Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaring med Amundsen Sports?


øyvindl

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vurderer klærne til Amundsen Sports, men klarer ikke å finne erfaringer fra disse klærne. 

Er det noen her inne som har prøvd dem, og som har gjort seg opp en mening? 

Tenker da på anorakken (bomull og skall), nikkersene, sokkene og dette "systemet" deres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har anorakken Amundsen Skauen. Litt enklere modell enn den jeg tror du tenker på. Svært god kvalitet, og veldig komfortabel i bruk. Har en bomullsanorakk fra Norrøna også, og Amundsenanorakken har en helt annen kvalitet, blant annet betydelig tykkere bomull. Norrønaanorakken er også veldig komfortabel, og godt fornøyd med denne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/10/2018 at 11:26 PM, øyvindl said:

Hei!

 

Vurderer klærne til Amundsen Sports, men klarer ikke å finne erfaringer fra disse klærne. 

Er det noen her inne som har prøvd dem, og som har gjort seg opp en mening? 

Tenker da på anorakken (bomull og skall), nikkersene, sokkene og dette "systemet" deres. 

Jeg har Peak Anorakken, knickers, gaiters og Concord knickers. Har hatt disse siden Januarog prøve d i veldig varierte forhold så langt. Kvaliteten er helt fantastisk, spesielt Peak klærne mtp vær og vind. Er det noe du lurer på litt mer spesifikt? 

 

Jeg kjøpte dem da jeg personlig liker å kle meg lagvis, i stedet for f.eks GORE-TEX, og disse var midt i blinken for meg. Fikk dem alle på forskjellige tilbud, men gu hjelpes så bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
På 13.7.2018 den 10.30, Vandrefalken skrev:

Jeg har Peak Anorakken, knickers, gaiters og Concord knickers. Har hatt disse siden Januarog prøve d i veldig varierte forhold så langt. Kvaliteten er helt fantastisk, spesielt Peak klærne mtp vær og vind. Er det noe du lurer på litt mer spesifikt? 

 

Jeg kjøpte dem da jeg personlig liker å kle meg lagvis, i stedet for f.eks GORE-TEX, og disse var midt i blinken for meg. Fikk dem alle på forskjellige tilbud, men gu hjelpes så bra. 

Hvordan er det med vanntettheten, tåler de en regnskur/sludd? Så lurer jeg på hvordan de gamasjene fungerer, blir det helt tett mellom bukse og gamasje eller risikerer man at fultighet kommer inn der? Ser etter vinterbekledning og har vurdert Amundsen (peak). Bruksområde er skituer på fjellet, mest turer med pulk. Trenger derfor noe som tåler det meste av værforhold. Topptur blir det nok lite av;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Anders Eriksen said:

Hvordan er det med vanntettheten, tåler de en regnskur/sludd? Så lurer jeg på hvordan de gamasjene fungerer, blir det helt tett mellom bukse og gamasje eller risikerer man at fultighet kommer inn der? Ser etter vinterbekledning og har vurdert Amundsen (peak). Bruksområde er skituer på fjellet, mest turer med pulk. Trenger derfor noe som tåler det meste av værforhold. Topptur blir det nok lite av;)

Når det kommer til Peak serien:
Bor på et sted her på Vestlandet som er spesielt værutsatt med regn og snø (sludd) byger, så at det må tåle det som blåser og det som er vått, er et must. Det var jeg selv veldig spent på. Jeg har selv, på tur eller i hverdan, aldri opplevd å bli våt gjennom noen av plaggene, eller festet mellom knickers og gamasjene. De festes med to metall "knapper", men det er også et knappefeste på selve gamasjen som strammer rundt leggen, under klaffen, over to-veis glidelåsen. Det er også en strikk inne i øverste del av gamasjen som har flere hull og en egen knapp på, justerer hvor tett dette sitter rundt leggen. Så for meg personlig har dette fungert utrolig bra. Her er myye detaljer gjennomtenkt og fungerer supert i praksis. Ventileringen i alle 3 delene er også digg, og hetten på anorakken er (høres kanskje rart ut) den beste jeg har hatt mtp passform og justeringer.

Har ikke på noe tidspunkt vært bekymret for å bli våt gjennom hverken sømmer eller annet, og har null tegn til slitasje på noen av plaggene etter så mye bruk. Dette er mitt go-to regntøy, spesielt anorakken (av og til har jeg en Bergans Superlett regnbukse når jeg er på jobb, men ikke alltid). 

Kanskje jeg har vært heldig, men velger å tro at her er det kvalitet som svarer til pris. :) Jeg så forresten av Amundsen Sport har lanser en bukse versjon i samme Peak serie, i stedet knickers pluss gamasjer, om en ønsker det. :)

Endret av Vandrefalken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Peak settet å jeg har kun gode erfaringer så langt. Utrulig lett og behagelig plagg å ha på, spesielt siden det er såpass stretchy. Man vil få en utett skjøt mellom knickers og gamasjer så var litt skeptisk til dette i starten selv men dette har aldri vært noe problem så lang for min del, hverken i styrtregn eller snøstorm. Disse plaggene har ihvertfall blitt førstevalget mitt på tur ihvertfall, selv om jeg har mye annet å velge mellom. Også er det veldig praktisk med anoraken når man drar pulk for lommen kommer ikke i veien for beltet og man får en stor lomme man kan ha ting lett tilgjengelig i når man går. I tillegg er anoraken såpass lett att jeg kommer nok til å ha den med meg på sommerturer som regn/vindjakke også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Amundsen- Peak- gamasjene gir nok lite ekstra varme. De dekker "kort" fremover foten.. Jeg har peak- gamasjene, ikke veldig fornøyd. Glidelåsen "revner/går opp", lissefeste er upraktisk plassert. Bandet under foten har også røket, så måtte sende inn til reperasjon. Jeg har også Peak- knickers, den måtte også på reperasjon etter lite bruk,.røk glidelåser og knapper løsnet fra skallet. Men den er komfortabel, så blir brukt endel likevel ;) Så min erfaring med Amundsen er ymse, men de fikser opp uten spørsmål om det noe feil, så det er bra :)

Beste gamasjene jeg har hatt er uten tvil Kuiu Yukon; https://www.kuiu.com/products/yukon-gaiters-gunmetal?variant=40340121878686

 

Til skisko så funker det vel  sikkert best med en stor raggsokk over eller varme neoprentrekk (utvalget til sykkelsko er stort, de passer stort sett bra).

 

Endret av hmhelland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.