Gå til innhold
  • Bli medlem

Første langtur i Jotunheimen


Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg skal gå fra Juvasshytta til Tyinkrysset i sommer (rett gjennom Jotunheimen) og det er første gang jeg reiser på tur og første gang siden jeg var liten at jeg telter på tur. Har sett over reiseruten på kart over oppmerka ruter og laget meg en egen tur-rute ut ifra dette. 

Hvordan er turen fra Juvasshytta til Spiterstulen? Er det bratt ned til grusveien? Jeg spør fordi jeg har høydeskrekk og UT.no sa at dette var en krevende tur selv om det ikke er mange km mellom hyttene. Er det så bratt om man går om Heimresætre?

Turen fra Spiterstulen til Gjendehytta er neste mål. Dette er en lang etappe og jeg legger inn en overnatting mellom (om ikke terrenget er veldig flatt og fint). Hvordan er terrenget i Urdadalen? Det ser ganske flatt og fint ut på kartet, men jeg spør for sikkerhets skyld.

 

Turen går så fra Gjendehytta, ned til Bygdin og mot Tyinkrysset. Hvordan er terrenget her?

 

Til sak nr 2

Jeg har med meg en venninne og hun er veldig redd for at vi skal møte på bjørn, ulv, jerv eller rev. Av den grunn har jeg lagt ruta nærme hytter i tilfelle hun blir redd og vi kan gå litt nærmere en av hyttene. Er det mye rovdyr på fjellet eller kan jeg "trygt" ta henne med i Urdadalen og overnatte der uten mye lyd fra dyr utenfor teltet? Vil at denne opplevelsen skal bli fin for henne sånn at hun ikke blir skremt fra å bli med meg på tur senere :)

 

Ingen av oss har gått så langt før, i flere dager, men har gått topper med 15-18 km på 2-3 timer med god stigning. Planen er å komme fram til Tyin på 5 dager. Klarer vi det?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette syntes jeg hørtes ut som en ambisiøs første-tur, Spiterstulen - Gjendebu via Urdadalen Dette oppfatter jeg er turer for folk som er godt fjellvant og kjenner utstyret sitt, og ikke minst har full kontroll på dette med kart og kompass. Jeg skal dog overlate til de som er mer kjent og har fartet mer i området å si noe om de ulike etappene og hvordan det er å gå der. Det er høyst sannsynlig ikke "flatt og fint" og høyst sannsynlig en hel del stein og ur.  

Når det gjelder (store) rovdyr så skal det vel svært mye til å treffe på noen, det er få og langt mellom dem i Jotunheimen. Det er vel mest sannsynlig å se lemen, rype og (tam)-rein tenker jeg.     

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvor god form dere er i, og hvor bra dere foter dere? Skal dere ha med telt? Blir sekken tung? Hvor lang tid tenker dere å bruke? Er utstyret bra nok tilfelle skikkelig norsk sommervær på fjellet? (Sterk vind, snø, regn)

Flatt og fint på kartet kan bety vått og myrete. Det beste er vel kanskje å sjekke hver enkelt etappe på ut.no for å lese dere opp om de spesifikke etappene. 

PS: Dere er griseheldig om dere ser ville rovdyr. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjappe svar!

Stein og ur er vi forberedt på, så lenge jeg ikke tar oss med en plass der det er stupbratt :)

Fjellvant? Vil det si at det ikke er så mye folk som går denne veien? Fikk inntrykk av han som solgte kart at de oppmerka rutene på  kartet var lette å finne og at fjellet er fult av turister om sommeren... Jeg får nesten lyst til å droppe turen jeg nå... 😖😖 Om det er sånn at man må være topptrent og ha utstyr til flere tusen før man går. Jeg fikk inntrykk av at det var flere enn meg, i samme form, som skal gå.

Jeg har sjekket alle rutene over nett (som nevnt innledningsvis), men de er utrolig dårlig forklart og det står bare km og vanskelighetsgrad (uten forklaring på hvordan terrenget er). Kartet har oversikt over myrete terreng og det er ikke merket opp på kartet før man nærmer seg Gjendebu. Så virker det ikke som om jeg kan ta kontakt med noen som kan dette heller. Er det noen jeg kan kontakte som er eksperter på rutene?

