Gå til innhold
  • Bli medlem

Turmat som ikke må varmes


Trine Egeland

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal snart ut på noen dagers fjelltur, men pga varmen og tørken som er nå så sliter jeg litt mtp matlaging. Har gassbrenner men det er vel ikke lov å bruke ute nå.

Har noen tips til turmat som holder seg greit i sekken noen dager og som ikke må varmes? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og velkommen til Fjellforum :)

Det kommer helt an på hvilket fjell du skal gå i, mange steder er det totalforbud i disse dager, mens andre steder er det ok å bruke gassbrenner/bål etter de "vanlige" reglene. Sjekk hva som gjelder i kommunen(e)/områdene du skal være i.   

Mat som holder seg på tur: Spekemat, brødmat, i prinsipp alt som ikke oppbevares i kjøledisken på butikken.  Ferdiggrillet kylling (ikke mange dager kanskje, men første eller andre dagen går) wraps laget i stand på forhånd. Ta med en termos, passerer du åpne buer eller hytter på turen kan du benytte muligheten til å koke vann (Real, potetmos, kaffe etc.). Skal du ha med noe som må holdes kaldt så er det greit å slå leir ved vann/bekk.   

her er også litt inspirasjon: http://www.tursostre.no/2018/06/03/tips-for-god-mat-uten-bal-eller-primus/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, og takk for tips :) Da har jeg hvertfall noe å gå på. Jeg skal bevege meg inn i Telemark så tenker at gassbrenneren er rimelig uaktuell mtp brannfaren som er nå om dagen.

Mye snadder i den linken der ja, mange takk :) Da har jeg hvertfall litt ide'er om hva jeg skal livnære meg på hehe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, marmotta skrev:

Någon som vet hur det är med eldning (inklusive gaskök) i Dovrefjell, Reinheimen och Tafjordfjella? Inte lätt att googla sig till.

Vet ikke hvor man kan finne en slik oversikt, men kanskje du kan ringe brannvesenet i området du skal til?

Endret av Mizzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har skrivit till epostadressen på Opplands fylke  samt Møre og Romsdal - den ena skickar vidare till Fylkesmannen, den andra föreslog epost till Brannvesenet vilket jag gjort. Få se om det blir någa svar. Är det förbud mot gas så åker jag inte på den planerade resan.

 

 

Konstigt, i Sverige verkar alla veta. T ex, Jämtlands län, totalförbud inklusive gaskök (trots att just jämtlandsfjällen  har mycket låg risk - det är i andra delar av länaet det brinner som värst) ; Norrbotten, förbud, men gaskök tillåts. Men där verkar  det vara länsstyrelserna som bestämmer och informerar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må henvende deg til den kommunen du skal ferdes i, brannvesenet er et kommunalt organ og det er de som gjør vedtak om totalforbud. Dette kan variere fra kommune til kommune (og alle områdene du snakker om omfatter vel flere kommuner). Jeg er enig i at det er vanskelig å google, men informasjonen skal finnes på kommunens hjemmesider/facebooksider/den aktuelle kommunens brannvesen sine sider. Dessverre hjelper det heller ikke at det er litt så som så med oppfølging av vedtakene. Har sett flere som skriver at oppheving vil annonseres på kommunens nettsider når det har kommet nedbør av betydning og skogbrannindeksen er på et forsvarlig nivå. Så ser man at det har øspøsregnet og skogbrannindeksen er grønn, men kommunen har ikke lagt ut noen oppheving av vedtak. Og da blir man jo litt usikker ...   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack, det blev en del kommuner att granska, men det stod ungefär detsamma påalla hemsidor och jag fick också svar från centralt håll i Brannvesenet: "Det er ikke tillatt å bruke noe form for åpen ild i skog og utmark nå." Spelar tydligen ingen roll om det är brasa eller gaskök. Riktigt vad "utmark" står för vet jag inte, jag lagar givetvis aldrig mat i, eller i närheten av, skog. Men det blir nog lugnast att ställa in min resa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Imp skrev:

Utmark er all offentlig område, altså områder som ikke er privateid. Da heter det innmark.

Eierformen har vel strengt tatt ikke noe med definisjonen på innmark og utmark å gjøre. Det meste av utmarksarealet i Norge er privateid :)
Hva området brukes til derimot har noe med definisjonen å gjøre, utmark er alt som ikke er innmark dvs. alt som ikke er dyrket mark og det arealet som regnes som privat rundt en bolig. Skog, fjell og kystområder er utmark, dyrket mark (jorder) og privat sone rundt bolig (eks. hage) er innmark    

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://allemannsretten.no/2016/05/16/utmark-og-innmark-et-lynkurs/
 

http://www.miljodirektoratet.no/no/Tema/Friluftsliv/Allemannsretten/Hvor-gjelder-allemannsretten/

"Begrepet utmark omfatter skog, fjell, myr, lynghei, holmer og skjær, og det utgjør størstedelen av landet. Det meste av arealene som ikke er aktivt i bruk, kan dermed benyttes til friluftsliv, både sommer og vinter.

Når bakken er snødekt eller frosset, kan du også gå over innmark, med unntak av perioden mellom 30. april og 14. oktober"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så har du noen områder som for en "bygutt" kan se ut som utmark, men som kalles kulturbeite. Det er utmark som gjødsles og brukes som beite. Dette kan være innhegnet (innegjæret) eller bare en del av et utmarksområde. Her gjelder de samme reglene for ferdsel som innmark. Slike områder kjennetegnes lettest ved at det vokser mest gress og som regel ingen markblomster. De fleste markblomster forsvinner når jorda gjødsles med kunstgjødsel.

Noen steder går det merket tursti over områder med kulturbeite og her har grunneier gitt tillatelse til å merke og bruke området, men det er forventet at de som går her holder seg til stien. 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.