Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny GPS eller bruke GPS på mobilen


Tom42

Anbefalte innlegg

Jeg har en Garmin Colorado 300 GPS, men den er så gammel at den ikke lenger er i produksjon eller Garmin kan ikke utføre service.  Med tid og stunder må jeg nok anskaffe meg en ny. 

Men trenger jeg en ny? 

På mobiltelefonen har jeg Topo GPS og Google Maps.  Kan jeg bruke dem på fjellet selv uten dekning?  Og hvor kan jeg skaffe meg informasjon slik at jeg kan bruke disse kartene? 

Eller finnes det andre løsninger, med forklaring som kan lastes ned på telefonen?

Eller er det en ide med GPSklokke, eller hva de enn heter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 timer siden, Tom42 skrev:

Jeg har en Garmin Colorado 300 GPS, men den er så gammel at den ikke lenger er i produksjon eller Garmin kan ikke utføre service.  Med tid og stunder må jeg nok anskaffe meg en ny. 

 

Hvis du er fornøyd med den du har er det vel ingen god grunn til å bytte? Jeg bruker en gammel Garmin men lang batterlilevetid og som bruker samme batteri som hodelykt osv. Syns det funker greit enda, med skivotter, i kulde osv..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker Norgeskart, appen til statens kartverk, på android. beste kartet å se både terrenget og stier med etter min smak. 

betaler for appen (førti kroner i året om jeg husker riktig) for å ha bedre kontroll på hvor lenge data lagres (områder av kartet), og kunne laste opp og ned egne data (ruter jeg har logget med GPS feks). 

sålenge jeg husker å suse rundt på området av kartet ruta mi vil dekke, i alle de zoomgradene jeg ønsker tilgjengelig, på forhånd for å få lasta ned aktuelle tiles, fungerer det strålende selv om jeg ikke har dekning, sammen med GPSfunksjonen på min Sony xperia (nå z5 compact, tidligere z3 compact). at jeg setter tlfen i flymodus for å spare strøm (voldsomt som går med på å søke etter dekning) påvirker heller ikke muligheten for å bruke GPS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kaffedyr skrev:

jeg bruker Norgeskart, appen til statens kartverk, på android. beste kartet å se både terrenget og stier med etter min smak. 

betaler for appen (førti kroner i året om jeg husker riktig) for å ha bedre kontroll på hvor lenge data lagres (områder av kartet), og kunne laste opp og ned egne data (ruter jeg har logget med GPS feks). 

sålenge jeg husker å suse rundt på området av kartet ruta mi vil dekke, i alle de zoomgradene jeg ønsker tilgjengelig, på forhånd for å få lasta ned aktuelle tiles, fungerer det strålende selv om jeg ikke har dekning, sammen med GPSfunksjonen på min Sony xperia (nå z5 compact, tidligere z3 compact). at jeg setter tlfen i flymodus for å spare strøm (voldsomt som går med på å søke etter dekning) påvirker heller ikke muligheten for å bruke GPS. 

Åssen er denne i forhold til gaiagps? Om du har prøvd begge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Kjell Iver skrev:

batterlilevetid og som bruker samme batteri som hodelykt osv.

Jeg har gamle gode Garmin 60cxs og garmin 64s. Det er ikke vært mye utvikling hos Garmin eller hos andre på GPS-siden. På noen områder går det faktisk feil vei, batterilevetid og krav til batteri har blitt større. Så bruk den gamle du har så lenge den virker. 

16 timer siden, kaffedyr skrev:

eg bruker Norgeskart, appen til statens kartverk

På telefonen bruker jeg også geoViewer. Men de fleste GPS apper sluker strøm, og når det er kaldt -15/30 grader dør de fleste telefoner i løpet av noen timer pga høyt forbruk og kulde. Så er bruken hele året er det bare gamle GPSer som jeg syns funker bra nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enige med de andre, har du en fungerende dedikert GPS enhet bruk den til den dauer. Har nesten ikke skjedd en døyt med gps enhetene siste årene :) 

Med plus utgaven av Iphone 7 og topomaps norway så har jeg aldri hatt behov for en dedikert GPS enhet. GPS på mobil bruker riktignok endel strøm men så fremt jeg setter den i flymodus og batterispar modus så varer batteriet mer en lenge nok pluss litt til. (lader evt på kvelden). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp ny for å kjøpe ny i hvert fall. Jeg savner ennå min første Oregon (kjøpte ny utgave men den funker ikke optimalt), dessverre gikk den heden da jeg prøvde å få lukket bagasjerommet med den imellom... La være å gjøre det samme, og bruk den du er fornøyd med. (Men smart å sjekke rundt før du er nødt!)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også bare skyte inn at dette med dedikert GPS kommer også litt ann på bruken. Jeg bruker mobil GPS kun sporadisk til å sjekke at jeg f.eks er på riktig kurs eller lignende, spesielt nyttig på vinteren på trugetur når det er mye snø og stier er borte ;) Men altså for min del blir det mest sporadisk og som backup i tillegg til kart og kompass der hvor det er nødvendig. Men skal du bruke den til mer kontinuerlig navigasjon så støtter jeg nok mer en dedikert GPS enhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Personlig bruker jeg bare geoviewer og kartene fra kartverket. God kvalitet på kartene og batteriet på mobilen holder i massevis for mitt bruk. Nå bruker jeg ikke GPS på langturer på vinterstid, men ser for meg større utfordringer da i forhold til batteritid. I forhold til vår/sommer/ høst så kommer jeg ikke til å bruke penger på dedikert gps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.