Gå til innhold
  • Bli medlem

Helt nybegynner på telting i naturen


vscare

Anbefalte innlegg

Heisan! Jeg har lenge hatt lyst til å prøve meg på litt telting i fjellet (bor i Bergen), bare en natt eller to av gangen nå i begynnelsen, men selv om jeg har gått en del dagsturer så jeg er aldeles blank når det kommer til... vel, alt som har med overnatting i naturen å gjøre - hvor stor sekk man trenger, hvilke type telt som er OK å starte med, hvor mye og hvilken type mat man bør ha med seg, hvor mye klær man trenger, hva slags soveposer som er greie nå på sommeren og tidlig om høsten, osv. Er det noen som har noen råd å komme med? Eventuelt utstyr å anbefale til overkommelige priser som er OK å begynne med? Tenker at det er lite vits i å investere i masse dyrt utstyr, bare for å plutselig innse etter et par turer at telting er noe jeg kommer til å gjøre maks én gang hvert skuddår😅 Og kanskje noen som er kjent i Bergensområdet også har tips til fine steder å slå opp telt? Takker på forhånd for svar😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trenger ikke dyreste utstyret viktigste kommer deg i gang og ut. Kanskje et brukt telt som er ok til fin pris. Sommer og høst trenger du ikke så voldsom sovepose men greit ha en som takler ned til rundt frysepunkt hvis skal litt opp i høyden etterhvert utpå høsten. Underlag vil jeg anbefale et ok så ligger godt.

Billig telt fra Helsport som xxl selger (nordmarka serie) og Bergans Trysil hos xxl og Bergans Trillemarka hos gsport  er ok telt til overkommelig pris nye. Hvis ikke brukt på finn. Klær kommer jo ann på hvor skal men greit ha noe vind og kanskje vanntett i reserve og her i Bergen. Ull under når er surt. Bortskjemt nå med varme varer ikke evig 😁

Må du gjerne ha en gassbrenner får varmet litt mat og drikke. Sekk ville jeg ikke gått under 50l men forskjellig mening der. Jeg har en Bergans Helium 55 duger for meg lett og får med det trenger til ok pris og passer min rygg.

Start enkelt. Feks bof har tilrettelagt plasser eller feks Bergsdalen er det fint hvis du har bil. Byfjellene opp mot Gullfjell feks så lenge ikke telter i nedbørsfelt 

https://www.bergen.kommune.no/hvaskjer/tema/byfjellene/9278/article-26097

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om kommunen, friluftsråd e.l. har til lån/utleie. Da kan du få prøvd litt før du handler. Evt sjekk finn.no eller utleieting.no. Er en del penger å spare på å finne ut hva du har behov for før du begynner å investere.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les alt du kan på nett f eks her på sida. Du treng ikkje dyrt telt eller slikt. Men du må tenka gjennom kva budsjett har du? er du opptatt av lettast mogleg utstyr?

Mine tips er Gå for ein sovepose med komforttemp ned mot 0 grader, sekk mellom 55-60 L (til helgeturer er dette nok, til 1-2 vekes så vil ein del meine det er for lite), telt med innertelt og yttertelt (finnes eitdukstelt med litt netting og greier men gå for todukstelt).

Finnes masse utstyr på bruktmarked på f eks finn.no. I tillegg er det nokre gode tilbod her, spesielt på sovepose og sekk:

https://www.helsport.no/outlet

Finnes ein del rimeleg telt f eks xxl og interessant tråd her:

 

Tips til teltturområder i bergen. Heile byfjella f eks mellom ulrikken og rundemannen er bra. Lavterskeltur er banen opp på ulrikken og overnatting ved borgavatnet. Gullbotn og inn mot gullfjellet f eks risnestjødna eller noko slikt er fint, tog til hallingskeid eller liknande gjer deg mange fine turområder, Reppadalen i arna mm. Dette er områder du kan nå med kollektivtransport på ein enkel måte. Har du bil har du fleir valgmuligheter, berre spør om du lurar på områder. Tips no er å kome deg godt opp over tregrensa, siden det er ein god del knott og slikt for tida. 

