Gå til innhold
  • Bli medlem

Trip to femundsmarka nasjonalpark from Synnervika


greenfish

Anbefalte innlegg

Hello Fjellforum. 

I'm not sure which language you prefer (i'm Swedish) so i'm gonna start with english.

I've been to femundsmarka a year ago, started out from Sylen-Svukuriset. 

This time I wan't a new route, one that doesn't travel in the same foosteps as 2017. I'm thinking about going to Synnervika and park my car there for at least 7-8 days. Then on foot go to Femundsmarka.

 

Questions:

1) Can I park anywhere in Synnervika, without a fee or anyone hassle my car?

2) The route I marked on the map, is it safe to cross, as in no elevated water, jokk etc? According the online map the trail seems to disappear? 

Does anyone know where I can buy a paper map that covers Femundsmarka? The one's I have covers the area from the Swedish side.

If anyone have a better route/parkering for me to use then by all means make a suggestion.

 

Thank you :)

Skärmavbild 2018-07-01 kl. 14.10.15.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har du kart i alle fall. Ser ut som du har tenkt å gå helt i ytterkanten av Femundsmarka Nord-kartet. Kanskje resten dekkes av det for Røros. Går også an å gå for 1:100 000 kartet over hele Femundsmarka.

https://www.dntbutikken.no/nettbutikk/kart/turkart

Resten kan jeg ikke hjelpe med, men du kan spørre på facebookgruppa Femundsmarkas venner hvis du ikke får svar her inne. De pleier å være ganske hjelpsomme ;) God tur!

https://www.facebook.com/groups/2345109772/?fref=nf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thoreau skrev:

Akta dig för björn. Men du kan få köpa mitt björnsäkra telt. Specialleverans från Helsport.

Tack men jag skulle så gärna vilja se en björn innan jag dör, men tack ändå :)

2 timer siden, foroll skrev:

Jeg gikk akkurat den ruten du skisserte i fjor. Det gikk helt fint. Området der er dekket av Nordeca sitt kart i 1:50000 som heter Feragen. 

Tack så mycket för informationen, ska omgående skaffa kartan

2 timer siden, Martin HJ skrev:

Du kan ihvertfall parkere i Synnervika uten problem, det er plass til ganske mange biler på parkeringen der.

Mange takk :)

4 timer siden, Jaahan skrev:

Her har du kart i alle fall. Ser ut som du har tenkt å gå helt i ytterkanten av Femundsmarka Nord-kartet. Kanskje resten dekkes av det for Røros. Går også an å gå for 1:100 000 kartet over hele Femundsmarka.

https://www.dntbutikken.no/nettbutikk/kart/turkart

Resten kan jeg ikke hjelpe med, men du kan spørre på facebookgruppa Femundsmarkas venner hvis du ikke får svar her inne. De pleier å være ganske hjelpsomme ;) God tur!

https://www.facebook.com/groups/2345109772/?fref=nf

Ska införskaffa kartan. Även besöka facebookgruppen. Tack för hjälpen!

5 timer siden, Per Fredrik skrev:

Du må gjerne skrive på svensk, vi nordmenn forstår det godt selv om svensker er dårlig på å forstå norsk. Nordisk råd vil nok også sette pris på at du holder deg til svensk.

 

Hej! Då fortsätter jag på svenska. 

Vill tacka alla för hjälpen, beger mig ut om några dagar. Om vi träffas i fjällen bjuder jag på kaffe över elden!

Endret av greenfish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også printe ut Norgeskart gratis her: https://www.kartverket.no/Kart/lag-turkart-for-utskrift/

Da kan du velge området du vil. Gratis å bruke. Kartene har all informasjon som de du kjøper, og blir i rett skala om du printer på A4-ark. Kartene går også inn i Sverige et bra stykke, og du kan velge å ta med merkede stier fra Turistforeningen.

Edit: Ha en flott tur i flott område!

Endret av foroll
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillater meg å dele denne (trykk på meg) fra Bjarnes turblogg. Svenske Calazo skal vist ha detaljerte og gode kart over området i værbestandig papir. Dekker også hele området i 1:50 000 skala uten at du må kjøpe to kart(nord-sør).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.7.2018 den 14.19, greenfish skrev:

2) The route I marked on the map, is it safe to cross, as in no elevated water, jokk etc? According the online map the trail seems to disappear?

Gikk akkurat denne ruten i fjor og stien forsvinner ja, men gikk fint for meg. Hadde faktisk med meg en svenske også så starten er testet og funnet forsvarlig for svensker;-)

Det er litt myr og sattans mye blodsugere ett stykke på noen 100m der så beskytt deg selv:-)

Skal faktisk samme ruten selv om 2uker. En del plasser på fjorårets rute jeg vil utforske skikkelig i år.  Lykke til på tur

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har gått igenom femundsmarka och rogen, cirka 9-10 dagar. Trots värmen och mycket folk hade jag det jättetrevlig. Träffade på trevliga norrmän som bjöd mig på fisk och sprit!

Måste säga ni har så vackra kvinnor/jäntor i Norge. Träffade ständigt på grupper av jäntor 😄😄😄😄

 

Tusen tack foroll, Johanks & Kimball. Köpte en tryck karta samt använde tjänsten på karkverket som är helt otrolig.

 

Kommer att återvända till femunden snart igen men då blir det i augusti/september då jag inte vill träffa så mycket folk.


Tack till hela forumet!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.