Gå til innhold
  • Bli medlem

Med liten hund på tur


Bokhylla

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg lurte på hvilke av de små hunderasene folk her inne har erfaring med/vil anbefale som turvenn og familiehund?  

Tenker i første omgang en hunderase som er liten nok til å være med inn i kabinen når man flyr (under 8  kg), men samtidig glad i å gå tur og gjerne tåler litt vær. 

 

Kun av nysgjerrighet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En venninne tok sin pommeranier over Besseggen to ganger. Selv tok jeg den med på skitur. Vært på rideturer med en pommeranien også jeg. Får de trening nok så er de sterke og fine, men må bæres noe også. 

Hadde veldig ofte med en blanding av DSG og malteser på ridetur. Hun fulgte med på lange galoppstrekker vinter som sommer. Den hunden var helt rå! Klarer en hund det, så er en tur med tobent følge bare som er liten rusletur. Bare snill og søt var hun også. En perfekt liten hund. 

Dachs vil ikke ha noe problem med reale turer heller, men krever jo en del da dette er en ren jakthund. 

En venninne tok med sin chi opp trolltunga.  Han hadde ingen problemer med å gå hele turen selv, mens hans «bror» ble igjen hos meg på sofaen under et teppe. 

Så jeg tror ikke det kommer så mye an på rase, men ganske mye på individ og trening også.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelse er ikke det viktigste, selv om jeg personlig ville blitt litt nervøs av å ha en 3 kilos chi springende rundt bena... De ER skjørere enn en 7kg hund. Det viktigste er å finne en sunn rase som ikke er flatsnutet. En del av de mindre rasene er også utsatt for patellaluksasjon - noe som ikke er morsomt på noen som helst måte, aller minst på tur.

Dvergschnauzer er robuste og stort sett friske hunder. Fine familiehunder er det også, om enn ikke helt min type hund. Puddel, type dverg, er herlige hunder som er mye mer hund enn det ryktet de kanskje har fått på seg skulle tilsi. Dachs er nevnt - det er forskjellige linjer her, også (dessverre vil noen si) linjer som ikke har vært avlet til jakt på mange generasjoner. Men etter min erfaring mye rart der ... dårlige nerver, bjeffing ... Men gjør man hjemmeleksa si (som man jo skal gjøre uansett) så skal det være mulig å finne bra hunder der også, Herlige hunder når de «virker». Cavalier King Charles Spaniel er også i utgangspunktet fantastiske hunder som kunne være med på alt, men har dessverre blitt avlet fullstendig ihjel (blant annet for kort snute). Hos de få oppdretterene som fremdeles avler friske hunder kan det være flere år ventetid -så trå virkelig varsomt der. Dvergpinscher er også en tøff liten hund, veldig vakre er de også, men kjenner dem ikke så godt ellers.

Sikkert mange fler, en del mindre terriere (feks jack russel er en tøffing, men kan være en håndfull, yorkshire terrier er mer selskapshund), men det var da noen. Jeg er litt skeptisk til en sånn absolutt vektgrense - det er ikke alltid så lett å forutse hvor stor feks en dvergpuddel blir. Egentlig et veldig dårlig utgangspunkt for å velge hund. Hva gjør man hvis den plutselig viser seg å bli 8.3 kg? (De fleste blir lettere enn 8kg, men gener er lure greier av og til).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vet vekten kan variere veldig innad i en rase- har møtt bichon  hunder på alt fra 3 til 10 kg uten at de har vært for tynne/tykke ut i fra størrelsen :)

Er bare nysgjerrig på hvilke erfaringer folk her inne har gjort seg angående emnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bokhylla skrev:

Ja vet vekten kan variere veldig innad i en rase- har møtt bichon  hunder på alt fra 3 til 10 kg uten at de har vært for tynne/tykke ut i fra størrelsen :)

Er bare nysgjerrig på hvilke erfaringer folk her inne har gjort seg angående emnet.

