Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaring med Robens Field Station (vs Bergans Wiglo)


doneirik

Anbefalte innlegg

HEi,

 

Noen som har erfaring med Robens Field Station teltet (lavvo)?

Har søkt en del på nettet men finner ingenting som likner omtaler etc, kun det som produseres av Robens selv...

Vurderer det kontra Bergans Wiglo LT4.

Ser jo forsåvidt at Robens Field Station veier en del mer, men skal bruke teltet mest på campingtur i nærheten av bilen uansett, da gjerne 1-2 netter for jeg kjører videre.

Noen som har prøvd dette teltet (eventuelt eventuelt Wiglo LT4)

Noe å utsi på kvalitet eller support, evt andre ting?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kun erfarinf med Wiglo. Veldig fornøyd med det teltet. Eneste minsuet er at det kan være litt knot å få ytterduken helt 100% stram. Blir lett stram nok, men pga bøylene kan det bli litt "skjloder" her og der. SKal sies at det kan være pga brukerfeil. Har ikek kikket så nøye på det enda. 

Ellers er vi kjempefornøyd. Knall med tre fortelt! Et til inn-utstigning og lagring av sko osv, et til bagasje og et til kokelering. Veldig god plass, god lufting og muligheter for utsyn med tre åpninger. Kjapt å sette opp. Ståhøyde for ungene (8 og 6)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det mest sammenlignbare (til LT4) modellen fra Robens heller Green Cone? Det var min konklusjon i alle fall. Og jeg endte etter en del tenking opp med Green Cone.

Uansett, Field Station er vel mye det samme som Green Cone, bare større. Teltet er testet et par netter oppe ved Høvringen (Rondane) og som campingtelt på tur opp og ned. Det ble snill bruk i varmt vær.

Nå har jeg svært lite sammenligningsgrunnlag når det gjelder denne typen telt, men i min bok er det helt genialt. Veldig lett og sette opp (og pakke sammen) etter «innkjøring»  (plugg bunnduken, sett i stanga, plugg ytterteltet. Barduner etter behov.), svært romslig, høyere enn LT4, lettere enn LT4, greit fortelt, stanga er ikke sentrert og stjeler derfor ikke plass i innerteltet. «Dobbel» dør med heldekkende myggnetting og duk - etter behov.

Negative ting? Kjipe plugger (type strikkepinne med runding på toppen), men det var bare en av de plassene jeg satte opp hvor det ble et lite problem med slakk etter ei natt. Knotet en hel del med å få innerteltet på plass skikkelig og den prosessen er overhodet ikke beskrevet i «bruksanvisningen». Er fremdeles ikke helt sikker på at alt er 100% der da ikke alt var lite intuitivt. Krever nok ellers litt øvelse og erfaring for å få optimalt ut av luftemulighetene (lengde på barduner/pluggfester for ytterduk samt høyde på stanga).

Kvaliteten generelt virker god, men har overhodet ikke fått testet det lenge nok til å konkludere. Eller sammenligne med Bergans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, doneirik skrev:

takk for inspill. Safet og valgte LT4 til slutt... mest pga vekten...

Ja, når du sammenligner LT4 med et telt som er 3 meter høyt og rommer opp til 8 personer, så er det klart sistnevnte taper når det gjelder vekt ;) Du burde, som sagt, sammenlignet med Green Cone om det skulle gitt noen mening.

Men, uansett, gratulerer med et godt telt som vil gi deg glede i mange år framover!

Endret av Olav Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.