Gå til innhold
  • Bli medlem

Gramjeger Powerbank/Nødlader


Vallers

Anbefalte innlegg

Har forsøkt å lete etter tråder her inne som tar for seg nødladere hvor også vekt er i fokus. Dårlig med napp, gitt!

Den jeg har nå veier 350g, og den er helt kurrant og lader en mobil full 5 x ganger, mener jeg.
Men jeg vil gjerne redusere vekten så mye som mulig, hvis det i det hele tatt er noe vesentlig med vektbesparelse å hente på nødladere? (sett med gramjeger-øyne).

Jeg er ute etter én nødlader som kan fullade én smartmobil minimum 4x ganger. (Vi er som regel to på tur samtidig, så hvis det sparer mer vekt, så kan jeg godt ta 2 stk, så lenge 4 x ladinger er minimumskapasitet). Den trenger ikke å lade mobilen lynraskt. Bare så det over natta ca. er greit med batteri dagen etter. 

Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De aller fleste nødladere baserer seg på vanlige 18650 celler, vekten på disse varierer lite da sammensetningen stort sett er ganske lik. På grunn av dette er det bare innpakningen som utgjør nevneverdig vektforskjell. Hvis du ikke ønsker noe mer enn noe helt enkelt så kan Nitecore F2 + løse celler være en løsning. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Hvis du skal lade en smart telefon 3-4x så trenger du en powerbank på 10000mAh minimum. Tek.no har nylig gjort en relativt grundig test av slike powerbanker så foreslår du leser igjennom den artikkelen.

Jeg regner med det vil si at jeg trenger 2x 5000MAH for samme effekt?
I så fall så skilter f. eks Power med en Eletra 5000mah til 85gram. 2 x av denne blir da 170g.
Det er under halvparten av min nåværende (som jeg mener er en 10000mah), og det er jo ikke så verst vektbesparelse, i mine øyne!

Takk for tips om testen, forresten. Litt rotete oppsett angående vekt, men fant en del jeg kunne sjekke ut :).  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at mAh betegnelsen kan være endel misvisende. Hvilken effekt du faktisk får kan variere veldig mellom de forskjellige merkene. Tek.no artiklen beskriver denne problemstillingen. To forskjellige powerbanker med samme mAh verdi kan være helt forskjellige med tanke på hva du faktisk får ut av energi :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, det forstår jeg. Akkurat disse var ikke veldig dyre heller, så her får man bare kjøre en test og sammenligne.
Antall ladinger trenger ikke å være skrevet i stein heller, altså, bare sammenlignet med min nåværende. Sjelden jeg tømmer den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Freebird skrev:

18650 celler, vekten på disse varierer lite da sammensetningen stort sett er ganske lik.

Gode 18650 celler er tunge, så lett i vekt og høy kapasitet er ikke mulig. 

1 stor er bedre å bruke enn 2 små, lader raskere og qc 3.0 er er fordel når du skal lade powerbanken. 

Jeg har to stk Anker Powercore den største på 26500 mAh lader utrolig mye.  

2 timer siden, Anders_G skrev:

Anker går for å være noe av det beste. 

Solid laget, gode kabler, men noe dyrere enn andre merker. 

En tommelfingerregel er å bruke halvparten av hva som er oppgitt på powerbanken når du regner ut hvor mange ladninger du får ut i praksis. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Memento mori skrev:

En tommelfingerregel er å bruke halvparten av hva som er oppgitt på powerbanken når du regner ut hvor mange ladninger du får ut i praksis. 

Teknisk sett bør man regne om til Wh og ikke mAh. Da har man sammenlignbare tall, uavhengig av spenning. (se kalkulator på google)

25-35% effektivitetstap må man for øvrig også regne med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips! 
Da skal jeg se litt på de forskjellige som er foreslått her. 
Her kan jeg kutte alt fra 100-250g ser jeg, så her er det en god del å hente! 
NB! Eletra 5000mah veier 114g, ikke 85g. Feilinfo på nettsiden, sa Power. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gode erfaringer med denne. 10050mAh og veier 184g. Den har to USB-utganger og en framoverkompatibel USB-C inngang.

https://www.elkjop.no/product/mobil-og-gps/ladere-og-kabler-til-mobil/powerbank/S6PB10KC17/sandstrom-10-500-mah-powerbank-hvit

Finnes på lager i nesten samtlige butikker også, ser jeg - hvis du vil plukke opp en i dag. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.