Gå til innhold
  • Bli medlem

Kombinert dagstursekk/hytte til hytte sekk


Are Mehus

Anbefalte innlegg

Hei, dere. Hvilken størrelse sekk hadde dere gått for dersom man skulle hatt en dagstursekk, som også kan benyttes mellom de betjente hyttene på sommerhalvåret? Dagsturbruken kan være fiskeutstyr, kokekar og brenner o.l. Det finnes jo pakklister i fra dnt angående hva som er relevant å ta med seg på hytte til hytte turer. Klarer ikke å lande på volum her😵. Håper på tips👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En på rundt ~45L vil jo være veldig allsidig. Går fint som ubetjent hytte-hytte sekk, så mulig du kan klare deg med noe enda mindre også. Spørs litt hvor mye luksus du vil bære med. Hat en Gregory Stout 45L som funker fint som helgesekk, selv med (lett) telt. 

Endret av TheSleepwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Tenkte i utgangspunktet på Osprey Kestrel 38, men denne blir vel da  i minste laget. Neste opp på størrelse er 48 literen. Den virket i starten  litt skremmende stor, men mulig dette er helt innenfor, eller hva?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har to forskjellige sekker, en på 30 liter og en på 50 liter. 30 literen er fin til dagsturer. men skal jeg ha med sovepose og kokeutstyr så blir det 50 literen. Så jeg tror ikke at en 48 liter vil være så skremmende stor. Går fint å komprimere den litt om den ikke blir fylt opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt ann på hva du vil ha i sekken. Jeg hadde den fikse ideen om at jeg trengte flytende/hevbart topplokk og vannflaskelomme på siden, derfor endte jeg på Stout. Vurderte Kestrel 48 til samme bruken. Godt mulig du kan ha 38 også, men du må nesten tenke litt gjennom hva du kommer til å ha i sekken. 

- Var på helgetur i fjor i februar med bl.a. En fyr som brukte en Bergans Rondane 46L. Vi sov i telt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Kestrel 58 endel og er veldig fornøyd med den sekken :)
Jeg har fler 40 til 50 liters sekker men hadde helt klart tatt 58 litern påhytte til hytte tur.
Vi snakker om lett sekk på slike turer og da hadde jeg personlig tatt med litt mer "luksus"
og hadde heller snurpa inn 58 litern enn å gått med en stappa full 45 liter :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt et sted mellom 30 og 60 liter, avhengig av:

  1. Vekten og kompressibiliteten til sekken
  2. Terreng, sesong og værmelding
  3. Egne preferanser til sikkerhetsmarginer og komfort
  4. Egne preferanser mhp å ha utstyr innenfor eller utenfor sekk

Jeg bruker 34-literen min desidert mest - til og med på overnattingsturer vinterstid (link), men tar både 50 og 65 liter i bruk om jeg tenker at det er nødvendig. Tror at 50-literen stiller sterkt om jeg må redusere antall sekker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en 40-liter på hytte-til-hytte-turer sommerstid og synes den er akkurat passe, det er en Osprey Tempest. Den brukes også på dagsturer når det skal være med litt ekstra, og holder akkurat til helgeturer med telt, sovepose mm hvis jeg pakker lett. Talon 44 er vel den tilsvarende modellen for herre, har du sett på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, igjen. Takk for mange gode innspill. Ja, jeg prøvde talon 44 i dag sammen med kestrel 38 og 48. Likte også den. Litt lavere i høyde og litt breiere. Det skal også sies at jeg har en 65 liter som jeg bruker til helgetur med telt, men synes denne virker alt for stor til hytte til hytte, og normale dagsturer med fiskeutstyr. Utfordringen er å finne en sekk som har et volum som kan funke til nevnte formål, samtidig som den ikke overlapper 65 literen😮🙄

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Are Mehus skrev:

Utfordringen er å finne en sekk som har et volum som kan funke til nevnte formål, samtidig som den ikke overlapper 65 literen😮 🙄

Da tror jeg at jeg slutter meg til rådene om en sekk rundt 45 liter, av en type som er lett og komprimerbar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å sjekke komprimeringsmulighetene på talon 44😮. Hvordan er disse? På bilder ser det ut som om den bare har komprimering i nederste del av sekken. Denne er jo lett, og ligger i volum der dere mener det burde være. Kestrel 48 eller talon 44? Begge passer 100%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Are Mehus skrev:

Glemte å sjekke komprimeringsmulighetene på talon 44😮. Hvordan er disse? På bilder ser det ut som om den bare har komprimering i nederste del av sekken. Denne er jo lett, og ligger i volum der dere mener det burde være. Kestrel 48 eller talon 44? Begge passer 100%

Den har stropper i sidene som kan strammes så volumet blir mindre - i tillegg til reimene nederst foran, som man kan snurpe igjen hele bunnrommet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Kestrel 38L og er bra fornøyd med den. Synes Osprey er flinke på ventilasjon og sekkene deres sitter godt.  Til dagsturer og hytte til hytte sommerstid er den toppers. Har en Bergans Alpine guide 50L til overnattingsturer og hytte til hytte vinterstid. Skal jeg være lenge vekk er det kajakk eller Helsport Fjellheimen 85L som får være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde Stouten (45L) nå i varmen.  lastet opp sekken slik at den ble 14 kg.  Gikk litt over 400 høydemeter.  Sekken fungerer fint den. Ble heller ikke nenveverdig svett på ryggen.

 

20180708_115010.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.