Gå til innhold
  • Bli medlem

Vaske klær på tur - miljøaspekt


Anbefalte innlegg

Hei alle!

Det finnes mange måter å vaske klær på på langtur. Men jeg finner lite info om hva som er den mest miljøvenlige måten.

Hvilke vaskemidler/såper bruker dere andre? Og er dette vaskemidler/såper som er "harmløse" for omgivelsene?

Kanskje spesielt tenker jeg på bekker/innsjøer/vassdrag som er fiskeførende.

Er det noen som sitter på noe kunskap her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, Lars Weyer Andreassen skrev:

vaske klær på på langtur

Er det kortere tur enn 14 dager vasker jeg ikke. Har med en ekstra truse i stede som jeg bytter til ved behov. Hvor lenge skal du være borte?

2 timer siden, Lars Weyer Andreassen skrev:

vaskemidler/såper bruker dere andre

 Bruker bare en universalspåpe på tur. Sts universal

IMG_0041.JPG.36d9395667d2550d32c5fd6c77faf781.JPG

Brukes til oppvask, hår, kroppen og til klesvask om det blir nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Imp skrev:

Så var det denne mikroplasten da....som det finnes masse av i høyteknisk friluftstøy...🙄

I undertøyet også? Vasker noen noe mer enn sokker, boxer og eventuelt trøye/stilongs? En dråpe såpe i en pakkpose og "rist og klem godt",med påfølgende tømming og skylling langt unna vannkilden burde vel fungere bra? Skyller bare boxern om været tillater tørking jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, TheSleepwalker said:

 Skyller bare boxern om været tillater tørking jeg.

Skylle boxern og sokkene ved behov, det holder. På lengre turer er det godt å ta på seg den rene, ekstra boxern som ligger i sekken. For ikke å snakke om å kle på seg de helt nye og ubrukte sokkene som ligger nederst i sidelomma. Det er godfølelse, det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.