Gå til innhold
  • Bli medlem

Allemannsretten for fall?


tshansen

Anbefalte innlegg

https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/i/oRGqOa/Allemannsretten-for-fall

Stod en litt interessant artikkel i Bergens Tidende i dag

Allemannsretten er noko av det finaste og mest særprega med Norge. Me tek den for gitt, og godt er det. I enkelte land kan ein knapt kome fram til sjøen utan å betale grunneigaren for ein doven øl eller ei ukomfortabel solseng. Andre stader er store fjell- og skogområde rett og slett sperra av fordi nokon eig det og kan gjere som dei vil.

Det me dessverre må ta inn over oss, er at vanleg allemannsrett over heile landet ikkje går i lag med massiv, uregulert turisme.

Nå gikk jeg akkurat til Preikestolen selv, å jeg må si at jeg er imponert over at fotavtrykket i naturen der ikke er større og det var heller ikke mye antydning til søppel.... Burde de mest populære områdene våres reguleres med avgift? Skal dette gjelde oss som bor i landet også eller bare de som er turister? 

Må vi regulere det som er så unikt med Norge for at vi har fått økt turist innrykk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For fall står den nok ikke. Men stedsbestemt? Og en regulering som sier noe om hvem som skal betale for alle redningsaksjoner, hadde vært på sin plass. Staten mer på banen istedenfor utnyttelse av frivillige, og en ansvarliggjøring av alle disse som ubetenksomt begir seg kunnskapsløst ut på tur. 

Veldig mange skor seg på vakre Norge og verden får se idylliske bilder, hva med noen bilder av konsekvensene? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse linkene er interessant i denne sammenhengen:

https://www.dagbladet.no/nyheter/satser-for-lite-pa-skreddersydde-turer---gar-glipp-av-26-milliarder-arlig/69973318

https://www.dn.no/dnaktiv/2017/03/29/2048/Friluftsliv/opptur-for-fjellturisme

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/qo8WL/turisme-som-vekstnaering

Også disse"

https://www.norsok.no/prosjekter/2017/baerekraftig-verdiskaping-i-verdensarvomrader-og-andre-beiteomrader

Sitert linken over: "I dette prosjektet skal en se på bærekraftig verdiskaping i verdensarvområder og andre beiteområder med store verdier og uutnytta potensiale knytta til utmarksressursen."

https://forskning.no/blogg/turist-i-naturen/kan-naturbaserte-opplevelsesprodukter-hamle-opp-med-landskapsnyterturismen

"Sitert linken over: "Gratis naturopplevelser er reiselivets paradoks"

https://www.nina.no/Våre-fagområder/Samfunn-og-naturbruk/Friluftsliv-og-reiseliv

 

Jeg tror at vi ikke kan unngå en økning i denne type turisme og bruk av naturen.

Men en del av diskusjonen må da gå på krav til sporløs ferdsel og tilhørende ansvarliggjøring av de som arrangerer aktivitetsturisme. Både for eventuelle avvik/spor i naturen  og eventuell avgiftslikt for arrangørene for bruk av områder med økonomisk vinning som ellers kommer inn under allemannsretten. Denne avgiften må da være spesifikt rettet mot forebyggende arbeid ift sporløs ferdsel.

En annen ting er utbygging av urørte områder. Flere/nye Via-Ferata ruter i fjellet, Zip-lines, og hva nå som kommer for å bygge ut aktivitetsturisme.

 - Hvordan passer dette sammen med urørt natur og sporløs ferdsel?

F.eks. for Via-Ferataen på Synshoen skriver arrangøren av guidede turer følgende: "På Synshorn Via Ferrata er det 14 års grense, og alle turer krever guide." (koster 850 kr per pers).

- Hvordan passer dette sammen med allemannsretten når man krever betaling for bruk av fjellet i Norge?

 

Ang redningsaksjoner og kostnad, kan man pålegge arrangørene av aktivitetsturisme å kjøpe forsikring på dette for sine deltagere? Evt pålegge alle andre en norske statsborgere å kjøpe dette om man skal bruke den norske naturen.

Skal jeg f.eks. ned i Alpene og stå offpiste så er det relevant med slike forsikringer:

https://www.2alpesnet.com/les-deux-alpes/questions/what-is-carre-neige-insurance

- Kan man/bør man gjøre noe tilsvarende i Norge? For hvem?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang Trolltunga, det må då kunne settes opp tydelig skilting der turen starter med info på hvor tung turen er for folk som ikke er fjellvante, at stien ikke er tydelig merket (den deler seg i flere stier/retninger), at man vil bli bøtelagt for å kaste søppel (alt som er med opp skal med ned igjen), og at å gå med guide anbefales på det sterkeste om man kjenner på noe som helst usikkerhet. (med henvisning antall hjelpeaksjoner som har vært pga uerfarne/manglende forståelse).

