Gå til innhold
  • Bli medlem

Vedlikehold og rengjøring av telt?


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Annonse

Vet ikke hva folk gjør, men her er hva Helsport sier om vedlikehold: https://www.helsport.no/hvordan-ta-vare-pa-teltet-ditt

 

Utdrag: "Våre PRO og X-TREM-telt er laget med silikonbehandlet nylon. Slike stoffer kan du ikke impregnere, da impregneringen bare vil prelle av silikonet. Men dette er da heller ikke et problem, da silikonbehandlet nylon ikke lar seg påvirke av slitasje og UV-stråling på samme måte som PU-behandlet polyester"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutes ago, SnorreL said:

Vet ikke hva folk gjør, men her er hva Helsport sier om dette: https://www.helsport.no/hvordan-ta-vare-pa-teltet-ditt

Det er interessant at Helsport sier at man ikke skal impregnere telt som har silikonbehandlet ytterduk, det var jeg ikke klar over.
Sitat: "Våre PRO og X-TREM-telt er laget med silikonbehandlet nylon. Slike stoffer kan du ikke impregnere, da impregneringen bare vil prelle av silikonet. Men dette er da heller ikke et problem, da silikonbehandlet nylon ikke lar seg påvirke av slitasje og UV-stråling på samme måte som PU-behandlet polyester, og teltet vil fint holde seg vanntett i mange år, uten å måtte re-impregneres. "

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer sikkert litt an på hva flekkene består av, vil jeg tro. I utgangpunktet bør du se hvor langt du kommer med lunkent vann, jfr: http://no.hilleberg.com/SV/frågor-svar/mitt-tält-är-smutsigt-hur-kan-jag-rengöra-det/

Hvis flekkene ikke forsvinner, og du MÅ ha dem vekk (hvorfor ikke akseptere dem som minner fra turer?), ville jeg kanskje prøvd med mildt såpevann - muligens med en liten dæsj av den gode gamle traveren "Nylonvask"? Det som er kjempeviktig dersom du bruker såpe, er å få skylt vekk alle såperester etterpå. Såpe virker motsatt av silikon, den hindrer vannet i å perle seg - og det ønsker du ikke. Antar det er derfor Hilleberg fraråder bruk av såpe - det er nok et fornuftig råd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nå har jeg prøvd dette. Jeg har ristet, kostet, vasket og gnidd, men disse fandens sandkornene (muligens siste gang jeg har teltet ved sandstrand, er i hvert fall oppe til vurdering) vil jo ikke vekk! Er det LIM på denne teltduken eller? 😡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2018 den 14.29, DROMEDILLA skrev:

Hvordan får man bort flekker på teltduken og hv..............? 

Det kommer veldig an på hva flekken er laget av, men jeg er redd jeg kommer til å angre på at jeg spurte...

2 timer siden, Miamaria skrev:

Nå har jeg prøvd dette. Jeg har ristet, kostet, vasket og gnidd, men disse fandens sandkornene (muligens siste gang jeg har teltet ved sandstrand, er i hvert fall oppe til vurdering) vil jo ikke vekk! Er det LIM på denne teltduken eller? 😡

Har du ikke med støvsuger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Miamaria said:

Nå har jeg prøvd dette. Jeg har ristet, kostet, vasket og gnidd, men disse fandens sandkornene (muligens siste gang jeg har teltet ved sandstrand, er i hvert fall oppe til vurdering) vil jo ikke vekk! Er det LIM på denne teltduken eller? 😡

Har sandkorn festet seg til duken? Er jo litt merkelig, men kan det kanskje være slik at om det er ekstremt varmt så kan sandkorn "smelte" fast i silikonen? Bare en teori men da blir det vanskelig å få dem vasket bort....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festet og festet, det var ikke bare å riste eller børste dem av i hvert fall. Har gnidd og gnidd med klut, det ble selvfølgelig bedre men det var nesten som det sugde til seg. Det er nå det jeg tror at det er sandkorn i hvert fall, ørsmå, hvite partikler. Menmen, håper jeg fikk bort det meste i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Hilleberg duk, er den på en måte "statisk" slik at støv setter seg på den når det er så tørt at støv fra bakken virvles opp. (Tipper silikonduk fra andre produsenter også er statisk på samme måte)

Fuktig klut fikser det, men du må minst gå over det to ganger fordi støvet "samler seg".

Under et regnskyll fikser teltet dette selv da støvet renner av. Har du gode tørkemulighete kan du sette opp teltet når det regner (eller under en vannspreder) uten innerteltet, og la det enten stå til det er tørt igjen, eller tørke det der du har mulighet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Miamaria skrev:

Festet og festet, det var ikke bare å riste eller børste dem av i hvert fall. Har gnidd og gnidd med klut, det ble selvfølgelig bedre men det var nesten som det sugde til seg. Det er nå det jeg tror at det er sandkorn i hvert fall, ørsmå, hvite partikler. Menmen, håper jeg fikk bort det meste i hvert fall. 

Har det samme på mitt Keron. Fullt av sandstøv. Har tørket av et par ganger med våt klut og planlegger å ha det stående oppslått et par netter i drittvær, men foreløpig har jeg ikke greid å kvitte meg med alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.