Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av fluesnøre


sverto

Anbefalte innlegg

Heisann, tenker jeg skal ta opp igjen fluefiske og satser på at tålmodigheten har vokst i takt med alderen 😂

Er ganske så grønn på hva jeg burde velge av snøre, så om noen kan hjelpe, setter jeg veldig stor pris på det.

Har ei guideline 7-8 9,3" stang. Fisker høyt i fjellet i og rundt Røros og her blåser det jo en del. Tørrflue som er tingen. Fisker både i kronglete elver og i åpne landskap.

Noen som kan anbefale et snøre jeg burde kjøpe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ei ganske så grov stang til ørretfiske. Funker nok bra når det blåser, men når det er lite vind eller vindstille så tror jeg at vekten av lina fort kan skremme bort litt fisk om det er på flått vann. Jeg bruker en 5er stang og det syns jeg er en god stang til allround bruk etter ørret, kunne nok kanskje gått opp til en 6er stang på fjellet pga vind.

Men tilbake til spørsmålet ditt. Jeg ville da valgt ei 7er line som er tung nok til at stanga funker samtidig som den er så lett som mulig. Litt avhengig av aksjonen på stanga kan det være du kan bruke ett 6er snøre og, men da krever det ofte bedre teknikk. 

Et WF snøre er det som passer til bruken du skisserer med en klumplengde på ca 10 meter. Et eksempel er feks. Guideline fario wf #7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, sverto said:

Takk for innspill tklami! Har fisket litt med den før og det har gått helt greit, men jeg har ikke noe grunnlag for å si om den er god til min bruk.

 

Klumplengden avgjør egentlig hvor lange kast du kommer til å ha. Du kan loade stanga med kortere del av lina ute med kort klumplengde, noe som gjør at det passer bra til kortere kast. Lengre klumplengde krever mer snøre i lufta for å loade stanga, men vil da gi lengre kast om en har teknikken til å holde mye snøre i lufta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte med å kjøpe Orvis access wf float trout. https://www.fjellsport.no/orvis-access-wf-float-line-fluesnore-lysgronn.html?___store=fjellsport_no_nb&nosto=nosto-page-category1

Blir sikkert knall eller fall 😂

Får sette meg inn i det forskjellige med fluefisket. Hvor lang klumplengde bruker du sånn ca om du fisker i elv med middels frihet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne lina vil passe veldig godt når du har ok bakslengsmuligheter. Har ei line som er ganske lik. Funker veldig bra når jeg skal ha litt lengre kast. 

Den du har kjøpt skal funke veldig bra den. I fluefiske så er det som regel fiskeren og ikke utstyret det står på. En god fluekaster kan nesten få hyssing til å fungere. Så nå er det bare å komme seg ut på gresset og øve. Bedre å øve på gress enn å stå ved vannkanten og kludre det til

Endret av tklami
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du jo allerede handlet :) Men sånn til en annengang syns jeg man skal dra frem fluesnøret SA AirCel, et veldig godt fluesnøre som egner seg godt til det meste av de fleste :) Ganske standard WF snøre til en hyggelig pris forhold til mye annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt på etterskudd siden du allereie har handla men dersom du er i startgropa så kan du godt gå opp ein eller 2 snøreklasser, dvs dersom du har klasse 7 gå for klasse 8 eller 9 (men til fjellfiske burde du vurderar ei ny stang i klasse 5). Då har du mulighet til å lade opp stanga med mindre snøre og du kan skyte meir ut. Orvissnøret er sikkert bra, lukke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Her må jeg bare skuffe, det ble veldig dårlig med fiske. Vær og vind, stort sett vind, satte en fin stopper for fisket. Jeg skal oppdatere når sesongen starter på, planlegger en del lengre turer og tenker å kun ta med fluestanga :) Tenker å få filmet litt og kanskje lage en mini blogg for å oppdatere på fremdrift og aller mest lærdom som erfares med tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.