Gå til innhold
  • Bli medlem

Freshe opp en kajakk?


Anbefalte innlegg

Noen gode tips for å freshe opp en kajakk? 

Dette er en ren drodletråd og jeg lurer på hva du hadde gjort med båten, hvordan og hvorfor. Båten er veldig pen, men kan godt bli litt mer synlig. Båten er i karbon og kunne godt få litt polish nå. 

 

140112A1-14FC-4B8D-9BDE-79B70A3ADE48.jpeg

16866CB1-5301-4CB0-BF57-F08527CF7F16.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser jo veldig fin ut da, litt bruksmerker er stas mener nå jeg.

Men vil du freshe opp litt uten behov for gelcoat/sparkel (dypere riper), så vask med Zalo eller båtrens først (avfetter og rengjør). Ikke bruk for sterke saker.

Det kjappeste er så å vokse med en regjøringsvoks som da både rengjør skroget og legger en beskyttende hinne når den til slutt blir polert. PS: Lurt å unngå å legge det på gummilister.

Om du bruker bil eller båt produkt på kajakk tror jeg er ett fett. I klubben bruker vi det om hverandre og kan ikke si at vi merker noen stor forskjell.  . For eget bruk mener jeg at det var en Turtle vax Caranua eller noe sånt (har UV filter) som ble brukt sist, men vi har også båtpolishvokser fra Biltema.

For gummilister og -lokk vil en gummifornyer være bra. Lukene blir da også mye lettere å få av og på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Har ikke greie på polering av båt, selv om hver eneste påske i barndommen bestod i akkurat dette. Jeg har fortrengt alle minner om brutalt barnearbeider fra den tid 😂 

Skal se om jeg får shoppa litt polish før helgen, og få fiksa begge to. Men vil colorback fra Turtle funke? Eller er det for sterkt for en båt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt sånt barnearbeid var jo ikke bra, tunge avgasser, smørefett, oljer og asbest , men gud så morsomt for en liten skrott å få være med pappa eller onkler å mekke bil :-).

Colorback er sikkert helt ok, men tror det må være mest gimmick, da den helt sikkert ikke fornyer fargen.  Biler i dag er lakkert med en pulverprosess, så farge laget er ekstremt tynt, derpå lag med klarlakk. Når du pusser/polerer er det klarlakklaget du vil freshe opp og "fornye" . Vokser med slipemiddel fjerner oksidasjonsbelegg (det som ser matt ut) i klarlakken, men du vil jo ikke slipe for mye bort. Vokser med mere slipemidler klarer sikkert å fornye noe bedre og beholde glansen lengre, men for egen del vil jeg fjerne minst mulig lakk og en vanlig voks vil gi brukbar glans en stund. Da vet du også at klarlakken (som inneholder UV-filter) ikke er blitt for tynn. Om du vil beholde glans lengre ville jeg heller startet med normal voksing og polering (som ikke sliter hardt på klarlakken) og heller valgt ett litt dyrere produkt på toppen. Da heter de noe sånt som lakkforsegling, ditech, extra gloss eller super resin. Disse legger ett mer slitesterkt toppsjikt, og jo dyrere jo bedre hehe.. for bil er det vel fort 5 lapper, for en kajakk kan du jo sjekke om Autoglym Super Resin som er billig og har gjort det bar i bil tester kan være noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du enn gjør, ikke ha poleringsgreier på hele kajakken og la det tørke. Det blir et sant helvete å få av igjen. Ta litt etter litt, til du er ferdig.

For freshing av kajakk kan man f.eks. bytte til kule farger på dekksriggen. Skal man først freshe den opp så kan det også være lurt å tenke på sikkerhetsdetaljer, som kuler eller andre ting (snor med krympestrømpe er også en del brukt) sånn at man lett får tak i tauene, til og med når man har hansker/votter som man gjerne bruker en del. Slange på strikk på tvers er også et triks, for å lett få åra stappet under der, f.eks. når man tar vare på makkerens under kameratredning.

Refleks i ulike former er jo også smart. (Man får også svart tau til dekksrigg, som har refleks innvevd.) 303 skal vel også beskytte mot solens herping. Og sjekk gjerne at lukene er festet med en tråd - hvis ikke så setter du det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste glassfiber (+ karbon, etc.) -kajakker er vel ikke lakkert men har kun et lag gelcoat (/topcoat) utenpå fiberlaget?

