Gå til innhold
  • Bli medlem

Fukt i exped downmat


Anbefalte innlegg

Hei

Trenger eit nytt underlag til det nye 3-mannsteltet (vil fylle mest mulig av bunnduken). Har nå ein synmat 9 LW og ein synmat 9 M... tenker å gå for downmat 9 LW slik at eg har litt av alt og kan kombinere. 

Er fukt og forflytning av dun eit problem over lat oss sei 2-3 år??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng

Vet ikke.

Men du bør blåse opp slike underlag med en pumpesekk eller lignende, ikke med munnen.

På fuktige turer kan du også blåse den halvveis opp, henge den opp med ventilåpningene penkende oppover, og åpne ventilene slik at det er helt åpent rett ned i fyllet. Henger underlaget slik i mange dager tørker det ut noe fuktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg hadde Downmat 7 LW - en fantastisk bra liggekomfort, varmt og godt. Selv etter kortids bruk med Bamse under, opplevde jeg lukten av våt dun. Brukte den innebygde pumpa, samt oppbevarings råd herfra forumet. Det ble bra, men krevde endel tørking. Vil på ingen måte fraråde dun, kan hende jeg kjøper Downmat igjen😊

Skal du bruke det vår, sommer og høst ville jeg brukt Synmat. Til vinter er nok downmat å fortrekke.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Turlyst skrev:

Skal du bruke det vår, sommer og høst ville jeg brukt Synmat. Til vinter er nok downmat å fortrekke.

Planen er å endelig komme seg ut på vinteren med skikkelig utstyr slik at det blir ein behagelig tur :) 
Har brukt Synmat i 2 år no og er meget nøgd, men hadde vert gøy med ein downmat også :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 minutt siden, Braxze skrev:

Planen er å endelig komme seg ut på vinteren med skikkelig utstyr slik at det blir ein behagelig tur :) 
Har brukt Synmat i 2 år no og er meget nøgd, men hadde vert gøy med ein downmat også :D 

Kjør på👍 Downmat blir absolutt ikke feil😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har førstegaven av downmat fortsatt, både 7 og 9cm. Lukter litt av begge men ingen problem med isolasjon, duna ligger der den skal.. Aldri blåst med munn, kun pumpe. Syntmatn min er langt kaldere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt noen Downmat 9 LW, med integrert pumpe et par år. Bruker pumpesekk og integrert pumpe. Luftes/tørkes etter bruk. Null lukt/fuktproblem.

Brukes i hovedsak på vinteren, basecamp/når det skal byttes kort. Når vekt/pakkevolum betyr noe går jeg med Thermarest Xtherm (comf temp på ca -22°C).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.