Gå til innhold
  • Bli medlem

Objektiv/linse filter


HannKatta

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Turlyst

Gode UV-filtere kan brukes som beskyttelsefilter på kostbar optikk. Dårlige UV-filtere vil forringe bildekvaliteten noe. UV-filter på rimelig optikk virker unødvendig. Mange meninger om UV-filter forringer bildekvaliteten.  De beste gjør det visst  nok ikke. Har prøvd å sammenlikne med og uten selv.

Polafilter brukes fordi man ønsker effekter, enten fjerne refleksjoner fra ikke metalliske overflater, eller til naturbilder, makro etc. Jeg er nok litt rusten i kunnskapen min, men mener å huske at best effekt gis når lyset kommer skrått bakfra. Til bruk på ultravidvinkel trenges filter med tynn ramme. Ultravidvinkel og pola kan gi unaturlig himmel, nærmest svartblå. Pola bør brukes med omhu!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke uv filter til mine objektiv, men pola filter har jeg alltid med til objektivet jeg bruker for naturvibilder. Effekten til polariseringsfilteret kan justeres med å vri på ringen som er på filteret. Det som et sånt filter gjør i negativ forstand er at at det slipper igjennom mindre lys, så om lyset er dårlig så må lykkertiden opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.