et generelt forbud mot bruk av åpen ild i hele landet i sommerhalvåret i skogen, på fjellet, på stranden, og ved naturområder som ikke er innmark.

- Sol, varme og vind slik vi nå har hatt over lang tid, gjør faren spesielt stor. Tørkeskadet vegetasjon bidrar til brannfare langt over normalen. Selv om det enkelte steder har kommet nedbør, vedvarer faren for brann da vegetasjonen tørker raskt opp i fint vær.

Vær aktsom!

Så tørt som det er nå skal det svært lite til for å starte en brann. Hver enkelt av oss må vise aktsomhet og opptre på en slik måte at brann ikke oppstår. Det gjelder alle, hele tiden og over alt.

Aktsomhetsplikten innebærer at man tar forholdsregler for å redusere sannsynligheten for brann og begrense skadene hvis brann skulle oppstå. Oppgjort ild må ikke forlates før den er fullstendig slokket.

Bålforbudet
I tidsrommet 15. april til 15. september er det forbudt gjøre opp ild i eller i nærheten av skog og annen utmark uten tillatelse fra kommunen. Dette forbudet omtales gjerne som "bålforbudet".

Det generelle forbudet gjelder kun i eller i nærheten av skog og annen utmark, og med det menes alle områder som ikke er innmark.  Eksempler på innmark er gårdsplasser, hustomter, dyrket mark, engslått, kulturbeite og skogplantefelt og liknende områder. Men husk at aktsomhetsplikten gjelder på disse områdene. Det er den som utfører aktiviteten som er ansvarlig for brannsikkerheten.

Å gjøre opp ild omfatter bruk av engangsgriller, bål- og peisinnretninger. Stranden vil oftest regnes som utmark og vil da være omfattet av det generelle bålforbudet. Hvis man likevel ønsker å tenne bål eller grille, må man søke om tillatelse fra kommunen.

Slik forholdene er nå, er det så tørt at tillatelser til å gjøre opp ild, som å grille og tenne bål, i eller i nærheten skog og annen utmark stort sett ikke vil bli gitt.

Selv om det er generelt bålforbud har du lov til å tenne bål der det åpenbart ikke kan starte en brann. Det skal svært mye nedbør til for at det åpenbart ikke kan føre til brann. – Det er nå vanskelig se for seg områder hvor det nå åpenbart ikke kan føre til brann. Ved overtredelse av aktsomhetsplikten eller det generelle forbudet kan man straffes med bot eller fengsel.

Grilling
- Brannvesenet fraråder generelt all bruk av engangsgrill, i alle fall når det er tørke. De kan være varme i mange timer etter bruk om de ikke slokkes og kjøles ned skikkelig. Engangsgriller må aldri settes rett på brennbart underlag.

Gassgriller og elektriske griller vil i de fleste tilfeller kunne brukes i egen hage med normalt vedlikehold, forsvarlig plassering og aktsom bruk. Dette gjelder ikke dersom hagen er i eller i nærheten av skog og annen utmark. Der gjelder et generelt forbud.

Husk at aktsomhetsplikten gjelder overalt, i parker og hager, på verandaer og terrasser eller under brennbare tak eller lignende overbygninger.

Ved brann eller ulykke ring 110.

Kort oppsummert

Kort oppsummert har vi et generelt forbud mot å gjøre opp ild i eller i nærheten av skog og annen utmark, med unntak av der det åpenbart ikke kan medføre brann, mens i hager, i parker og annen innmark gjelder det en alminnelig aktsomhetsplikt.

Les mer om brannsikkerhet på www.sikkerhverdag.no

Kontaktperson:
Overordna vakt/vakthavende brannsjef i Sogn brann og redning IKS, tlf. 48 29 69 29

Bilder av skogbrann og skogbrannhelikopter som kan brukes av medier og kommuner:
https://www.flickr.com/photos/dsb_norge/albums/72157668521243017/with/43039870461/

Skjåk kommune (oppdatert: 6/7-2018) https://www.skjaak.kommune.no/aktuelt/forbod-mot-brenning-av-bal.21524.aspx

Sitat

Forbod mot brenning av bål

Det er stor fare for skogbrann i Ottadalen. I kommunane i Ottadalen er det ikkje lov å lage bål. Metrologisk institutt meldar om spesielt stor brannfare på Østlandet.


Frå 15. april til 15. september er det generelt forbod mot opptenning av bål i eller nær skog- og utmark over heile landet.

