Gå til innhold
  • Bli medlem

Kompakt kamera for turbruk


Terka

Anbefalte innlegg

Hva anbefaler folket av kompakte kamera for turbruk som ikke koster mer en 2-3 skjorter?

Å tåle turbruk  dekker for meg allt fra fottur i fjellet, bruk under padling av kajakk (dvs tåle litt vann), henge med opp i fjellveggen/klatring, og bruk i kulda på pulkturer og toppturer.

Kompakt kamera her dekker kompaktkamera og små systemkamera.

Har i dag et speilreflekskamera som er for stort og tungt slik at det sjeldener med på tur, et gopro kamera som innimellom er med men som har sine begrensninger, og bruker derfor mobiltelefonen oftest til å ta bilder. 

Kjøper gjerne brukt om det blir aktuelt. Per nå er det å få en oversikt som er på agendaen.

Regner med det er stor faglig tyngde og metervis med erfaring blandt forummedlemmene. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Harru titta over skuldern min og sett på hva jeg ønsker meg eller @Terka

Er på utkikk etter akkurat det samme. Gjerne brukt, da penger er penger osv...

Som det ble påpekt i en annen tråd her er Olympus TG5 rimelig midt i blinken til det du beskriver, men jeg syns den koster litt mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, ketilring skrev:

Jeg tror du ville være best tjent med en iPhone 7/8/X eller tilsvarende. Vanntett. God bildekvalitet. Med et batterideksel vil den tåle bittelitt kulde også - hvis du holder den varm på innerlomma. 

Hvor finner du en iPhone 7/8/X til 2-3 laken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, ost skrev:

Hvor finner du en iPhone 7/8/X til 2-3 laken?

Hvis man har en fra før blir den jo gratis. :) Eventuelt bytte inn eller kjøpe brukt (3000 på Finn).

Poenget mitt er at et vanntett kompaktkamera i prisklassen 2-3 tusen har lite eller ingenting å stille opp med mot en moderne smarttelefon, og man er ikke tjent med å drasse med seg en ekstra dings (i den prisklassen) i tillegg. Kommer man opp på sensorer i størrelse 1" eller m43 blir det litt annerledes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Terka skrev:

Telefonen jeg har nå tar ofte bedre bilder iPhone 7, spesielt fargemessig og i lyssvake forhold. (Vi er 2 som drar på en del turer sammen, en har iPhone 7.) . Er ute ettet noe litt bedre.

Ja, jeg nevnte iPhone som et eksempel, men mener egentlig moderne smarttelefoner generelt - som er vanntette og har effektive bildesensorer.

Skal du ha noe som er merkbart bedre bør du opp på 1" eller m43, etter min mening. Men disse ligger foreløpig i en noe høyere prisklasse..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, ketilring skrev:

 

Skal du ha noe som er merkbart bedre bør du opp på 1" eller m43, etter min mening. Men disse ligger foreløpig i en noe høyere prisklasse..

 

Vil dette også gjelde om man tenker seg noe brukt, si tre-fire år gammelt? Jeg vet ikke hvordan prisnedgangen er på greie kamera. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annet poeng for min del er å sette mobilen i ultra-spare-batteri-modus og ha strøm lenge på den uten å måtte ha med powerbank. Og om bildet tas med eget kamera så kan telefonen pakkes ned sikkert og forsvarlig (mindre tjangs for å miste/ødelegge den).

At det må være vanntett er ikke et must, bare det tåler å brukes utendørs i "mye vær", nær sjø, osv., uten å måtte være bekymret for at det skal ødelegges.  Under vann brukes GoPro. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Terka skrev:

Annet poeng for min del er å sette mobilen i ultra-spare-batteri-modus og ha strøm lenge på den uten å måtte ha med powerbank. Og om bildet tas med eget kamera så kan telefonen pakkes ned sikkert og forsvarlig (mindre tjangs for å miste/ødelegge den).

At det må være vanntett er ikke et must, bare det tåler å brukes utendørs i "mye vær", nær sjø, osv., uten å måtte være bekymret for at det skal ødelegges.  Under vann brukes GoPro. 😊

Også når det kommer til ‘værtette’ kompaktkamera er det vanskelig å finne noe i den prisklassen. Jeg ville kanskje prøvd å finne en pent brukt Sony RX100 i/ii/iii eller en Canon G7X i/ii og heller prøve å holde den så tør som mulig - tørke av den etter bruk i vått vær og pakke den sammen med litt silicagel i sekken. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sol og godt lys vil det ofte være vanskelig å se forskjell på et bra kompaktkamera og et godt mobilkamera. Når det blir dårlig lys så blir forskjellene betydelig større. Selv bruker jeg en Olloclip-linse for makro og vidvinkel på Iphonen med brukbare resultat samt at jeg har første versjonen av Sony RX100. Som gir god HDfilm og ganske bra bilder i svakere lys. 

