Gå til innhold
  • Bli medlem

Tabletter mot huggorm med på tur?


Tinfoilhat

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid dratt på tur uten motgift mot huggorm da det aldri har vært noe særlig problem med orm til nå, men nå har jeg begynt å lure på om jeg kanskje burde ha tabletter tilgjengelig allikevel. Hunden min har ingen reaksjoner på vepsestikk (hun blir stukket i munn og leppe hver sommer, hun glefser etter veps), men hun begynner å bli gammel og tåler sikkert mindre etter hvert. Hva gjør dere når hundene deres blir bitt av orm? Har dere tabletter tilgjengelig, hvorfor/hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng
2 timer siden, REs skrev:

«En vanlig misoppfatning er at hunder får kan få allergisk sjokk av giften, det stemmer ikke. Hundene reagerer ikke allergisk på giften fra huggorm slik de kan gjøre etter vepsestikk og biestikk.»

«Bruk av kortison er omdiskutert. Dersom hunden reagerer allergisk, brukes ofte kortison.»

 

Tja, ikke verdens beste formulering der :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mareng said:

«En vanlig misoppfatning er at hunder får kan få allergisk sjokk av giften, det stemmer ikke. Hundene reagerer ikke allergisk på giften fra huggorm slik de kan gjøre etter vepsestikk og biestikk.»

«Bruk av kortison er omdiskutert. Dersom hunden reagerer allergisk, brukes ofte kortison.»

 

Tja, ikke verdens beste formulering der :D 

Tidenes klareste formulering 😂

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig: Såkalte hoggormtabletter er ikke motgift. Kun smertestillende. Hunden bør alltid til veterinær så raskt som mulig.

En av mine buhunder ble bitt hjemme på trappa for en måneds tid siden. Jeg hadde ikke hoggormtabletter. Det var søndag ettermiddag, og det tok over to timer fra bittet og til vi var hos veterinærvakta. Det gikk bra denne gang, men hunden var syk i to uker.

Jeg snakket med min faste veterinær om hoggormtabletter da vi var til kontroll dagen etter bittet. Han fortalte da at smertestillende (kortison) kan slå begge veier. Hunden får dempet smertene, men dersom man er på tur og skal bevege seg til fots fram til transport kan mangel må smerter føre til at hunden beveger seg mer, og dermed pumpe giften raskere rundt i kroppen.

Men, da jeg fikk se hvor vondt hunden min hadde det de to timene før behandling skaffet jeg meg en vanntett kapsel med tabletter som jeg har hengende rundt halsen. Alltid tilgjengelig. Bare i tilfelle.

Søndag (i går) var det nære på at jeg satte meg ned på en stein der det lå en stor hoggorm. 

Endret av Hege P.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såkalte hoggormtabletter skal ikke lenger gis rutinemessig. I praksis betyr det at veterinær IKKE skal gi ut slike tabletter til hundeeier. Les i lenken nedenfor - hoggormtabletter inneholder det som kalles glukokortikoider  i teksten. Årsaken til at det ikke gis, slik jeg har forstått det, er at det ikke har dokumentert god effekt og at det kan ha negativ effekt. Det er ikke et smertestillende medikament, mot smerter kan vet. gi opioider, se teksten fra felleskatalogen. 

Det eneste riktige vi hundeeiere kan gjøre er å roe ned hunden og bære den/ gå rolig, og reise til veterinær.

 

https://www.felleskatalogen.no/m/medisin-vet/forgiftninger/generell/huggormbitt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På eit langtur og førstehjelpskurs for hunder vart det sagt hunden skal berre ha tablett ved bitt i snute/hals .tablettene virker både smertestillende og hevelsesdempene slik at hunden kan  puste lettere. Tablettene skal ikkje gis ved bitt i kropp eller bein 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er å observere og komme seg til veterinær om det er tegn på at hunden blir påkjent/får hevelse. Ved bitt i ben kan man surre en bandasje over bittstedet for å senke tempoet giften sprer seg i. Har enda til gode å få inn en hund som er bitt andre steder enn ansikt eller bein.

Hørte de sa på radioen at det var eller var ganske nært rekord i antall mennesker bitt av huggorm, sikkert ikke langt unna for hunder heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt slike tabletter liggende i lenger tid, men valgte likevel å ikke bruke det da ene whippeten min ble bitt i labben rett bak teltet for noen år siden. Grunnen var atter det er så mye usikkerhet rundt det, så turte ikke. Hunden brukte noen timer på å komme seg til dyrlege pga ca 1mil i vanskelig terreng til bilen og en lang vei (som ja ble kortere enn vanlig). Men det gikk bra og bikkja lever i beste velgående. Jeg tror jeg har de pillene ennå, men tviler jeg gir de neste gang også om det skjer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.