Gå til innhold
  • Bli medlem

Fottøy i Børgefjell


ketilring

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger en tur på 5-7 dager i Børgefjell - et område jeg her helt ukjent i - og er i tvil om hva slags fottøy jeg bør velge. Jeg tenker å starte fra Namsvatnet og følge Jengelvassdraget og Kjukkelvassdraget nordover et stykke. Vil jeg støte på mye steinur, myr og gjørme slik at jeg burde satse på tradisjonelle halvhøye fjellstøvler, eller er det såpass lettgått at det holder med lave terrengjoggesko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 minutter siden, TOT skrev:

Jeg har gått den turen en gang, for en del år siden.  Mener å huske at det var endel myr på turen. 

Skal du fiske? 

Takk for info. :) 

Jeg føler meg forpliktet til å ta med fiskestang - siden det er Børgefjell - men er usikker på hvor mye fisking det blir, får se an forholdene og fiskelysten underveis. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en del myr i starten. Men de hadde kloppet mye nytt i nedre del for 2 år siden. Dog en del steder hvor sti går over myrer. Har vært kjølig og vått der så langt i sommer så vidt jeg har skjønt. Myrene er stort sett faste å gå på men det er en del vann. På tilbaketuren valgte vi å gå et stykke opp i terrenget i stedet for å følge sti. Jeg gikk med høye fjellstøvler. Kompis hadde lave hikingsko og var våt hele tiden. Så noe høyt og vanntett eller noe lett som ikke er vanntett og tørker fort ville jeg valgt litt avhengig av vær når du skal avgårde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk gjennom Børgefjell i august i fjor, fra Susendalen og ned til Namsvatnet. Jeg valgte å trekke opp i høyden da jeg forflyttet meg, og syntes det var overraskende tørt og lettgått terreng i høydedragene, så kan man heller gå ned til vassdragene for leir og fiske. Fottøy avhenger kanskje også av om du planlegger å krysse noen elver, jeg lot det være pga stor vannføring. Brukte høye marsjstøvler, men kunne nok klart meg greit med et par lave hiking-sko som tørker raskt. Fra Susendalen og inn til Tiplingelva var det skikkelig gjørmete, men du skal antagelig ikke opp dit. Kratt en del steder, jeg hadde nytte av å ha med høye gamasjer. Det hjelper jo en del i myra også, hvis du velger lave støvler.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er å legge i vei rett over helgen, og det er meldt bra vær ser jeg. Totalvekta på sekken ble 12 kg, så sånn sett skulle jeg klart meg fint med terrengjoggesko, men siden jeg drar alene kan det hende det er tryggest med fjellstøver, så jeg ikke blir liggende i steinura med vrikket ankel.. ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.