Gå til innhold
  • Bli medlem

Vind i fjellheimen. Hvor mye er for mye?


Kimball

Anbefalte innlegg

Driver og lurer på hvor ferden skal gå nå når det er ferietid og naturen kaller.

Planen var 2 uker i femundsmarka i juli, men det utgår litt når det er bålforbud der, så da vurderer jeg Børgefjell eller reinheimen som de 2 største alternativene.

Driver og nistirrer på langtidsvarsel og bruker den berømte F5 knappen med noen timers mellomrom. Ser at det er en del vind i reinheimen, mye lett og laber bris.

Da er spørsmålet:

Hvor mye vind er for mye vind for dere når det er turtid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det varierer med temperatur. Så er det forskjell på hva som er risiko og hva som er behagelig. Slik været har værr i Oslo siste ukene har det vært så varmt at det ikke føles kjølig selv om det blåser en del. Men det har vært flere turer senere år som har blitt litt ødelagt av vind selv på sommeren. I fjor var jeg i Femundsmarka en uke. Første dagene da var det kaldt og blåste en del, ned mot 3-5 grader på natta. Var ikke så mye vind som skulle til da. Også værr på padletur i Gautefall. Var vel en 15-17 grader men det blåste en del. Uten vind hadde der værr nydelig. Begge disse turene så ble det å hjemme seg for vinden. Gikk mye ut over tid til fiske etc. På ferietur så liker jeg å være ute hele tiden, ikke måtte gjemme meg i teltet. Så min terskel for vind er ganske lav. 

Skal straks på ferie selv. Tittet bl.a på Børgefjell. Det har vært mye kjølig der så langt men blir bedre. Med makstemp på 17-18 grader og opp mot 10m/s dropper jeg å dra dit. Blir litt som Femund siste dagene i fjor. Sol og fint, varmt når det var stille. Så kom vinden og det var ullgenser og skalljakke midt på dagen. Så langt ser jeg på Hardangervidda, Femundsmarka eller Gautefall neste uke. Bålforbud er ikke så nøye når det er meldt godt over 20 grader, da trenger en ikke bål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Beauforts vindskala så er lett bris 3.5 - 5.4 m/s, og laber bris er 5.5 - 7.9 m/s. Dette er vanligvis ikke noe å bry seg om sommerstid hvis vi kun snakker om vind. Frisk bris er 8.0 - 10.7 m/s og her begynner det å bli litt mer utrivelig, men fremdeles ikke noe stort problem bortsett fra hvis du telter på snaufjellet.  Jeg pleier å avlyse tur hvis vinden som er meldt passerer 10 m/s. Da nærmer vi oss en liten kuling og hvis du i tillegg får noe regn så begynner det virkelig å bli utrivelig.  I områder med mye vegetasjon vil vinden være mindre plagsom enn i "öppna landskap".

https://om.yr.no/2006/09/01/vind/  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

I dette været er vind bare godt, holder også bugsa unna. I regnvær er det utrivelig med mye vind, også i kulde. Endel vind på varme sommerturer er kjærkomment, men på kaldere og våtere turer prøver jeg å holde meg unna turer med 10 sekundmeter eller mer.

Skal man fiske sommerstid kan vinden være et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva man tåler/liker av vind er individuelt tror jeg. Kommer også an på andre parametre som de andre er inne på, temperatur, type tur,  hvor mye erfaring du har med vind, osv.

Bilde & video nedenfor er fra en tur hvor det blåste så mye at jeg innimellom måtte sette "støttetak" med bena. I tillegg var det rundt null grader og tett driv av tåke, deretter regn frem til morgenen etter. Kanon tur! (...synes jeg, men ville nok ikke tatt med andre på samme turen 😊)

20171014_212657.thumb.jpg.89d716ddb9beca13e4f71c1a811ea619.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Det kommer an på omtådet og hvor lenge det skal blåse. I området omkring 10 m/s er ofte grensen min. Spørs om målet er å kose seg/fiske etc., eller om målet er å nå ett visst punkt og returnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vind i fjellheimen. Hvor mye er for mye? Er ikke helt sikker på om jeg helt forstår spørsmålet.  Er det underforstått at det gjelder hvor mye vind som er grensen før man avlyser, kan jeg være  enig med @REs, at han avlyser å reise ved 10m pr sek.  menn om turen er avtalt med flere og presset inn i en allerede fullbooket avtalebok var det hvert fall for meg bare en ting å gjøre - å dra. 

Men som pensjonist og alenegjenger planlegger jeg en tur ut i fra kalenderen, men avreisetidspunktet avgjøres av Yr.

Men er man allerede i fjellheimen  så er det lite man kan gjøre.  For regn og motvind er så absolutt en del av fjellet. 

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Leste i en bok om Hardangervidda, hvor følgende var skrevet: -«kuling hver dag, merkelig nok liker jeg det» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Tom42 skrev:

Vind i fjellheimen. Hvor mye er for mye? Er ikke helt sikker på om jeg helt forstår spørsmålet.

 

Hva du som individ synes blir ukos når du er på fjellet. Vi er jo alle så forskjellige :)

Personlig så synes jeg at 2-4m/s er kos, kommer det over 6->m/s over lengre tid blir det litt slitsomt, spesielt hvis det er regn samtidig.

Jeg er ikke langdistanse vandreren heller, liker å loffe fra vann til vann og fiske, ta meg god tid, ligge i lyngen og fundere.

