Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner trenger hjelp til å velge telt


Psytrox

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp til å bestemme meg for et telt. Er for mange å velge mellom!

Vil ha et lett telt for to personer. Helst ikke så mye over 2 kg. Ønsker også å ha OK tak høyde. Har i dag Helsport Nordmarka 2, men er ganske lei av måtte ligge for å ta på meg klærene. Men i utgangspunktet er jeg åpen for både tunnel og kuppel så lenge det er tilstrekkelig takhøyde (jeg er bare 175).

Jeg har sett på Helsport Reinsfjell, samt Hilleberg Rogen og Niak.

Syns det er få butikker som har godt utvalg av telt på utstilling i Bergen. Irriterer meg grønn på at jeg var på ferie når Platou hadde messe på Koenga

Lurer også på hva erfaring folk har med SL teltene. Tenker da på kvaliteten på materiale (slitesterkt), og hvor vanntett de er sammenlignet med vanlig versjonen. Og footprint, bør jeg ha dette?

Endret av Psytrox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker flere Helsport Ringstind telt, men bruker oftest Ringstind SL 1-2 teltet. Det er ingen forskjell på hvor vanntett SL teltene er i forhold til de øvrige teltene til Helsport. Når det gjelder slitestyrke har jeg ikke mange nok års erfaring til å kunne si noe konkret om dette, men ingen tegn til slitasje nå etter noe få års bruk.Flere her har Reinsfjell og er godt fornøyd. For to personer er det stor fordel med to innganger og to fortelt. I tillegg til de som bruker Reinsfjell får du nok kommentarer fra flere som mener noe om SL teltene, men som aldri har hatt noe SL telt, så du får stålsette deg så du ikke blir helt forvirret. Både Helsport og Hillberg er trygge kjøp. Begge disse produsentene er greie å ringe eller maile til hvis du skulle få problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte MSR Hubba Hubba NX 2 i vår. Det ble brukt en ukestur på finnmarksvidda nå i begynnelsen av Juli. 1,7 kg med pakkpose, stenger (stang), plugger og rep.sett. To innganger, høyt nok til å sitte oppreist i innerteltet. Opplevde at det var god nok plass til to stk i teltet.

Savnet ikke mitt Helsport Fjellheimen 3 camp som jeg vanligvis har brukt på den faste ukesturen min sommerstid.

MSR-teltet er uten tvil mitt nye vår-/sommer-/ tidlig høst-telt. Liker spesielt at det er relativt mye myggnett i innerteltet, dette gir god ventilasjon.

Kanskje ikke like enkelt med ev. service/reklamasjon som de nevnte merkene? Dette vet jeg i alle fall ingenting om foreløpig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Knutmae skrev:

 

MSR-teltet er uten tvil mitt nye vår-/sommer-/ tidlig høst-telt. Liker spesielt at det er relativt mye myggnett i innerteltet, dette gir god ventilasjon.

Kanskje ikke like enkelt med ev. service/reklamasjon som de nevnte merkene? Dette vet jeg i alle fall ingenting om foreløpig.

Hadde fått et hakk i et stangledd, og sendte dem (MSR) en e-post hvor jeg ba om hjelp. Fikk nytt ledd i posten, uten spørsmål. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topp takker så mye for gode svar :)

Hvordan er reinsfjell SL teltet på fjelltopper med tanke på vind? 

Og den tilleggs bunnduken. Har dere denne duken? Blir den å bli brukt?

Er det andre merker jeg bør vurdere, som kanskje er billigere? Var litt innom en butikk, og så på noen telt fra Marmot. Har aldri hørt om det merke. Er det noe en kan vurdere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dersom du bare skal ha ett telt som skal brukes til alt så vil det være lurt å kjøpe ett tyngre og mer solid enn superlight /yellow label. I alle fall om du er nybegynner. 

Med ett superlight telt må du kunne lese terrenget og finne en plass i le dersom været er dårlig. Dette er enklere enn det høres ut da det ofte kan komme kastevinder som har lett for å røske opp plugger og barduner. Dessuten snur vinden "alltid" når du tror du er safe. 

