Gå til innhold
  • Bli medlem

DNTs rutetider


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Turlyst
Akkurat nå, Freebird skrev:

Definitivt, min erfaring tilsier at jeg ofte ender opp på ca. halvparten av rutetidene som DNT oppgir. Jeg løper ikke, men jeg går nok fort. 😊

Wow - høres rått ut. 4 km i timen bør være problemfritt, men halve tiden blir fort 6 km i timen eller raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Turlyst skrev:

Wow - høres rått ut. 4 km i timen bør være problemfritt, men halve tiden blir fort 6 km i timen eller raskere.

Tja, det kommer vel helt an på turen, det varierer vel litt fra rute til rute, men bevegelseshastighet på 5-6 km/t er ikke uvanlig for min del så lenge det ikke er for mye stigning eller for krevende terreng. 😊

Det er nok lettere å svare på spørsmålet dersom det er en spesifikk rute du tenker på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
Akkurat nå, Freebird skrev:

Tja, det kommer vel helt an på turen, det varierer vel litt fra rute til rute, men bevegelseshastighet på 5-6 km/t er ikke uvanlig for min del så lenge det ikke er for mye stigning eller for krevende terreng. 😊

Det er nok lettere å svare på spørsmålet dersom det er en spesifikk rute du tenker på. 

24 km og 450 meter høydeforskjell, men kupert så totale høydemeter nær dobles.

Samme erfaring som @tklami. Klarte 8 timers estimatet til DNT fint med 20 kg på ryggen, like fin dagen etter. Tenker å klare den spesifikke ruta på 6 timer eller raskere med 6-8 kg på ryggen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 minutt siden, tklami skrev:

DNT tiden er vel beregnet med å gå med lett dagstur sekk uten pauser om jeg ikke husker helt feil

Det tror jeg stemmer, og for en person i normalt god form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Fjellstøvlene mine veier 888 gram pr stykk. De skal snarlig byttes ut med lettere og mer passe fjellstøvler. De jeg har nå har så tykk såle at jeg kan tråkke på spisse steiner med tung sekk, uten å merke noe (bombesikre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig forskjellig. Noen ruter tar lenger tid, og noen kortere. Ofte kan 4 timersturen ta 4,5 - 5 timer, og 7 og 8 timersruter kan gå på en 0,5-1 time raskere. Noen ganger stemmer det fint også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Skal gå noen tyngre ruter, med min første lette sekk, dvs 6-8 kg. Er litt spent på hvordan det går. Det gikk lettere enn hva jeg trodde med 20 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.