Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til å gå inn fjellsko?


odafelix

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er i prosessen hvor jeg skal gå inn fjellstøvlene mine (merke mammut). Jeg har lest litt på nett for å få tips til å unngå gnagsår. Jeg har prøvd å bruke tynne ullsokker som ble anbefalt på G-MAX til fjellstøvler, jeg har prøvd med nylonstrømper under tynne ullsokker, men jeg får likevel gnagsår. Noen som har noen nyttig tips? Jeg har også lest at man kan polstre hælene med sportsteip, så jeg tenkte å prøve dette.  

Er det noen som har erfaring med hvordan man skal behandle foten når man først har fått gnagsår og må bruke skoene? Legge på gnagsårplaster og teipe rundt?

En annen ting er at jeg mister blodomløpet foran i foten når jeg går med fjellskoene. Når jeg tar de på meg så kjennes de gode på foten, så tror ikke størrelsen skal være problemet. Er det vanlig å miste blodomløpet i foten frem til man har gått de inn? 

Håper noen kan hjelpe meg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Ikke vanlig å miste blodomløpet🤔

Jeg bruker tynn sportssokk og tynnere ullsokker. Har plass nok til at tærne ikke butter mot tuppen. Vide nok til at de ikke klemmer. Når man går i fjellstøvler som sitter akkurat, kan man oppleve at de klemmer etter en stund. Viktig at den ikke klemmer før start. Har aldri hatt gnagsår.

PS: Husk å klippe neglene😄

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke måtte gå inn støvler. Før i gamle dager, når støvlenen var i lær, kunne man gå inn støvler. Lærer tilpasser seg foten, men ikke kunstfiber. Men man kan tilvenne føttene støvlene. Og kjenne på hvor det eventuelt gnager, så man kan tape på forhånd. 

Høres jo ikke ut til å passe deg de støvlene. Sånn egentlig. Har du snørt de sammen riktig? Slik at de sitter godt rundt ankel? For da skal ikke foten gli for mye i støvlene. Er støvlen bred nok for foten din? Eller er den for bred? 

Selv bruker jeg et par tynne ullinere og et par tynne ullsokker utenpå. Sokkene er så små som mulig for ikke å skli eller klumpe seg sammen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at de myker seg opp litt etter bruk, og at det er stivheten foran som gjør at du blir nummen i foten (gikk bare ut ifra at dette var symptomet du opplevde med foten.. :) )

Selv hadde jeg dette med mine støvler, men etter noen mil var de fine å gå i.

 

Når det gjelder gnagsår har jeg ikke mye erfaring, men har hørt at hvis man først har fått blemme så skal man legge på gnagsårplaster og teip utenpå slik du sier. For å unngå gnagsår i første omgang kan man teipe rett på huden, dette forhindrer friksjonen som skaper sår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
11 minutter siden, nem skrev:

Når det gjelder gnagsår har jeg ikke mye erfaring, men har hørt at hvis man først har fått blemme så skal man legge på gnagsårplaster og teip utenpå slik du sier. For å unngå gnagsår i første omgang kan man teipe rett på huden, dette forhindrer friksjonen som skaper sår.

Ved forrige fjelltur var det forholdsvis mange som tapet føtter før turen. Har aldri hatt behov for det. Har blytunge 2.6 mm lærstøvler, men de er meget gode. Får slite med 888 gram x 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på hælen jeg får gnagsår. 

Skoene føles ikke trange ut, verken når det gjelder bredde eller lengde, men kan jo være de går seg litt til når jeg har fått brukt de litt. (De er foreløpig relativt ubrukte..) 

Da prøver jeg med gnagsårplaster og teip, så får vi se om det hjelper! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om du har kjøpt for små tursko. Kjøper jeg sko finner jeg noen som er som støpt  på foten, for deretter gå opp en halv størrelse! Det som er forbanna irriterende for meg er at det søren meg er en 1/2 størrelse forskjell på føttene mine så et av beina blir aldri fornøyd😂😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Hvis det er bak på hælen du får gnagsår så kan det være at skoen kjipper bak. Jeg løste dette på mine fjellskisko ved å legge inn en silikonhæl. Da kommer hælen litt høyere opp bak og kjippingen forsvant sammen med gnagsåret.

Har ikke hatt dette problemet med fjellsko, men med fritidssko, og for meg virker det som om materialet i sokken har stor betydning for utviklingen av gnagsår. Enkelte syntetmaterialer klarer å lage sår etter noen hundre meter mens ull/bomull gjerne bruker en halv dag på det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Truant76 said:

Har ikke hatt dette problemet med fjellsko, men med fritidssko, og for meg virker det som om materialet i sokken har stor betydning for utviklingen av gnagsår. Enkelte syntetmaterialer klarer å lage sår etter noen hundre meter mens ull/bomull gjerne bruker en halv dag på det samme.

Ja sokker har helt klart mye å si. Feil sokker kan bety mye trøbbel kontra riktige sokker. Generelt er min erfaring at litt tynne gode ullsokker er det beste. Hvis man bruker for tykke sokker så blir det fort mye friksjon og skliing inne i selve sokken. Sokker bør sitte tett og stramt om foten. På sommeren når jeg går med lette sko benytter jeg gjerne slike trening/løpe sokker, disse puster godt og er behagelige.

På vinteren om det er ekstra kaldt så er det bedre og bruke to tynne ullsokker en en tykk sokk f.eks. 

Rene bommullsokker bruker jeg aldri til fotturer eller joggeturer - klamme og gir meg vonde føtter og gnagsår garantert :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, odafelix skrev:

Når jeg tar de på meg så kjennes de gode på foten, så tror ikke størrelsen skal være problemet. Er det vanlig å miste blodomløpet i foten frem til man har gått de inn? 

Det kan være at skoen er for store..

Når jeg tar på mine fjellsko, føles det som om det er skikkelig trangt. Det er bare så vidt det er plass til føttene - og de hovner opp etter en tid.....

Gnagsår kommer av at hælen slites mot skoen bak. Det er med andre ord rom for bevegelse. Uten å være ekspert på andre føtter enn mine egene, vil jeg anbefale mer sokker.

 

Nå må jeg legge til at sko som gir gnagsår (ikke passer) aldri (min erfaring) kan gås inn. (Lærsko med tynt lær, som forsvarets M77 kan nok tilpasset til en viss grad.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.