Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternative plugger?


tshansen

Anbefalte innlegg

Finnes det gode råd til alternative plugger til tunneltelt? 

Jeg opplevde to ganger å måtte rigge ned oppe på Røldalsfjellet! Ikke pokker om jeg fikk pluggene i bakken! Å med såpass vind var det uaktuelt å ikke plugge skikkelig/bardunere! 

Bardunere er jo greit, bare å surre rundt noen store steiner, men helt avhengig av å plugge bunnen for å unngå kollaps i teltet

36823E1E-EC79-4010-8693-B1C1D4A04745.thumb.jpeg.5b5515a58b33051c68cd64ee9d1f5446.jpeg

3 av 11 punkt gikk halvveis ned, på andre «telt plassen» gikk det en kule varmt og resultatet ble som det måtte bli

5F74968C-ADC6-42D2-B05B-F4FB8BC5DA04.thumb.jpeg.6ba2b7a5d60371b0d799831382124fa6.jpeg

Selvstående telt står høyt på listen 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsport plugged av varianten du har der bøyer seg fristende lett. De nye pluggene til Helsport er bedre, men er ikke helt fornøyd med dem heller. Har et fjellreven telt hvor jeg har mishandlet pluggene ganske godt, og de er helt rette enda. Så det er stor forskjell i kvalitet på plugger

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, tshansen skrev:

Finnes det gode råd til alternative plugger til tunneltelt? 

Med fare for å bli hengt av Helsportmafian: Helsport har bare plugger i sølvpapir. Tåler ingen ting..... plugger du bøyer med henda er ikke mye å bruke i fjellet. Pleier å ha som underholding å bøye Helsportplugger. Heldigvis er det enkelt å gjøre noe med. 

Kjøp plugger på E-baby, eller DAC plugger fra Hilleberg - det er en ny verden. Hilleberg/dac plugger kan du slå ned med en stein.

14 minutter siden, tshansen skrev:

Selvstående telt

Selvstånde og selvstående fru blom. Dette er helt feil etter mine begrep. At det kan holde seg selv oppe på stuegulvet har ikke noe med praktisk bruk å gjøre. Men et fint salgsargument......... Verden vil bedras.

Alle telt må plugges, og barduneres for å tåle vind. 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Memento mori skrev:

Selvstånde og selvstående fru blom. Dette er helt feil etter mine begrep. At det kan holde seg selv oppe på stuegulvet har ikke noe med praktisk bruk å gjøre. Men et fint salgsargument......... Verden vil bedras.

Alle telt må plugges, og barduneres for å tåle vind. 

Skal kikke på pluggene nå! Takk for tips!

Ja, vind er et vidt begrep :-P Jeg tenker det er mange turer med lite eller omtrent ingen vind man enkelt kan klare seg med selvstående telt også et par barduneringspunkt. Vekten av alt utstyret inni pluss "pasient" holder fort noen få sekundmeter? Eller har du gjort det andre erfaringer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Memento mori skrev:

DAC plugger fra Hilleberg - det er en ny verden. Hilleberg/dac plugger kan du slå ned med en stein.

Hillebergs Y-plugger tåler skikkelig med juling.
Alt jeg har hatt av Helsport sine har bøyd seg (Nei, jeg er ikke medlem av hat-gruppa)
Sea To Summit Ground control plugger tåler også en skikkelig trøkk. :)

Endret av tubbs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite utvalg fra dem jeg har. Fra venstre mot høyre; Helsport std rød V-plugg,  Exped V-plugg, Helsport spikerplugg, og Salewa Y-plugg.

20180712_114026.thumb.jpg.e5d8c64e2ee4cd5cab50f3e4f203741e.jpg

Er bakken hardpakka så kan det være lettere å få ned plugger av spikertypen.

Er det stein eller berg som ikke kan omgås så bruker jeg ofte en ekstra bardun for å flytte pluggfestet nede på teltet ut til siden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, tshansen skrev:

Vekten av alt utstyret inni pluss "pasient" holder fort noen få sekundmeter? Eller har du gjort det andre erfaringer? 

Ja, det blåser ikke bort på godværsdager, men innerduken og ytterduken kommer inntil hverandre - turer du egentlig ikke trenger telt funker det. 

Men med lett utstyr, blåser det fort bortover, så en bardun er et must. 

Begrepet selvstående telt betyr egentlig bare at teltet greier og holde sin egen vekt oppe. Men desverre tolker de fleste at det ikke trenger hverken plugger eller barduner.  Kraftigere stenger eller også dobbelt stangsett hjelper mye, men vekta går opp.

Men en del padlere har funnet teknikken med litt kiler, ekstra tau og steiner, og det står greit på svaberg - Har du en stor stein i hvert hjørne og et tau som går både til plugg og bardun - da kan du få et fint oppsett!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Memento mori skrev:

Men en del padlere har funnet teknikken med litt kiler, ekstra tau og steiner, og det står greit på svaberg - Har du en stor stein i hvert hjørne og et tau som går både til plugg og bardun - da kan du få et fint oppsett!

Når man finner en plass der det ikke er folk og bare en teltplass med greit pluggfeste og kompis har tunneltelt!
Da havner man slik!

2017-07-14 16.06.52.jpg

2017-07-14 16.09.28.jpg

Endret av tubbs
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tshansen skrev:

Ser at hilleberg V og Y koster det samme? Er Y å foretrekke? 