Jeg har med meg:

Matmot fortress 2P

2 soveposer på 0.6 g ca

Malamut underlag

Ett oppblåsbar underlag på ca 0.5 g

Førstehjelp

Kart

Kompass

Ull, skjerf, votter, lue

Skal kjøpe meg primus

Vann

Mat for 5 dager som blir mellom 2-3 kg.

Det er dette jeg kommer på i farten.

Mye blir fordelt på 2 personer, men jeg tar teltet. Sekken blir vel 15 kg. Har backpacka med 30-40 kg og gått fra Harstad til Nordkapp (pluss haik) med denne sekken. 

 

Men det dere sier er at vi ikke burde gå? At man må være i toppform? At vi som er i normalt god form og vil kose oss ikke burde ferdes i jotunheimen på de oppmerka rutene? Jeg skjønner ikke helt. Jeg trodde rutene kunne klares av de fleste så lenge det ikke var stupbratt eller parti med klatring?  (Besseggen blir feks ikke et alternativ for meg) Hvilke andre ruter finnes det som ikke begynner på Østlandet som dere kan anbefale? :)

 

 

Endret av Sprettball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som har sagt dere ikke kan gå. Men det er umulig å gi konkrete tips uten å vite utgangspunktet deres. Du skriver fersking, men hva du legger i det, kan ingen andre vite. 

Du må så absolutt gå. Og nyt turen. Men utifra det du skrev kunne du kjapt vært halt, gå i converse og med festivaltelt og en sliten teppepose fra 70-tallet (satt på spissen). Vi fikk ingen informasjon om nivå utenom at dere var ferske og ikke ville ha bratt terreng. 

Jotunheimen er godt merka med røde T’er og man går sjeldent lange strekkene alene om man går de populære rutene. Vil du vite mer, så snakk direkte med DNT også. 

God tur 🙂

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, det skjønner jeg! Jeg kunne vel ha vært litt mer spesifikk enn det jeg var innledningsvis... 😅 Beklager om jeg fremsto negativ eller på noen måte ikke setter pris på svar, jeg fikk litt panikk 😅

Jeg har sendt e-post til DNT, men er godt å høre andres erfaringer. Virker som dette forumet har mange flinke fjellfolk!

Skulle ønske terrenget var litt bedre forklart på nett, men jeg får heller skrive om turen etterpå og lage amatørguide til Jotunheimen 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes absolutt dere skal ta dere en tur til Jotunheimen, fantastisk flott område. Man må på ingen måte være i toppform for å ta seg en tur i fjellet, men man må være i stand til å gjøre noen vurderinger i forhold til egen sikkerhet, og ha med nødvendig utstyr for dette f.eks om man skulle komme ut for dårlig vær.  Om dere får til tiltenkt rute på 5 dager vet jeg ikke, men det er jo bare å prøve. Dere blir nok ikke alene og vi ser frem til amatørguide til Jotunheimen :)

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du skriver at det er første gang på lenge at du skal telte på tur vil jeg anbefale en liten prøvetur, med lave ambisjoner og null stress. Det trenger ikke egentlig være lenger enn ut i hagen, men noen km inn i skogen er kanskje det beste. Da vil du fort oppdage ting som er vanskelig å fundere seg fram til hjemme. Kanskje soveposen er for varm/for kald, eller underlaget for tynt. Kanskje lå ikke teltpluggene i teltposen likevel. Kanskje du trenger noe foran øynene for å få sove i et lyst telt. Kanskje er det enklere med pulverkaffe enn med presskanne (eller kanskje det er motsatt). Med litt flaks finner du også ting du kan ta ut av sekken, som ikke gir verken økt komfort eller sikkerhet.

På en sommertur med bare en overnatting finnes det under normale forhold ingenting du kan glemme som vil påvirke noe annet enn komfort  

PS: Hvis det blir prøvetur i hagen, så prøv å motstå fristelsen til "bare å hente" noe.  ;-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.