Endret av josteink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.7.2018 den 23.18, vscare skrev:

Og kanskje noen som er kjent i Bergensområdet også har tips til fine steder å slå opp telt? Takker på forhånd for svar😊

Bergen og omland friluftsråd (BOF) er et interkommunalt samarbeidsorgan (ikke mindre enn 17 kommuner involvert) som etablerer og vedlikeholder friluftsområder som allmennheten kan benytte til ulike friluftsaktiviteter.

BOFs side om telting gir tips om de mest populære områdene de har etablert: https://www.bof.no/aktiviteter/telting. Disse er gjerne ganske tilpassede og trygge, og kan være fine for å bli vant til å telte før man tar i bruk vanlig utmark? 

Lykke til :thumbsup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe du kan bruke nå?

Det eneste jeg kjøpte før min første tur, var et telt. Jeg gikk rett og slett for det butikkmannen anbefalte meg, et 3-manns helsport. Det har holdt i tjue år og gikk først på dynga på mandag, etter -mye- bruk. 

Mitt råd er: ikke gjør så mye research. Ikke kjøp så mye nå. Gjør det du har lyst til. Ta det du har og ta din første tur.

Sovepose, presenning, myggmiddel og noe du vil spise. Da har du fått din første erfaring og allerede da har du noen ideer om hva du vil anskaffe deg neste gang - slik har vi det alle her på FF! 😄 Da er også sjansen større for at dette blir noe du fortsetter med.:)

 

På min første tur hadde jeg telt, sovepose, liggeunderlag og en 30l sekk, og masse deilig pasta jeg hadde laget hjemme. Den svei seg under oppvarminga, men det beste jeg fikk under denne turen, var naturopplevelsen, ikke utstyret jeg hadde med (eller ikke hadde med). 

 

God tur!

Endret av Imp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Noen erfaringer fra både friluftsliv og flere år i Forsvaret: 

  • Pakk alt tøy i plastpose/drysack. Selv om sekken din er vannavstøtende er det fort gjort at vann kommer seg inn.
  • Pakk fyrstikker/lighter i en pose med knute/zip lock. 
  • Sats på ull, ikke «superundertøy». Ull holder på varmen selv om det blir vått. 
  • Aldri ha bomull som innerste plagg. Da fryser du. Et unntak er nettingundertøy. Bruker du ikke nettingundertøy innerst, er det ull mot huden som gjelder. Når du går med oppakning vil du svette. Har du bomull inntil huden vil du bli våt, og da vil du fryse. 
  • Aldri undervurder gode sko og gode ullsokker. Fryser du på bena så fryser du på resten av kroppen også, om du er aldri så tørr ellers. 
  • Skinnsko? Smør dem godt og gi dem kjærleik. Det har du mye igjen for. 
  • Ikke vær redd for å kjøpe brukt. Sko bør du derimot kjøpe nytt, og gå dem godt inn før du legger ut på langtur. Skal du ha tung og stor sekk så kan det være lurt med høye skaft på støvlene, gjerne også med god støtte i skaftet. 
  • Om du skal bruke mye penger på noe, utenom gode sko; soveposen. Til syvende og sist er det i soveposen du skal lade batteriene dine, få energi til neste dag. Sørg for at du har en behagelig sovepose med rette de rette egenskapene. Sørg også for at du lufter den godt før du pakker den ned igjen når du kommer hjem. 

Ellers, god tur! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Tips: Når du har funnet  deg et telt,  enten om du har fått, lånt, leid eller kjøpt. Sett det opp hjemme, enten i hagen eller annen egnet plass, et par ganger til du har lært deg det.

Opp og ned. Lær deg også hvordan du skal pakke det.

Ingenting er mer frustrerende enn å plages med teltet når man er på tur :) Særlig om det høljer ned og du er sliten og kald.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.