Går som oftest ikke mer enn 15km dagsetapper med telt på ryggen hvis det da ikke er en spesiell plass jeg vil komme til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tom42 skrev:

Vind i fjellheimen. Hvor mye er for mye? Er ikke helt sikker på om jeg helt forstår spørsmålet.  Er det underforstått at det gjelder hvor mye vind som er grensen før man avlyser, kan jeg være  enig med @REs, at han avlyser å reise ved 10m pr sek.  menn om turen er avtalt med flere og presset inn i en allerede fullbooket avtalebok var det hvert fall for meg bare en ting å gjøre - å dra. 

Men som pensjonist og alenegjenger planlegger jeg en tur ut i fra kalenderen, men avreisetidspunktet avgjøres av Yr.

Men er man allerede i fjellheimen  så er det lite man kan gjøre.  For regn og motvind er så absolutt en del av fjellet. 

 

 

Alt vær har sin sjarm, og som du sier så er det lite vi kan gjøre med vind og vær når vi først er ute på tur. For min del er det ofte dagsformen som avgjør. Noen ganger lar jeg vær være vær og drar på tur rett og slett fordi det var tur som stod på planen, og spesielt hvis denne turen er sterkt etterlengtet.  Men når det er sagt så har jeg opplevd å få ufrivillige overnattinger ute på grunn av dårlig vær og jeg har også opplevd å gjøre vendereis etter ca. en time, på en tur som var ment å vare i flere dager, på grunn av våt snø og vind rett i mot. Det finnes en grense for alt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg planlagt en tur (sommerhalvåret), hvor jeg må reise 50 - 250 mil en veg, skal det nok virkelig være meldt storm og orkan i flere dager, før jeg avbryter.  Det har hendt jeg/vi har utsatt reisen et par dager, men tur har det blitt. Kanskje ikke eksakt turen (veivalget) som var førsteprioritet, men i samme område. Er det noen få dager det er litt for ille (på snaufjellet), har jeg/vi bare trekt ned i tregrensa til det værste er over. Og så opp igjen.

Med litt erfaring, er det heller ikke noe problem å utnytte terrenget for å unngå de værste vindkastene i fjellet. Og fiskevann ligger da ikke på toppene, så det går ann å finne fiskvann som ligger noe i le. Og er det for utrivelig å sitte å fisk, kan en jo bruke tiden til forflyttning, eller sløve i teltet.

Men vi er da inne i en stabil periode nå (her i Sør Norge), så jeg synes ikke TS  skal være så opptatt av Yr. Kom deg på tur og gjør det beste ut av det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Tiur3 skrev:

Men vi er da inne i en stabil periode nå (her i Sør Norge), så jeg synes ikke TS  skal være så opptatt av Yr. Kom deg på tur og gjør det beste ut av det.

Tror du misforstod litt her.

Tur blir det såklart uansett, var bare nyskjerrigheten om hva andre synes er for mye vind som dukket opp når jeg drev og sjekka yr for vær :)

Det er så sabla fint vær overalt der jeg kan dra (i forhold til i fjor) at det blir litt luksus sjekking på YR for å finne det "perfekte" turværet for min smak, er rett og slett litt bortskjemt blitt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Plukker opp denne tråden igjen siden jeg nettopp har vært i Rondane, og er nysgjerrig på hvor deres komfortsone stopper når det gjelder vind og topptur. Vi tok en tur til  Veslesmeden. Enkel og fin tur, men det ble veldig mye vind. Sjekker jeg vindmeldingene fremover så er det meldt alt fra 11-17 m/s i vind med kastevinder på 20-30 m/s. Hvor går grensen for når det er "uforsvarlig" å gå? Vi snudde oppe på 1871m, rett før siste stigning, det var uansett tåke på toppen.

Endret av Julie_G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at grensen går ved stiv kuling (14-17m/sek) for å kunne bevege seg noenlunde bra. Over det blir det vanskelig og tildels farlig.

Dette gjelder ved tørt vær og i normal temperatur.  I kulde (rundt 0 grader) og regn er faren for nedkjøling stor, og det kreves derfor gode klær for å være ute i det hele tatt.

Det er mulig å gå  i sterkere vind (da blir kastevinden enda sterkere) men da hender det at jeg må krype over kanter.

Dette gjelder for å komme fram i heia nesten uten trær, jeg har lite erfaring med telt i vind.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Julie_G skrev:

Plukker opp denne tråden igjen siden jeg nettopp har vært i Rondane, og er nysgjerrig på hvor deres komfortsone stopper når det gjelder vind og topptur. Vi tok en tur til  Veslesmeden. Enkel og fin tur, men det ble veldig mye vind. Sjekker jeg vindmeldingene fremover så er det meldt alt fra 11-17 m/s i vind med kastevinder på 20-30 m/s. Hvor går grensen for når det er "uforsvarlig" å gå? Vi snudde oppe på 1871m, rett før siste stigning, det var uansett tåke på toppen.

Det er slitsomt med mye vind over lang tid, så @REJOHN's tips om rundt 15 m/s synes jeg er bra, da har man litt margin om varselet skulle være feil, og styrken i kastevindene vil sannsynligvis ikke slenge deg av gårde, man kan fortsatt kommunisere på litt avstand og gjennomføre turer uten at det tærer for hardt på kreftene. Personlig kan jeg strekke strikken en del mer på kortere turer og i antatt trygge forhold, men har da også opplevd situasjoner pga det.  På generell basis vil jeg si at på topper, nær kanter, på egger i rasutsatt eller steinete terreng o.l. må man være obs på at kastevinder kan være fatalt. Og vinden kan bli betydelig sterkere enn varslet, så vindretning og om du er lo eller le er meget viktig å ta hensyn til. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.