Ja, det kom kanskje litt i skyggen av alle rasene jeg nevnte, men min erfaring - som de andre også nevner - er at størrelsen, isolert sett spiller nesten ingen rolle. Men jo mindre de er, jo skjørere er de. Og kanskje enda viktigere så er det dette med kulde. Små hunder fryser lett. Men samtlige raser jeg nevnte over har jeg møtt/vært i lag med tur uten noe som helst problem.

1 time siden, Hege Szyrxzc skrev:

Shiva? Liten spisshund med god helse. Ikke gneldrehund så vidt jeg har sett

Mener du shiba? De bikker nok raskt både 8 og ofte 10 kilo. Kjempefine hunder, fantastisk turhund (om man aksepterer at den sannsynligvis vil bli en bandhund), men som den urhunden den er så er det en litt spesiell hund som man bør være sikker på at man har falt for før man går til anskaffelse av en.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Hege Szyrxzc skrev:

Ja Shiva. Sto 6-11 kg i rasebeskrivelsen, men kanskje det er feil.. De jeg har møtt, var ganske stødige typer.

Neppe feil, men tror det er uvanlig at de er noe særlig under 8 kg. En og annen tispe kan nok sikkert være det. Nok et eksempel på at det blir litt merkelig å kjøpe hund etter en eksakt vektgrense, for ellers er jeg enig i at det  kan være et veldig godt forslag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Datteren min har en langhåret Dvergdachs som med trening kan gå langt. Hennes hund får lett såre poter, og blødende dersom man ikke passer på. Begge deler kan forebygges med potesokker, men ikke i timesvis.

En hund som mange tiltrekkes av. Og en hund etter mat.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre har en Jack Russell terrrier, som jeg har lånt med på litt turer. Ikke alltid de enkleste hundene å ha med å gjøre, de kan ha sin egen vilje, men de er tøffe til størrelsen. Hvis de er vandt til det kan de nok være med på det meste av teltturer og friluftsliv man kan bedrive. 

IMG_20180629_192502113.jpg

IMG_20180627_111418021.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shibatisper kan godt veie åtte kg, men sjeldent under. Og de som veier åtte kg skal godt gjøre å få presset inn i et bur som passer under setet i kabinen, de blir for langbeinte. Et dyr i bur skal kunne snu seg, stå og ligge komfortabelt, så er en del raser som ryker på det selv om de er innenfor vektgrensen på fly. Jeg har flydd mer enn de fleste med mine to hunder (12 og 30kg) i lasterom og har aldri hatt noe problem med det ;)

Som familiehunder synes jeg bichoner og maltesere er kjempeflotte, små er de også. Andre hunder som kan passe er dachs, lundehunder - litt mindre enn shiba, men trur også disse blir for langbeinte til å ha med i kabinen, papillon/phalene og dvergpuddel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det et kriterie / stort ønske at den skal kunne fly som pet in cabin, eller var det bare for å illustrere ca størrelse? 

selv har jeg shetland sheepdog. mange av disse er godt under 8kg (ei lita tispe kan gjerne være 5-6). men mange er også langt over. variasjonen er stor innad rasen.. så dersom bikkja SKAL være under det målet, blir det for mye gambling å anskaffe en sheltievalp. 

dersom flymuligheten ikke er avgjørende, derimot, vil jeg anbefale å vurdere rasen :)

det er nettopp fordi turhund jeg har de bikkjene jeg har, deriblant sheltien. jaktinnstinkt er det lite av. og førerorientert og diltende nok, til at radiusen er liten når løs. og alltid "med". du ekke aleine sammen med en sheltie.

