Gå til innhold
  • Bli medlem

Hund med på hardangervidda?


turglademalin

Anbefalte innlegg

Hei! 
Jeg skal gå en kort 3dagers tur på hardangervidda, og lurer på om noen har erfaring med og ta med hund? Jeg har en langhåret schæfer, veldig stor hannhund. 
Er det masse hunder der fra før? Tror vi skal sove i telt der han får plass i teltet, men ja greit med litt erfaringer :)
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hardangervidda er stor.  Fint om du kan si litt om hvor du har tenkt å gå,.  Skal du gå på stier det jeg kaller for E 18 og E 6, eller ar du tenkt deg noen timers marsj bort fra dem?  Jeg har gått på Vidda mer eller mindre jevnlig siden 1979, og har gått med hund, Labrador og Golden, i minst 20 år - uten problemer.  Jeg kan ikke tenke meg et bedre selskap, og jeg en tur uten hund kommer ikke på tale.

Nå vet ikke jeg hvordan din erfaringer er med hund på Fjellet,  men for at turen skal bli vellykket  bør du minst tenke gjennom: 

Overnatting.  Du skriver at du skal overnatte i telt, har hunden din gjort dette før?  Hvis ikke burde du gjøre den kjent med teltlivet før du skal dra. 

Kløv.  Skal hunden din bære kløv bære kløv må den også kunne det før dere skal dra.  

Regnvær.  Kombinasjonen langhåret hund og regn krever at du har et godt vannabsorberende håndklede.  Det er stor nok utfordring å holde seg selv tørr i fjellet, og en våt hund gjør ikke saken bedre i et trangt telt.

Men om jeg skal tolke signaturen din Malin - er du turglad - og det er et godt utgangspunkt.  Lykke til.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tom42 skrev:

Hardangervidda er stor.  Fint om du kan si litt om hvor du har tenkt å gå,.  Skal du gå på stier det jeg kaller for E 18 og E 6, eller ar du tenkt deg noen timers marsj bort fra dem?  Jeg har gått på Vidda mer eller mindre jevnlig siden 1979, og har gått med hund, Labrador og Golden, i minst 20 år - uten problemer.  Jeg kan ikke tenke meg et bedre selskap, og jeg en tur uten hund kommer ikke på tale.

Nå vet ikke jeg hvordan din erfaringer er med hund på Fjellet,  men for at turen skal bli vellykket  bør du minst tenke gjennom: 

Overnatting.  Du skriver at du skal overnatte i telt, har hunden din gjort dette før?  Hvis ikke burde du gjøre den kjent med teltlivet før du skal dra. 

Kløv.  Skal hunden din bære kløv bære kløv må den også kunne det før dere skal dra.  

Regnvær.  Kombinasjonen langhåret hund og regn krever at du har et godt vannabsorberende håndklede.  Det er stor nok utfordring å holde seg selv tørr i fjellet, og en våt hund gjør ikke saken bedre i et trangt telt.

Men om jeg skal tolke signaturen din Malin - er du turglad - og det er et godt utgangspunkt.  Lykke til.

 

 

Jeg tenkte Hein-rauhelleren-Mårbu? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, turglademalin skrev:

Kanskje dette er av interesse? 

Om du er i tvil står det telefonnummer du kan ringe. 

Når jeg kommer til Mårbu etter at siste båt er gått pleier jeg å slå opp teltet i en dump nær ombordstigningsplassen

MB Mårfjord

Om sommeren har båten på Mårvatn daglige avganger fra Synken (7 km etter Kalhovd) til Mårbu Turisthytte. Sesongen starter 26. juni 2016

Se her for rutetider, eller last ned pdf her

Synken - Mårbu

DAG

AVGANG

AVGANG

Mandag

 

17.30

Tirsdag

 

17.30

Onsdag

10.00

17.30

Torsdag

 

17.30

Fredag

10.00

17.30

Lørdag

10.00

15.45

Søndag

10.00

17.30

Mårbu - Synken

DAG

AVGANG

AVGANG

Mandag

 

15.45

Tirsdag

 

15.45

Onsdag

8.45

15.45

Torsdag

 

15.45

Fredag

8.45

15.45

Lørdag

8.45

14.30

Søn

Voksen: 250,-  

Barn 12-18 år: 150,-

Barn 0-12 år: 100,- 

Hund: 50,-

NB: Kun kontant betaling. 

Overfarten tar ca 40 minutter. Følg skiltet vei mot og forbi Kalhovd Turisthytte. Parkering mot avgift på Synken. 

Fra ca. 15.09-23.09: Ordinære rutetider på fredag, lørdag og søndag samt på bestilling.
Kaptein: Bendik Prestegården, mobil: 90 22 74 74/95 27 74 80

Rjukanekspressen
Rute 185: Oslo – Rjukan
Rute 186: Porsgrunn – Skien - Notodden – Rjukan
Norway bussekspresss –
www.nor-way.no
Tlf. 177 (ruter for fylket)
Tlf. 815 44 444 
Ekspressbussruter til/fra Oslo Bussterminal tlf. 23 00 24 00


 

Atrå – Kalhovd/Synken
På denne strekningen kjøres en minibuss (taxi) to ganger om dagen. Minibussen kjører fra Synken hver morgen kl. 8.30 til Atrå, ca. 4 mil. Minibussen kjører fra Atrå hver ettermiddag kl. 14.45 til Kalhovd. Denne turen korresponderer med lokalbuss.  Minibussen snur på Kalhovd og kjører ned til Atrå kl. 16.30.
Pris per person: Atrå – Synken: kr 90,-. Atrå – Kalhovd: kr. 80,-.
Svein Tore Rue tlf. 35 09 72 48


 

 

8.45

15.45

enkte Hein-rauhelleren-Mårbu? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein meld eg fekk av ein kompis i dag, men no tåler hunden min særdeles dårlig varme.

Det er knusktørt på hele vidda nå, knapt vann i fiskevannene. Vannforsyningen gikk tom på ei hytte på søndag. Det ligger på rundt 24 grader, men det er forhåpentligvis kaldere vær og vann på vei, kom jo noen dråper på Askøy idag :)

Anbefaler at du tar med noen sett med sokker og potesalve til Kompis så han slipper sår og evt. skader på potene hvis været ikke endrer seg. Følg med værmeldingene helt til du reiser for sikkerhets skyld.

Har det ikke regnet der oppe bør du ta med deg nok vann så du er sikret mellom hyttene. Elver og bekker var tørre. Det var 100% bål og fyringsforbud så du kan heller ikke koke eller steke noe, kun sushi eller medbragt ;)

Vi lånte vannkoker på hytta og spiste bare suppe og potetmos. AXA energiblanding rett fra posen tørt og et par slurker vann hehe :)

Håper det har regnet et par dager før du reiser. Da blir det som om edens hage åpenbarer seg for deg, en berusende opplevelse. Ta bilder :)

God tur 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.