Gå til innhold
  • Bli medlem

Alfa støvler - behandlet ved levering?


Aasand

Anbefalte innlegg

Kjøpte i dag et par Alfa Walk King Advance GTX. Vet noen her hvorvidt Alfas støvler er impregnert eller på annet vis behandlet med skokrem, skovoks eller olje fra produsentens side når de leveres? Ser ved første øyekast ikke slik ut, men ble plutselig usikker. Er for så vidt ikke noe problem å behandle dem en gang ekstra hvis de allerede er behandlet, men tenker det er greit å vite mtp hvor nøye jeg i så fall må være når jeg behandler dem første gang. Finner ikke noe på Alfas hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det noen år siden jeg kjøpte mine WK, men jeg tror ikke de er behandlet voldsomt. Jeg har for øvrig aldri brukt noen fancy stoffer på dem, jeg smurte dem godt inn med minkolje/krem slik at de ble mye som smør, så snørte jeg dem så stramt jeg kunne og gikk noen timer slik at de satte seg og var i praksis inngått da. 

 

Siden har jeg bare hatt noen nye runder med minkoljen når skinnet så smått begynner å se tørt ut. Aldri hatt noe lekkasjer el. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Er det ikke dyrefett man skal unngå? Det kan gjøre skinnet for bløtt, mener jeg står i bruksanvisningen.

Sno seal er en voks som fungerer bra.

Bruker selv snoseal, og avslutter med skokrem. Frisker kjapt opp med skokrem og børste relativt ofte. Alfa anbefaler å bruke skokrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Er det ikke dyrefett man skal unngå? Det kan gjøre skinnet for bløtt, mener jeg står i bruksanvisningen.

Sno seal er en voks som fungerer bra.

Bruker selv snoseal, og avslutter med skokrem. Frisker kjapt opp med skokrem og børste relativt ofte. Alfa anbefaler å bruke skokrem.

Det kan godt hende du er inne på noe der, jeg har bare funnet noe som fungerer for meg. Støvlene blir veldig bløte med den minkoljen jeg bruker fra Kiwi, og det kan jo hende mine forventninger fra støvlene avviker fra det andre forventer. For meg er det primært tre ting som er viktig, at de holder meg tørr/varm, at de beskytter mot skarpe kanter steiner ol. og at de hindrer overtrakk når jeg går med sekk, noe Alfa støvlene gjør selv om de blir myke så lenge jeg snører helt til topps. Sålen i seg selv er uansett så stiv at de ikke vrir seg på tvers av lengderetningen, og så bruker jeg noen relativt stive innersåler som heter Sole som jeg "bakte" i stekeovnen for å tilpasse dem fotbladet mitt.

 Det viktigste er at folk bruker det som passer for dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.