Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger 2manns telt. Anbefalinger? kjøpshjelp


NattUgle

Anbefalte innlegg

Hei 
Skikkelig nybegynner her. Aldri sovet ute på fjellet før og skal ikke gå så langt

Jeg trenger et telt som er LETT å bære for sekken. 2 personer kanskje om jeg får en eller ei med der ute, uansett alenetur

Skal sove på Hardangervidda på sommerstid

Noen kjøpsanbefalinger, tips råd, erfaringer ute, kjøpshjelp?

Gjerne produkt linker tips råd

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lett vekt betyr som regel dyrere telt, og mindre slitestyrke og motstandskraft i ruskevær.
Folk her inne vil være uenige om hva som er bra og hva som er dyrt.

Du bør finne ut hva du skal bruke teltet til og hvor og hvordan.

Jeg anbefaler å følge med på Helsport Outlet.

Akkurat nå ligger det er Ringstind 2 Pro til salgs der for 2999,- Det veier cirka to kilo, og er sikrere i ruskevær enn de blå SL-utgavene til én kilo. Jeg har begge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Shun skriver så anbefaler jeg at du følger med på https://www.helsport.no/outlet Her er det gode tilbud og så har du også Helsport kundeservice som du bare kan ringe til hvis du skulle få noen problemer.

Bildet under er av Ringstind pro 2 fra lørdag 7/7 på Hardangervidda. Jeg parkerer bilen hver gang på Fagerheim Fjellstugu og går derfra. Her er det mange tur muligheter For meg så er Pro 2 et "digert" en manns telt, i alle fall sammenlignet med Ringsting Superlight 1-2 som jeg også bruker. Skal teltet primært brukes som singel telt med en "overnattingsgjest" av og til burde dette gå bra. Skal dere primært være to burde du kanskje vurdere et større telt.Flere her bruker Helsport Reinsfjell. Her får du to innganger og to fortelt. Lykke til.

H20182.thumb.JPG.cdba634d099f5f69ddbfe235294bdf01.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ville også ha valget et telt i fra Helsport da de gir en utrolig god service hvis problemer skulle dukke opp.
Har selv Lofoten superlight camp 3P, dette er kjempe telt da man har god plass i forteltet til sekker og man kan sitte der å lage seg mat.
Har ikke opplevd det dårligste været med det enda men det holder seg stabilt og fint i vind på 15ms, samt dette har god lufting på varme dager slik som vi har nå, men anbefaler å ha med en tarp som man slår opp for å lage skygge til teltet, er ikke digg å våkne til 30 grader kl 06 hver morgen.
Lykke til med kjøp av telt, se på finn.no også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette din første tur med overnatting og det er usikkert om det blir flere, vurder å lei et telt (søk f.eks. på "leie telt" på finn.no)

Kommer du ikke til å bære teltet langt, ikke ha hovedfokus på vekt. Letter telt koster ofte mer en litt tyngre telt.

Som uerfaren/førstegangstelter så er det en viss tjangs for at dine behov, eller hva du synes er viktige egenskaper for et telt, vil endre seg etterhvert. Start derfor gjerne med et billigere telt, lei (se over), eller lån telt i omgangskretsen om du har mulighet til det for de første turene. 

 

Skal teltet brukes sommerstid, på vidda, av en eller to personer ville jeg ihvertfall vurdert følgende:

- Lufting / mulighet for å lufte. Det kan fort bli tett og varmt inne i et telt sommerstid.

- Bredde i innerteltet. Dvs muligheten for å ha to liggeunderlag ved siden av hverandre. (en del telt smalner mye av inn mot enden). Ofte vil man velge et 3p telt for 2 personer, dvs gå opp en størrelse for å få litt plass og komfort.

- Skal du ha ett telt, vurder behovet for fortelt. Oppbevaring av sekk, lage mat etc. Kjekt med fortelt om man kommer ut for dårlig vær.

- Sittehøyde. Er det kun et pukt i teltet med ok sittehøyde, eller har teltet ok høyde over større område. Siste øker romfølelsen betraktelig og gjør at man kan sitte "ansikt til ansikt" ift den man er på tur sammen med.

- Ingangsparti. Lav vs høy. Sideinngang vs front. En eller to. Må man krype/rulle seg inn/ut av teltet, støl og sliten etter tur, eller er det lett å komme seg inn/ut. Er man avhengig av at begge går ut om innerste personen skal ut eller har begge personer for tilgang til dør når man er to på tur. (F.eks. om man må ut på do på natta..)

Bildet nedenfor er satt sammen av telt fra Helsports Outlet For å ilustreere ulike former på telt som da påvirker egenskapene til teltet (nevnt over).

20180715_095858.thumb.jpg.ede00be05bc401c87d2c5939c434c766.jpg

Dette bildet av to telt fra andre produsenter er tatt med for å illustrere at det finnes andre løsninger med mer kvadratiske innertelt (bunnformen) som også har god høyde. (Nevte Helsport har lignende.)

20180714_121011.thumb.jpg.e7db16ae40c27af33242d228a7fc2e68.jpg

 

Sikkert mye andre ting også som kan vurderes, men ikke "overtenk" heller, tips/kommentarer over et ment som innspill til å finne ut hva du selv ønsker ut av et telt (vi prioriteter alle forskjellige egenskaper i et telt). 

Stort sett så er alle telt fra kjente produsenter som Helsport, Bergans, etc. bra.

God tur! 🌞

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2018 den 9.36, eriblist skrev:


Har ikke opplevd det dårligste været med det enda men det holder seg stabilt og fint i vind på 15ms, samt dette har god lufting på varme dager slik som vi har nå, men anbefaler å ha med en tarp som man slår opp for å lage skygge til teltet, er ikke digg å våkne til 30 grader kl 06 hver morgen.
 

Bilder av sånne løsninger med tarp for sola? 

Bestilt meg Ringstind 2 og har en tarp/Gapahuk jeg kunne brukt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.