Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag til barn


Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter liggeunderlag til barn. Selv har jeg og samboer Exped DM, men tenkte kanskje barna kunne ha underlag som ikke er riktig så dyre. Da er det ikke så farlig om de blir røft behandlet.

 

Er ikke tenkt til vintertiden, men 3sesonger. Noen tips? Hva bruker deres barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk til innkjøp av "vanlige" liggeunderlag i str Regular (183x52 cm) først som sist, da slipper jeg å bytte dem ut. Barna vokser, eldste min er blitt 10 år og 140 cm.

Jeg har Thermarest Xtherm til alle her  året rundt. (vi bruker Exped DM eller Xtherm sammen med  Bamse Extreme på vinteren). Det har vært null problemer å lære barna å ikke herje med liggeunderlaga og vi har ikke hatt noen punkteringer.

(Til skolebruk, hele klassen i ett rom etc., har jeg kjøpt et oppblåsbart på Jysk til 250 kr da jeg ikke kan forvente like mye hensyn der.)

 

Ellers er disse populære: 

https://www.speidersport.no/produkt/asivik-nuna-5-kids-liggeunderlag/

Skummunderlag kan fungere fint også, barn er lette og sover godt, men de vokser 😊 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte nevnte Asivik Nuna til eldstemann for noen år siden, da 7 år. Fikk bare brukt det kort tid før det opplevdes som kort. Gikk deretter rett til minsten som nå nærmer seg 5 år. Fornøyd med underlaget, men som @Terka skriver så vokser de! Neste underlag her i huset blir også i str. reg. Og hadde jeg kunne gå tilbake i tid hadde jeg kjøpt reg. størrelse med en gang....

20180716_073104.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skriver mye lurt. Tror vi like godt går for Exped Downmat 7 eller 9 M med en gang. Vi har noen vanlige oppblåsbare underlag til å ligge på skoler/klasserom.

 

Lurer på å gå til innkjøp av Therm-a-Rest Z-Lite til alle til å ha sammen med Exped-underlagene, istedenfor skumunderlag. Hvordan er disse i forhold til skumunderlagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Therm-a-Rest Z-Lite er fine å ha med som backup i fall det skulle skje noe med Expedene, til å bruke utenfor teltet i lyngen og på skarpe steiner, evt ha under som beskyttelse om du vil bruke Expedene utenfor teltet. - Synes jeg da. Har alltid med et Ridgerest eller Mammut Bamse i tillegg når vi er på tur. Er det vinter og pulkføre har vi til og med et reinskinn for hyggens skyld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Mine barn på 3 og 6 merker ikke forskjell på madrassen hjemme og Bamseliggeunderlaget. Ihvertfall ikke som de nevner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mareng said:

Mine barn på 3 og 6 merker ikke forskjell på madrassen hjemme og Bamseliggeunderlaget. Ihvertfall ikke som de nevner...

Har samme erfaring som @Mareng når gutta mine var mindre ;) Men dette har nok med alder å gjøre, gutta mine er nå 10 år og sover nok hakket bedre på oppblåsbåre selv om de utmerket også sover på "bare" bamse. Jo større dem blir jo større behov for underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når f.eks. Bamse Extreme veier 650 g og måler 60 cm x 24 cm (ca) sammenpakket og Thermarest Xtherm veier 430 g og måler 23x10 cm sammenpakket så var også dette gode argumenter for min del som ofte bærer 3 liggeunderlag og 3 soveposer i sekken min, spesielt pakkevolum.. (Barna bærer mer og lenger selv etterhvert som de blir større.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under Exped Downmat 9 bruker jeg oftest ikke noe. (Bruker sjelden dobbelt  liggeunderlag uansett årstid.) Dog har jeg noen store skumplater av byggisolasjon som jeg innimellom bruker for å isolere hele bunnen i innerteltet litt når kidsa er med og det er grisekaldt, alternativt så brukes isolert Fjellduken til samme formål. Litt triveligere å krype/romstere rundt i innerteltet når man har litt isolasjon under 😊

Bamse Extreme ble av meg nevnt fordi jeg har den og tilsvarende fra Haglöfs fra tidligere, disse brukes primært som sitteunderlag på begge sider av forgrop i fortelt.

Skal jeg kjøpte noen nye skummunderlag så blir det nok Z-lite eller lignende som brettes lett.

Bamse har forresten R-verdi på 3.5 mens z-lite har 2.6.

 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Thermarest z-lite og Naturehike kopien er gode også. Jeg synes Bamse har en fordel som soveubderlag for ungene fordi det har ekstremt god friksjon, og er helt lydløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.