(Mulig det er tydelig skilting om dette, men at folk likevel velger å gå alene/informasjonen ikke når igjennom.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med slike skilt er at mange ignorerer dem fordi de vet bedre. Av erfaring fra turer i utlandet har jeg lagt merke til at mange steder roper ulv ulv. Var på en tur i Italia for et par år siden som var skiltet som krevende, og beregnet tid var 4t+ Ruten var under 10km så jeg reagerte litt på dette, men jeg ville ikke drite meg ut så jeg pakket ned 2L væske per person, sitteunderlag, stor matpakke, osv. Vi brukte 1,5t og terrenget var omtrent like krevende som å gå oppå østre del av Hardangervidda.
Hvis mange går ut i fra at skiltene overdriver så får de seg en massiv overraskelse.

Det deles også flittig bilder fra fjellet. Spesielt når det viser seg fra sin beste side. Dessverre er det slik at det man lett klarer å huske går man ut i fra skjer oftere (tilgjengelighetsheuristikken). Da er det lett å tro at fjellet alltid er snilt og at man ikke er tilstrekkelig utrustet eller kledd for en 20km+ tur i utsatt terreng.

Turisme i fjellet trenger ikke være noe problem samtidig som allemannsretten ivaretas. Det går an å være proaktiv å sørge for at forsøpling straffes, eller at opprydning belønnes. En kan f.eks. bruke varianter av det som brukes i blant annet Nepal: Søppeldepositum som betales tilbake dersom en leverer tilbake en gitt mengde søppel når en returnerer. Selv om en kan ferdes hvor en vil kan informasjon om at ferdsel bør skje i led/sti anbefales for å ta vare på naturen. Det kan opprettes veldedige fond som reisende oppfordres til å donere penger til (via vipps/paypal/etc) for å utruste/trygge områdene. Å legge til rette parkeringsplasser for innfartsårer kan også være fornuftig. Da styrer man strømmen av folk der man vil, og samtidig kan man ilegge et fornuftig, men godt, gebyr for å parkere.

Det kan også gjøres tydelig og kreves at SAR må bekostes den enkelte dersom de ikke er forsikret eller er medlem av folketrygden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2018 den 13.57, Imp skrev:

Og denne https://tv.nrk.no/program/MDDP12000117/alarm-trolltunga

All den søpla....jeg skjemmes 😡

Kom nettopp ned fra trolltunga i dag, fant ikke bilder av søppel på videoen når jeg skummet gjennom men må si at jeg ikke syntes det var "særs mye", mtp hvor mange som går der. 

 

Er en del dasspapir/babywipes som ligger slengt rundt omkring da.. De hadde vært tjent på ett utedass der oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tåkefyrsten skrev:

Kom nettopp ned fra trolltunga i dag, fant ikke bilder av søppel på videoen når jeg skummet gjennom men må si at jeg ikke syntes det var "særs mye", mtp hvor mange som går der. 

 

Er en del dasspapir/babywipes som ligger slengt rundt omkring da.. De hadde vært tjent på ett utedass der oppe.

Hvorfor velger du å gå til Trolltunga?... (kun nysgjerrig) :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bjarne H.S. skrev:

Hvorfor velger du å gå til Trolltunga?... (kun nysgjerrig) :)

Mest bare for å ha gjort det, fint var det jo men kunne gjerne gått mer ut mot skuldersesongene. Men nå har jeg gjort det så trenger ikke gjøre det igjen 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tåkefyrsten skrev:

Mest bare for å ha gjort det, fint var det jo men kunne gjerne gått mer ut mot skuldersesongene. Men nå har jeg gjort det så trenger ikke gjøre det igjen 👍

Ok. Forstår fremdeles ikke at noen gjør det. Det er jo ingenting der! Sikkert bare meg.... ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Ok. Forstår fremdeles ikke at noen gjør det. Det er jo ingenting der! Sikkert bare meg.... ;)

Men folk må jo få dra på tur dit de vil synes nå jeg da 🙂 ser ingen ting galt i å gå opp dit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Ok. Forstår fremdeles ikke at noen gjør det. Det er jo ingenting der! Sikkert bare meg.... ;)

Fin utsikt er det jo :) Og en del folk, i mye forskjellig utstyr. Så alt fra converse og tettsittende olabukser til 130 liters sekk og 6 personers biltema telt. Mye rart 😂

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.