Dette gjelder mest over tregrensa, men jeg har opplevd vanskelige vindforhold lavere i terrenget også. Mener jeg så en video av reinsfjell SL på Instagram som blåste flatt på toppen av Blefjell i fjor. Tror at det var en som var litt fersk i gamet dette skjedde med. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til at jeg selv bruker ett Helsport fjellheimen 3 Camp Superlight under Norge på Langs nå. Det har gått greit så langt, men i Rondane fikk jeg ikke opp teltet og flere av stangleddene ble bøyd. I tillegg har pinnen som holder luftelukene åpne slitt seg ut av hylsene, den ene rakk jeg å teipe igjen, den andre er borte. 

Funderer litt på når jeg bytter til ett mer solid telt, det er uaktuelt å bruke superlighten helt opp til Nordkapp. Alt i alt er jeg godt fornøyd, men dette er altså ikke mitt eneste telt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anders_G skrev:

men i Rondane fikk jeg ikke opp teltet og flere av stangleddene ble bøyd. 

Var du ute i uværet sist torsdag/fredag? Gikk mot Spranget når det kom veltende innover. Hvor i rondane fikk du ikke opp teltet?

Til TS: Har vært i samme tankeboksen som deg et par år. Endte med overnevnte telt da fruen gjerne ville ha stort fortelt. Kommer nok dog til å ryke på et til i pro serien etter en tid for å ha noe "bombesikkert"/oktoberverdig. Blir det mest ukes- eller helgeturer? Når på året? Bratt eller flatt? Lange eller korte dagsetapper? Etter å ha bært et SL3 camp i en uke har jeg gjort meg opp følgende tanker:

1) Null problem med vekta av Spitsbergen 3 eller Reinsfjell 3 pro for en helg. 

2) Oi, digg med lett sekk

Endret av TheSleepwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår et slag for Exped Venus II (vi har ikke Extreme eller UL utgaven). Vi er superfornøyd med dette, men teltet er tyngre enn det du ser etter. Dessuten er jeg ikke sikker på om noen norsk forhandler har dette på lager - har ikke sett det utstilt i butikk i Oslo. Nevner det likevel siden vi vet gjennom egen bruk at det er bra kvalitet med gjennomtenkte detaljer.

Nevner også at det går fint med 2 x 65 cm brede synmats, selv om innvendige mål indikerer det motsatte.

http://www.exped.com/norway/en/product-category/tents/venus-ii-mossgreen

 

Et telt fra Exped som kanskje kan være bedre pga vekten og som Sportslageret i Oslo fører er Carina. Vekten 2300 gr. 

https://www.oslosportslager.no/produkt/exped-carina-ii-tomannstelt-36439.aspx

http://www.exped.com/norway/en/product-category/tents/carina-ii

 

Kvaliteten på telt fra Exped er upåklagelig. Det er min erfaring. Vi tar som regel med footprint når vi er på tur. Just in case.

IMG_6967.JPG

IMG_7003.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener Platou på Fjøsanger hadde både Hilleberg Allak og Reinsfjell Superlight utstilt for noen uker siden.

Allak er også et telt du kan titte på. Supert allroundtelt med god takhøyde som tåler det meste, men 3,3kg er jo litt mer enn du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker mitt Reinsfjell SL hvertfall, har 2mannsversjonen jeg da :) Kvaliteten har overraska meg hvertfall! Den har opplev mye bikkjeklor og slikt pga jeg hadde valp da jeg kjøpte det, og sto som påle på Hardangervidda for et par år siden, i en skikkelig storm.. Kompisen min sitt telt revna opp og måtte låne plass hos meg og hundene. Jeg har også hatt mitt med på flere vinterturer (ikke høyfjellet vel og merke), uten problemer i ekkelt snøvær :) Jeg har footprint på det også, men det kjøpte jeg mest fordi jeg liker å ha "forstørret" teltet innimellom uten å tenke på å få ting bløtt på bakken :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.