Gå til innhold
  • Bli medlem

Lette tursko som tåler vann og tørker fort


derp

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier så er jeg på jakt etter noen lette tursko som tåler vann og som tørker relativt fort.
Skal være en 3-4 mnd i regnskogen og trenger noe som tåler litt vann da.
Tenker i utgangspunktet noe billige sko, er ikke på jakt etter noen supre sko som skal vare i mange år osv. 1500 kr +- kanskje.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på hva du mener med "tåler vann". Det meste av tursko tåler vann, men hvis jeg antar du mener vanntette tursko så kan jeg si med en gang at du ikke får noen vanntette tursko som tørker fort. Til den bruken du skisserer ville jeg gått for noen terrengløpesko som puster godt og ikke er vanntette. Stikk innom XXL og fortell dem at du vil ha ikke-vanntette terrengløpesko og prøv ut hva som passer din fot. 

Sko med gore-tex puster dårlig og hvor vanntette de er kan diskuteres. Skal du ha ordentlig vanntette tursko må du fort opp i mer kraftige saker som ikke akkurat skriker regnskog slik jeg ser det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Thomas.  

I varmt og vått vær fungerer det gull med terrengløpesko. Da kan du plaske ut i alt av vått og skoene tørker på foten på få minutter. Alt vann presses jo ut av «nettingstoffet». 

Jeg har et par fra Nike og de løper jeg rett ut i sølepytter og bekker med. Bruker noen løpesokker, som også tørker fort. Reebook har noen som er litt nettingaktige. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublet over denne på intersport i går: 

7DD5F4BB-7B9D-4F6A-A38A-ED93732B9279.jpeg

XXL var lettere forvilet når de måtte gi meg 400 kroner på prisløftet sitt. De mente at 789 som de tar allerede er alt for billig. 

Om disse passer gjør du altså et kupp. De er svært lette, tørker fort, men er på ingen måte vanntett. 

Endret av Eksilbergenseren
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert! Her var det mye gode forslag, er nettopp noe slik jeg var på jakt etter.
Kunne kanskje sagt det litt bedre, men det er altså ikke vanntette sko jeg er på jakt etter. Heller sko som kan bli søkkvåte og som ikke tar 1-2 dager å tørke. 

Eneste jeg ser er at de gjerne skulle vært litt høyere ved hælen. Noe ala halvhøye tursko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2018 den 4.27, derp skrev:


Eneste jeg ser er at de gjerne skulle vært litt høyere ved hælen. Noe ala halvhøye tursko.

Det hender at «vanlige» terrengløpesko har versjoner som er litt høyere. Jeg har tidligere brukt Altra Lone Peaks som jeg vet også har en «mid»-versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er mange halvhøye sko godt polstret, spesielt rundt ankel/hæl - sikkert fordi det er en antakelse om at kjøperne av sånne sko ønsker god beskyttelse der. Ulempen er at polstring tørker seeeent når den først har blitt våt. Sånn er det for Inov-8 Roclite 325, og jeg mener å ha lest kritikk om det samme når det gjelder Altra Lone Peak og Hoka One One Thor. Ville i hvert fall sjekket akkurat det før jeg kjøpte ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke igler og annet i regnskogen som man må passe seg for?
Hva med ankelstøtte, trenger du det?

Er enig i andre her om at sko som lett tørker og som samtidig er delvis vanntette er vanskelig å få tak i. Dessverre fores skoene (de har ikke hørt om ulsokker)...

Militærsko kan jo være en løsning. De tåler mye vann og tørker relativt raskt. Må gås inn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.