Gå til innhold
  • Bli medlem

Osprey Atmos 50 eller Osprey Exos 58


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Turlyst

Maks 10-12 kg. Streber mot lettpakkturer. Trolig mest rundt 8 kg. Noen 2 netter turer med lett telt og lett sovepose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har atmos sekken og det er en veldig behagelig sekk på ryggen. Føles nesten som å ta på seg ei jakke når jeg tar på den sekken. Det er ingen ultralight sekk på noen måte. Men en god og robust sekk med mange praktiske rom. Så om målet er lettest mulig sekk, så tror jeg ikke du vil bli helt fornøyd med atmosen. Om du bare vil ha en god sekk i størrelsesorden  ca 50 liter så er det en sekk som stiller sterkt

Endret av tklami
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Blir vanskelig valg da de begge er meget gode på hver sin måte. Noen ganger 2 netter i telt, andre ganger mer hytte til hytte. Mulig som sist middag på hyttene og telt, men mye lettere telt denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min som hytte til hytte sekk, eller når jeg skulle pakke så lett som mulig på en helgetur med telt. Og til det formålet funker sekken bra for meg. Jeg ville ha et veldig godt bæresystem, og da syns jeg den kiloen den sekken veier mer enn de superlette var verdt det. Men for noen teller hvert gram uansett, for meg vil jeg heller ha noen gram ekstra for så vite at sekken er behagelig på ryggen under vandring

Endret av tklami
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
7 minutter siden, Freebird skrev:

Gregory Optic kan også være verdt å sjekke ut, jeg har ikke erfaring med den selv, men den står på ønskelisten. :)

Takker. Jeg tenkte at det finnes et hav av gode sekker der ute, så jeg snevret inn mulighetsområdet ved å gå direkte på Osprey. Blir mindre forvirret😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sammenligning så hadde jeg sekk som er oppgitt til 38l for en og en halv uke siden . (Mistenker at forskjellige sekker/produsenter målet vidt forskjellig mtp oppgitt volum. Denne sekken er oppgitt til 38l men kan nol makses opp mot ca 45l, jeg fullstappet ikke sekken denne gangen. )

Hadde allt inne i sekken. Pakket for 2 overnattinger, 3 middager/2 av alle andre måltider. Dog sleit jeg med å komme ned vekten på 8 kg som du nevner, men hadde med i overkant mye klær + div gitt forholda som er nå (solotur, kjørte safe ift behov for klesskift/varme og førstehjelp etc. når det skulle bli litt høyde og mye steinur på turen).

Min sekk veide 10.2, kg totalt, alt inkludert utenom vann. Sekken veier 1.56 kg og telt+sovepose+liggeunderlag kom på 3.36 kg. >> Litt ukker  hvor resten av vekta kom fra 🤣 

Med varmen som var den helga så drakk jeg nesten forresten nesten 3l vann under gåturen første dagen med + 1200 høydemeter stigning som skulle gås. Nevner vann fordi det på den turen kun var mulig å finne drikkevann i starten av turen, dvs vann måtte også bæres.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Turlyst said:

Tenker også bestille dette som eneste underlag https://www.hektapatur.no/thermarest-z-lite-sol

Jeg går konsekvent med oppblåsbart underlag for å få god søvnkvalitet.

F.eks. Thermarest Xtherm som jeg bruker på gåturer veier 150g mer i str Large og 20g mer i Regular en Z-lite Sol. Da får man 6.3 cm tykkelse, R verdi på 5.7 vs 2.6, og det pakker mye mindre.

Finnes andre mye lettere også, men jeg landet på Xtherm etter å ha fryst på sommertur pga kaldt underlag med XLite.

Noen sover godt på kun 2 cm skummunderlag, jeg er ikke blant dem lenger. 😂 

Selvsagt en viss risiko å gå kun med oppblåsbart liggeunderlag, men jeg må tilbake på nittitallet for siste punktering av liggeunderlag og det var av helt annet kvalitet den gangen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

@TerkaOk. På en kortere tur på 3 netter kan jeg vel akseptere hull 2. eller 3.natta. Mulig det blir oppblåsbart allikevel.

Er så tynn at jeg svever over bakken uansett😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
8 minutter siden, Lars Stenseth skrev:

Skjønner ikke hvorfor du ikke vurderte exos 48 da i tilfelle, er jo kiloen lettere! 

En kilo kan fort utgjøre sovepose og underlag 😉 

Godt poeng. Vurderte Exos 58, var inne på å ta med Exos 48. Blir nok noen turer med telt og sovepose, som drar kiloene noe opp. Tror alle tre modeller vil fungere bra til skissert bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Exos i flere år. Først en 46l som er brukt mye og har tålt slitasjen. Trenger av og til mer plass så jeg kjøpte en 58l også. Nå er det bare den jeg bruker. Ikke noe problem å ha lite i den. Man kan ta av topplokket. Det er en egen klaff som brukes uten topplokk, og gode komprimeringsmuligheter (det var et langt ord) gjør at det i praksis fungerer som en 40l. 

Som nevnt bør man ikke gå over 14-15kg med 58, men opp til dette er det en kongesekk. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Har lagt bestilling på dem begge. Hvem tar jeg med meg i morgen mon tro. Livet består av en rekke valg🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exos 58 er en svært  komfortabel sekk å bære etter min mening og med veldig god lufting. Med en slik sekk så kan man lett komme under fem kilo for sekk-underlag-sovepose og telt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
På 12.7.2018 den 10.32, whistler skrev:

Gratulerer! Den blir du fornøyd med. Med Reinsfjell, lett underlag og dunpose samt Jetboil eller ligende lett brenner pakker du lett 12-12 kilo total for en 3-5 dagerstur! 

Helt enig. Sekken virker mer enn stor nok til 3-5 dagers lettpakktur med telt og fullt overnattingsutstyr. Tror fort vekta blir 8-9 kg med speilrefleks på denne turen. 

Kaster ikke ut kveldshyggen😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.