V-pluggen er kortere og letter (den som kommer orginalt på Red Label serien)
Y-pluggen er fra Black Label og 4-5 gram tyngre. Den er 2cm lengre og tåler nok mye mer :)
Ang. pris så pleier Y-pluggen å være noe dyrere.
Hillebergs 3-sesong (Yellov Label) kommer med en kortere og letter type Y-plugg
som heter Y-peg UL. Den har omtrent samme pris som V-pluggen men endel spinklere
enn vanlig Y-plugg  :)

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine favorittplugger, jeg fant dem på fjellet litt nedgravd i bakken. Mulig de er fra militæret. Profilen gjør at de er umulig å bøye, samtidig som de er lett å stikke ned i steinet grunn. De har holdt mitt Ravneskar oppe i mange år :) . Disse brukes i front og bak for å holde teltet oppe, og det er nok  når det er lite vind. Må jeg bardunere bruker jeg vanlig plugger eller steiner.
Det er mulig at noen vektfanatikere vil fnyse at de veier 64 gram pr. stk. Men de er definitivt verdt å bære med seg

Teltplugger.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

E-bay plugger er gode, som nevnt. Ellers ha alltid med10 meter snor som du kan kutte opp og knyte til pluggfestene der nødvendig. Da kan du flytte pluggene ut der du vil, og/eller bruke steiner/sekker/poser i stedet for plugger.

Selvstående telt trengs ikke :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Mareng skrev:

E-bay plugger er gode, som nevnt. Ellers ha alltid med10 meter snor som du kan kutte opp og knyte til pluggfestene der nødvendig. Da kan du flytte pluggene ut der du vil, og/eller bruke steiner/sekker/poser i stedet for plugger.

Selvstående telt trengs ikke :) 

Har du URL til pluggene du tenker på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
26 minutter siden, tshansen skrev:

Har du URL til pluggene du tenker på? 

Nei, jeg tror det meste av Y-plugger er ganske like. Kjøpte noen røde i passe lengder, har lest posetive erfaringer om e-bay plugger mange ganger før på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
51 minutter siden, tubbs skrev:

 

differ.jpg

Jeg klarer meg uten på svaberg, i vind, langs kysten. Så man må ikke ha selvstående telt nei, med mindre du skal sette opp teltet på glattcellen, da sliter du litt...

En stor teltsamling er sikkert fint å ha for noen, men ikke noe man må ha.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Mareng skrev:

En stor teltsamling er sikkert fint å ha for noen, men ikke noe man må ha.

Jeg har bare ett telt og det er selvstående :)
Og kunne ikke tenkt meg tunnel.
Og (bank i bordet ) så føler jeg ikke at jeg trenger mer enn akkurat det!
For å være helt ærlig så er det en uvant situasjon for meg men slik er det.
Men, når sant skal sies så telter jeg ikke på vintern lenger og trenger bra størrelse på fortelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, tshansen skrev:

Finnes det gode råd til alternative plugger til tunneltelt? 

Jeg opplevde to ganger å måtte rigge ned oppe på Røldalsfjellet! Ikke pokker om jeg fikk pluggene i bakken! Å med såpass vind var det uaktuelt å ikke plugge skikkelig/bardunere! 

Bardunere er jo greit, bare å surre rundt noen store steiner, men helt avhengig av å plugge bunnen for å unngå kollaps i teltet

36823E1E-EC79-4010-8693-B1C1D4A04745.thumb.jpeg.5b5515a58b33051c68cd64ee9d1f5446.jpeg

3 av 11 punkt gikk halvveis ned, på andre «telt plassen» gikk det en kule varmt og resultatet ble som det måtte bli

5F74968C-ADC6-42D2-B05B-F4FB8BC5DA04.thumb.jpeg.6ba2b7a5d60371b0d799831382124fa6.jpeg

Selvstående telt står høyt på listen 

 

"men helt avhengig av å plugge bunnen for å unngå kollaps i teltet". 

Når pluggene som holde bunnen på plass ikke er tii å få ned binder jeg et tau/bardun i pluggfeste.  Binder inn en løkke i enden, og legger en stein i løkka.  Strekker så tauet ut og tynger tauet med et par steiner helt inn til pluggfestet.  Det har gått bra så langt for meg hvert fall, men har ikke testet det ut i vind

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelske Clamcleats Ltd er kjent for å levere gode bardunstrammere, barduner og plugger til grei pris. Bestiller man fra Norge, trekker de fra UK VAT og sender som rimelig brevpost om mulig.

https://www.cleats.co.uk/browse-by-product/tent-pegs.html/

De titan spikerpluggene skal visst nok tåle usedvanlig mye juling. Har ikke prøvd dem selv, da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Bare en observasjon, ikke prøvd:

Har observert på campingplasser at noen bruker lange skruer med torx-hode til forteltene der det er vanskelig å få ned plugger.

En torx bits med T-håndtak og noen skruer kan kanskje sørge for feste mellom steiner og nedi sprekker? Det er jo noen i forumet som bruker denne metoden i frossen bakke.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd. Helsport kom nå med Y plugger til mitt nye Ringstind håper de kan funke bedre enn de som er nevnt. Hatt mine runder med spiker og V. 

Men disse er jo forferdelige mot henda, måtte hamre de ned i plenen. Gode tips annet enn å banke med stein eller dra med øks på fjellet i ens ærend å slå ned plugger, hva gjør dere for å være litt snille med pluggene?

 

aluplugg_2016_15og19cm_1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.