På grunn av det fine og varme været den siste tida, er forbodet utvida til å ikkje berre gjelde opptenning av bål i skog og mark. I Ottadalen tek brannvesenet grep. Vågå brannvesen, Lom og Skjåk brannvesen innførar totalforbod mot å gjere opp varme utandørs.

Det betyr at det ikkje er lov å grille, bruke bålpanne, eingongsgrill eller tenne bål. Du kan heller ikkje bruke eventuelle bålplassar i denne perioden.

Grilling i eigen hage er lov, så lenge du passar godt på.

Etter vêrvarslinga er det ikkje varsla nedbør dei første dagane. Brannfaren vil vere stor fram til det kjem nedbør over ei viss mengde.

Vågå kommune (oppdatert: 22/6-2018) https://www.vaga.kommune.no/aktuelt/balforbodet-gjeld-framleis-i-vaga.22606.aspx

Sitat

Bålforbodet gjeld framleis i Vågå

No, med St.Hans for døra, må vi minne om at forbodet mot open brenning framleis er gjeldande i Vågå. Det har ikkje komme nedbør av noko omfang, slik at skogbrannfaren er like høg som før.
Det som er omfatta av forbodet i Vågå:

    Alle typar open eld eller bål i eller i nærleiken av skog og anna vegetasjon. Dette inkluderer også bruk av eingongsgrill
    Alle typar av open brenning av kvist, halm, trevirke og anna virke i landbruket, anna næring eller hos private

Forbudet er gjeldande for heile kommunen og gjeld inntil det blir oppheva.

 

Skytebana var også heilt stengt ei periode, men er no open for organisert skyting.

Vang kommune (oppdatert: 10/-2018)

Sitat

Totalforbud mot å gjøre opp ild og åpen brenning!

logo - Klikk for stort bilete
Det er svært stor skogbrannfare, og det er derfor totalforbud mot å gjøre opp ild eller gjennomføre andre former for åpen brenning.

Forbudet gjelder følgende typer brenning:

- Alle former for åpen ild og bål i- eller i nærheten av skog og mark

- Alle former for åpen brenning av kvist, halm og annet virke i landbruket, annen næring og hos private

Forbudet gjelder følgende områder:

- Sør Aurdal, Etnedal, Vestre Slidre, Øystre Slidre og Vang kommune

Forbudet gjelder med umiddelbar virkning fom. 4. juli 2018.

 

Det vil komme ny melding på www.valdresbrannvesen.no når situasjonen er bedret og totalforbudet kan oppheves.

Vedtaket er fattet med hjemmel i Forskrift og brannforebygging §3, samt Brann- og eksplosjonsvernloven §14 og §37.

Årdal kommune (oppdatert: 13/7-2018) http://www.ardal.kommune.no/det-er-fortsatt-forbud-mot-bruk-av-open-eld-forbodet-gjeld-ogsaa-bruk-av-alle-typar-grill-og-baalpanne.6134372-155525.html

Sitat

Det er fortsatt forbud mot bruk av open eld. Forbodet gjeld også bruk av alle typar grill og bålpanne.

Sol og varme har gjort det turt og det er stor brannfare. All bruk av åpen eld/bålbrenning og alle typar grillar er derfor forbudt i Årdal kommune fram til ny
melding kjem.
Det er framleis lov å bruke grill i eigen hage, men her må ein ta førehandsreglar for å unngå at elden spreier seg. Her bør ein ha husbrannslange, handslukkar
eller bøtter med vatn i beredskap.
Forbudet gjeld og på offentlege samlingsplassar.
Forbodet vert gjeldande til det er kome naudsynt nedbør, slik at brannfaren er redusert til eit aksptabelt nivå.
Me viser ellers til aktsemdsplikta i lovverket.

Gjennomgangstema ser ut til å være at det er innført totalforbud mot all form for ild og at dette gjelder frem til det slippes meldinger om at forbudet er opphevet. :)

Endret av Freebird
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Tiur3 skrev:

Hvorfor "gå omveier" og gjøre "ting" mer uklart? Denne tråden viser vel, at det som burde være naturlig, ikke sjekkes og bare forvirrer.  :)Gå direkte til rett kilde, så ser en om det er gitt noe ekstra forbud og om de gir noen unntak.

Er det ikke noe ny informasjon, hos aktuell kommunalt brannvesen, er det ikke innført noe Totalforbud.