Har dog litt lyst på et superzoomkamera. 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lumix FZ300 har jeg kikket endel på med bra zoom(25-600) og bra optikk, men har vel ikke veldig stor bildebrikke. Men ser ut til å være brukanes på både film og bilder.

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ViktorS skrev:

Ekstra zoom er jo noe som er kjekt å ha på tur, som man ikke får særlig mye av på våre mobiler.

Toppmodellene begynner jo å få optisk zoom/flere objektiver nå da.. :)

Og i alle fall på iPhone finnes det både vidvinkel og tele man kan sette på. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, RoyN skrev:

Lumix FZ300 har jeg kikket endel på med bra zoom,(25-600) men har vel ikke veldig stor bildebrikke. Men ser ut til å være brukanes på både film og bilder.

Merk at denne veier nesten 700g ;)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en ha et kompaktkamera i dag som gir bedre bilder enn de beste telefonene så bør en ha en bildebrikke/sensor som har litt størrelse. 1" størrelse burde en gå for om en har mulighet til det. Da har sensoren mulighet til å slippe inn mer lys enn det en kan få ut av mobiltelefoner og bildene vil bli bedre spesielt når lyset begynner å bli dårligere

Endret av tklami
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Kommer helt an på hva bildene til TS skal brukes til. Kun på skjerm? trenger ikke rå zoom og stor brikke. På veggen hjemme blir noe annet. Her teller alle detaljer😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg ønsker meg speilløst, værbestandig kamera med stor brikke. Helst lett vekt. Mobilen er bra til å dokumentere, men et godt speilløst system som gir knakende gode bilder er mer morro å bruke, samt at det gir flere muligheter.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får Olymus tg4 for 3500 . Noen som har igjen den modellen enda.

Så blir det litt valg som må gjøres da ingen kameraer har alt. Værett, zoom, sensorstørrelse etc. De vanntette kameraene som Olympus Tg, Panasonic Ft etc er veldig praktiske siden de kam være fremme hele tiden. Passer fint i en lomme eller hoftelomme på sekken. I åpent lende har jeg ofte mitt FT5 heng3nde i magnetlås på brystet. Men alle disse har liten bildebrikke og begrenset zoom. Lite systemkamera vil gå langt over prisen du har satt. Som kamera for å ta bedre bilder på tur har jeg Panasonic Gx80 Kamera som er m43 brikke.større, tyngre, ikke værtett og dyrere. 

Skulle jeg tenkt på ett kamera som reisekamera ville det vært Panasonic Tz100. Er utgående modell med 10x zoom, 1" bildebrikke i lomme format, veldig bra på video også. Men ikke vanntett. Brukte en forgjenger av det før. Da inni en vanntett pose med linseutsikt som var tilpasset kamera. Kostet ikke mye. Var det beskyttet og man kunne ta bilder med kamera inni. Ikke like lysterk som Sony Rx100 serien men. Dog må du over 4000 for det , kostet 7000 da det kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror @Terka - hvis du er villig til å fire på kravet om vanntetthet/værtetthet - kommer til å bli mest fornøyd med et G7X, G5X, RX100 eller tilsvarende. Det blir et merkbart steg opp fra ~ 1/2.3 sensorer fra smarttelefon/point&shoot.

Litt off topic, men jeg tror også jeg kommer til å nedskalere litt på sommerens fjelltur. Tenkte å legge igjen speilrefleks/optikk hjemme og heller ta med et Canon M6 med 22/2, 11-22 og 55-200. Med 4 batterier, L-plate og litt krimskrams blir det tilsammen 1,2 kg. Langt i fra noen kompakt løsning, men godt under halve vekta av fullformatsystemet. :) iPhone blir med som backupkamera, til snapshots av storfisken, skilt, hytter og annet som må dokumenteres. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Tessatroll said:

Har sjølv vurdert eit olympus tg av eit eller anna tal, og har bite meg merkje i at mine padlande venner irriterar seg over at dei siste to modellane har lang oppstarttid og ingenting framfor linsa.

Er litt kresen på kamera men har TG4 som "gå kamera". Oppstartida er grei syns no ej da men enig med at linsa godt kunne vært beskyttet på et vis. Men savner ikke de elektriske lukene som jeg har hatt på mine tidligere vanntette kamera så aksepterer å pusse linsen av og til.  Som oftes bare å skylle i vann og riste det av. 

Slår lett et slag for Olympus EM5 med 12-50mm linsen som værtett system. Ikke den beste elektroniske søkern eller den raskeste linsen men god nok sensor og optikk til å få mange fine bilder. Den innebygde bildestabiliseringen funker knall! EM5MK2 har langt bedre søker og dobben pris. Litt bedre på de meste men ikke værre enn at ej heller beholdt EM5mk1 når ej i tillegg kjøpte EM1mk2 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Sony RX100. veldig fornøgd, har samsung s8 som tar bra bilder men 10 ganger enklere og ta bilde med lite kamera når man sykler/løper osv enn en telefon :) som forøvrig sluker strøm rx100 med 2 batterier vare flere uker på tur mef film/bilder :)

Endret av svingen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.