Små riper kan da slipes ned før polering, større riper kan fylles med gelcoat og polering. 

https://www.westsystem.no/p/19100/gelcoat-sparkel-i-tube

F.eks. Biltemas produkter for båtpleie vil fungere finfint på en kajakk.

https://www.biltema.no/bat/batpleie/skrogpleie/

 

Og som @Miamaria er inne på, tau til dekksrigg med refleks for økt synlighet i sollys og lys fra lykt. Eksempel: https://www.eian.no/products/dekkstau-55-mm-sort-mrefleks

Og ellers farger som bryter med med omgivelsene når det er gråvær eller skumring. (Gjelder forsåvidt også klær og vest.) Rødt telt vs grønt telt på fjellet, og på sjøen blandt alle smågærne småbåtførere så ønsker man å være synlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips 😀👍🏻 

Det blir Biltema en kjapp tur og så skal jeg se om jeg får satt på en hvit vannlinjetape på sidene. Det bryter opp fint. 

Jeg så forresten båten min på avstand i bruk på vannet, og selv om de blå hvalene (stickers) er subtile på båten, så gjorde det seg med noe som brøt opp. Det er ikke mye som skal til egentlig. Må bare være høyere plassert brytning. Sort synes ikke så godt, men en hvit stripe tror jeg kan gjøre seg. Vannlinjetape er ikke så dyrt som kjølstripe, så får teste dette først. Lettere å ta av også om det ser helt forgæli ut også. Tror jeg 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes. Visste det var riktig av meg å dyrke tomater i år 😂 så de er på plass (eventuelt bare plantene, for kan kun se en bitteliten tomat) Økologisk padling burde være en greie 😂 

 

 

37045030-3172-4B18-81FE-7DDF69E4269A.jpeg

  • Liker 1
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.7.2018 den 12.39, Terka skrev:

De fleste glassfiber (+ karbon, etc.) -kajakker er vel ikke lakkert men har kun et lag gelcoat (/topcoat) utenpå fiberlaget?

Små riper kan da slipes ned før polering, større riper kan fylles med gelcoat og polering. 

 

Stemmer, er mest gelcoat, men rens og polering er som for lakk. 

Både lakk og gelcoat vil over tid tørke ut og materialet vil få  "porer", så vask, dyprens og voksing eller kun voksing vil fornye både vannavstøtning og glans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Gittiamo skrev:

Men nå står jeg på farta til å kjøpe vannlinjetape. 

Hvit er peneste men gult er kanskje lurest? Ikke supergira på svensk båt, men det kan kanskje synes best? 

Har du vurdert knallfarger på åreblad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, PTG skrev:

Har du vurdert knallfarger på åreblad?

Ja og jeg bruker gule åreblader. Har prøvd diverse årer i det siste, og falt for de med gule åreblad pga flere faktorer 🙂

Fant forresten ikke andre farger enn hvit, rød, blå og sort i vannlinjetape. Så nå har jeg montert på hvite. Bilder kommer snart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Drammen Kajakkspa gjort unna en grei jobb. Den gule lånekajakken fikk litt pleie den også. 

Kvitebjørn til @Terka var mest gøy å freshe opp. Det syntes gitt 😂 Den hvite stripa på Blåhvalen ble veldig sær. Men den vil garantert synes bedre på vannet nå. Er bare en dekorstripe som lett kan byttes. 

Nå er jeg solbrent... så da blir det ingen padletur før sola går ned 🤦🏼‍♀️ 

 

 

DCD8D87C-2F60-45D0-8435-73FEA8A98782.jpeg

9E0AD5F6-2606-4846-B320-A80768D16E5C.jpeg

BB7560C6-B36A-4461-8B32-3E106C0A9862.jpeg

C02CBCE4-68FD-4D70-86A8-72D7FD9E0183.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Synes ikke hvit stripe på den blå ble sært i det hele tatt. Særere med fargen på cockpitringen, men den ser man jo ikke med spruttrekket på. :) Ble flott den der nå. :) God fornøyelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.