.. og min lille hannhund på 7,5kg passer akkurat seleverkstedets minste Togo-kløv ;) så han kan jo bære et par halvlitere og no tjafs, hvertfall. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer bare en indikasjon på størrelse, da "liten" hund er veldig variabelt ut i fra hva man sammenligner med :) har hund selv, så bare interesserte å høre hvilke erfaringer/anbefalinger folk her inne har om ulike raser av mindre karakter 😀👍🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Skal passe Messi en Bichon Havanais i to uker i sommer. Han er veldig aktiv, men veldig liten i forhold til de to Huskyne vi har i familien. Kan en så liten kar gå noe særlig på tur, noen som vet? 

Kommer an på hunden det. Om den skjønner at det lønner seg å fokusere energien på å gå frem, og ikke fjase bort kreftene, så er de noen seige jævler de små. De har ikke så mye å bære på heller (spes ikke om de har sommerklippen på plass)  

Kjenner folk som har hatt maltesere (same shit different wrapping) som stallhunder. Og de får flytta seg ganske mange kilometer på en dag. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, virrma skrev:

Jeg har hatt med meg en dansk-svensk gårdshund på en del turer. Urolig hv7rfan den lille bikkja kommer seg opp gufne steinurer. 

Når jeg blir rik og arbeidsledig, skal jeg ha meg en DSG 😂 de klarer seg utrolig bra. Eneste er at de kan bli kalde på vinteren. Ellers er det ingen begrensninger. 

 

6259048C-313D-40E7-9306-C4B60A0EDF5C.jpeg

  • Liker 2
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg skulle hatt en liten hund til turbruk, så hadde jeg sett på dvergpinscher og dansk svensk gårdshund. Som med alle raser må man være nøye på oppdretter. Men disse syns jeg er tøffe hunder som tåler litt, og har litt energi til å gå litt og slikt :) Lykke til i valget :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11. juli 2018 den 20.31, Per Fredrik skrev:

Skal passe Messi en Bichon Havanais i to uker i sommer. Han er veldig aktiv, men veldig liten i forhold til de to Huskyne vi har i familien. Kan en så liten kar gå noe særlig på tur, noen som vet? 

Det kommer nok veldig ann på hvordan form hunden er i fra før, så du kan jo høre med hva eierne tenker ut i fra hvilke turer du har tenkt å gå kanskje? Jeg har en av samme rasen, og den elsker å gå i fjellet. Den går jo dog veldig mange skritt for hvert skritt jeg tar/store hunder tar, så  litt begrensninger er det nok. 

 

litt avhengig av hvordan været er, er dette en rase som fort kan bli kald om de blir våte da de ikke har underull/pels, men hår. Har hatt min i sekk og på vinteren når det har vært for dyp snø.

 

Lykke til med passingen 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har blanding mellom petit brabacon og west highland white terrier. 

Han er 7,5 kg. Passe stor og er med på både joggeturer og fjellturer. 

Han har ikke underull, så vi har kjøpt jervenhiet som han bruker på telttur, så slipper jeg å dele sovepose med han😂

Nettopp begynt å trene han med kløv. 

5C3EEA36-8320-42B7-91AB-958645AFE6F6.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Christinek skrev:

Vi har blanding mellom petit brabacon og west highland white terrier. 

Han er 7,5 kg. Passe stor og er med på både joggeturer og fjellturer. 

Han har ikke underull, så vi har kjøpt jervenhiet som han bruker på telttur, så slipper jeg å dele sovepose med han😂

Nettopp begynt å trene han med kløv. 

5C3EEA36-8320-42B7-91AB-958645AFE6F6.jpeg

Hihi, sikkert greit med egen "sovepose" for de firbeinte og 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Bokhylla skrev:

Hihi, sikkert greit med egen "sovepose" for de firbeinte og 😂 

Helt normalt det 🙂 finnes egne jervenduker til hund. Men ikke alle er like beigestra for de. 

Min ville helst oppi soveposene til oss tobenten. Noen jeg ikke alltid var like gira på 😂 men hun kunne sove i egen pose av fleece heldigvis. 

E5C325DF-7F47-4FF7-BE8A-973254679674.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.