Jeg tror ikke du skjønner hvor jeg vil. Informasjonen til DNT om Jetboil er veldig synlig flere steder. Og man trenger ikke lete for å få den. Men denne informasjonen trigger faktisk til usikkerhet og man går da til de rette instansene. Og oppdager der at det faktisk er mangelfull informasjon. Så da kan man lure på hvor DNT (og NRK) har fått den informasjonen fra om at merket jetboil er ok. Det henger ikke på greip. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Gittiamo skrev:

Det henger ikke på greip. 

Nei, det henger ikke på greip. Jetboil er en gassbrenner. Er andre gassbrennere forbudt må det derfor gjelde for Jetboil også.

Endret av Hege P.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, whistler said:

Vi fyrer jo brenner i teltet vinterstid. Det er da forbundet med mye høyere risiko enn å fyre en gassbrenner på en stein i vannkanten?

Risiko for deg selv vs risiko for naturen og andre i nærområdet? Litt forskjell her ut fra hvordan jeg vurderer bruk av brenner på snø og nå. 😊

 

6 minutes ago, whistler said:

Hvorfor ikke bare vurdere situasjonen selv der du skal ferdes?

Er du i tvil, la vær. Mener du det trygt, gjør det. Ingen med vett i behold fyrer bål i sørnorge nå uansett, men bruk av gassbrennere medfører svært liten risiko når man bruker hode. 

Jeg gjør det, bruker hodet, basert min erfaring i fjellet året rundt, bruk av brenner siste 30år sånn omtrentlig, div kurs i brannvern/sikkerhet, førstehjelp (RK Hjelpekorps) ++  Men jeg kan fortsatt gjøre feil, og jeg ønsker å holde meg innenfor hva som er lov. 😊

 

30 minutes ago, Tiur3 said:

Hvorfor "gå omveier" og gjøre "ting" mer uklart? Denne tråden viser vel, at det som burde være naturlig, ikke sjekkes og bare forvirrer.  :)

Som nevnt tidligere av meg, og av @Gittiamo, jeg går til ansvarlig instans og sjekker, når det er aktuelt for min del å dra på tur under gjeldende forhold (samt vurdere selv om jeg må agere endra mer strikt.)

Men vil hvermansen sjekke med den lokale myndighet? Eller vil de lese det som står på DNTs sider og tilsvarende.

Og skal de ansvarlige håndtere potensielt "tusenvis" av henvendelser på samme tema, eller heller kommunisere/kringkaste tydelig og bruke tiden mer fornuftig en å svare henvendelser enkeltvis?

Følgende er eksempel på hva som kunne vært kommunisert:

"Totalforbud mot åpen ild, gjeldende fra dato - til ny informasjon kommuniseres her.

Følgende er eksempler på hva som er forbudt: Bål, kullgrill, brennere med flytende brensel, gassbrennere med åpen flamme.

Følgende er fortsatt lov å bruke, og kun dette: <Ingen form for varme er lov å bruke> / <gassbrennere med lukket system for brenner er lov under ekstra forsiktighet>

Det fyres fortsatt opp bål og griller, og sendes opp fyrverkeri, selv om det et totalforbud mot ild over hele fjøla... 

Over og ut herfra. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Fisketur uten primus = bli hjemme.

Det positive er at til neste sommer myldrer det av ørret i bekker, elver og vann, men det er jo ett helt år til😂

Jeg respekterer totalforbudet. Hadde vært veldig kjedelig å blitt ansvarlig for storbrann på Hardangervidda😟 Finnes bedre måter å bli kjent på😄

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
5 minutter siden, Terka skrev:

DNT lyttet og endret litt på teksten sin ihvertfall 😂

Før:

20180719_202033.thumb.png.694caa2714ac260882aaad4ffd15bfe9.png

Nå:

20180719_202138.jpg.5763e997f9b54574404664f9d81d3246.jpg

Ser ut til at @whistlerhar rett, men dersom typen Jetboil brukes👍

Fyring i steinur, vannkanten eller i en snøfonn.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av det fine og varme været den siste tida, er forbodet utvida til å ikkje berre gjelde opptenning av bål i skog og mark. I Ottadalen tek brannvesenet grep. Vågå brannvesen, Lom og Skjåk brannvesen innførar totalforbod mot å gjere opp varme utandørs.

Det betyr at det ikkje er lov å grille, bruke bålpanne, eingongsgrill eller tenne bål. Du kan heller ikkje bruke eventuelle bålplassar i denne perioden. 

Grilling i eigen hage er lov, så lenge du passar godt på

Sakset fra Lom kommune sin Hjemmeside. Min forståelse er da at primus er tillatt. Tror DNT har gått noe ut over sine "fulllmakter" her :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.