Gå til innhold
  • Bli medlem

Når er en plass opptatt? Når teltet er oppe?


Memento mori

Anbefalte innlegg

Jeg pleier å vente med å slå opp teltet til kvelden, men ser at det er flere og flere ute på tur. Har opplevd som @Miamaria at flere slår opp teltet så fort de kommer til et sted, for å markere/sikre seg plassen. Vi som pakker lite og lett - har liten sekk og de tror du bare er på dagstur. Ingen spør om du har tenkt å overnatte der. Har skjedd meg flere ganger i år, og er litt uvant. 

Hvor nære er det ok å slå opp teltet i forhold til naboteltet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt aller beste tips som jeg ofte deler ut ved lakseelvene i Finnmark også: Prat med folk!

Tipset til elvefiskere som ankommer en plass det allerede er folk: Ikke gjett på hvordan fisket gjøres, utføres, pauses, ventes, organiseres, forventes osv på det aktuelle stedet. Snakk med folk og spør. Da unngår man gjerne surmuling og man slipper misforståelser basert på antagelser. 

Som kompis pleier å si det: "Assumption is the mother of all fuckups".


Jeg bruker samme strategi når jeg møter folk på fjellet eller tur ellers. "Hei, skal dere være lenge? Hvilken vei kom dere? Går dere alene?....................................................................."
Legg gjerne inn noen komplimenter om at de ser uforskammet spreke ut osv så er gjerne tonen satt og man får en trivelig opplevelse

  • Liker 5
  • Takk 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du på plassen når dem kommer, eller har lagt sekk/synlig på en gitt plass så er det godt nok til at jeg antar at du har tenkt å slå opp ditt telt der.

Og er jeg på en gitt plass og noen kommer og slår opp teltet sitt 2 meter fra der jeg er så er dem nesten garantert sosiale nok til at de aksepterer at jeg også slår opp teltet ditt der. Spørsmålet blir da mer hvor greit du synes det er å campe nær/sosialisere med nye/ukjente mennesker når du er på tur.

Er det et stort problem, slå opp teltet du også og "erklære" plassen for din før du gjør ande aktiviteter. Evt plukk opp lettvekter sekken din og forflytt deg 100 meter om du ikke vil slå opp teltet ditt der du er.

Avstand til andre avhenger mulighet for teltplasser i området for min del, men kommet jeg et sted hvor andre har slått opp teltet sitt så forsøker jeg å få litt avstand. Spørsmålet blir jo da om man skal bry seg om hva begge parter synes et greit. 10 meter? 100 meter? Ikke synlig fra hverandres telt?

Forøvrig høflig å kommunisere med andre man møter på tur, gjerne spør om det er greit å slå opp teltet "der" om det også er andre på samme teltplass. Er du ikke i nærheten, og det ligger en liten sekk synlig eller usynlig så er det lett å anta at teltplassen er ledig.

Har også "gitt bort" min teltplass noen ganger, selv om teltet var slått opp, når det har kommet grupper med flere telt og dette var den "ene store" teltplassen. Har også fått teltplass av en dame som selv tilbød å flytte på seg når jeg kom med flere barn og telt på tur.

Forøvrig mange som synes det et godt å være ferdig med/ha klart telt, sovepose, og liggeunderlag, når kvelden kommer. Slippe på plundre med det når man er sliten og trøtt på kvelden.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg gjør når jeg kommer frem dit jeg skal, er å slå opp teltet (eventuelt ta en brødskive om blodsukkeret er latterlig lavt). Det er ikke for å kapre en spesifikk plass, men det er litt på lik linje som at senga har kledd av seg i løpet av dagen, og i det du stuptrøtt ramler inn på soverommet og innser at senga har glemt å kle på seg selv i løpe av kvelden. Det å kle på senga da, kommer skyhøyt opp på hatskalaen 😂 

Og så er det jo også en selvfølge at man prater med andre om det er kort vei til nærmest nabo. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid det første jeg gjør når jeg ankommer målet - å etablere leir.  Sette opp telt og baldakin, blåse opp liggeunderlaget og riste opp soveposen. og så legge ut tingene på plassen sin.  Deretter er det ut og hente ved og vann, og deretter er det tid for mat og kaffe.

jeg skal ikke se bort i fra at dette har noe med revirhevdelsen å gjøre, en primært er denne rekkefølgen viktig for meg, ikke minst fordi været er ustabilt i fjellet .  Men aller helst gjør jeg det fordi da kan jeg med god samvittighet dra ut å fiske og slippe å tenke på leirslagning når/om jeg kommer trett og sliten tilbake etter en lang fiskeøkt.

Når det gjelder avstand til andre er det sjeldent et problem i fjellet, men jeg om det er flere ved et vann legger jeg meg så pass lang unna, slik at jeg føler jeg er alene. Og, også av hensyn til de andre som er kommet før meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter alltid camp og rer opp køya når jeg kommer dit jeg vil før mat og drikke, eller fiske. 

Er det andre på stedet jeg har sette ut skal jeg være tilnærmet pleietrengende for ikke å gå videre. 

Syns ikke noe om å få folk for nærme der jeg har satt camp. Unntaket er om det er planlagt eller at du har et eller annet forhold til naboene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.