Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped tømmer seg for luft


Anbefalte innlegg

Har vært borti det samme med mitt. Da slapp det ut luft veldig sakte. Grunn var rett og slett at litt fyll inni ble liggende i ventil på utluft etter tømming. Pass på at det ikke er en eneste tråd eller noe der før du pakker det. Var bare et par tynne tråder i ventilen og det var nok. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg ikke husker helt feil, tshansen er du en tometer på tur med kona. Det bringer meg videre til mitt spørsmål: blir underlaget utsatt for støtvis og rykkvis belastning som sammenfaller med de periodene du mister luft?  Er vel eneste parameter som ikke er belyst i denne flotte tråden ;-D

  • Hehe 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Alt dette med hull, ventiler, o-ring, osv. har en felles løsning. Såpevann, såpevann, såpevann!

 Blås hardt opp, sett deg på underlaget, og gå til verks med såpevann. Lekker det fra ventilene er det den enkleste og mest pålitelige måten å finne ut av det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet synderen! Det er toppen til utventilen! 

 

Så nå er spørsmålet! Hvordan faen får jeg denne tett? Mulig jeg må bort på xxl å kjøpe en nødløsning om jeg ikke finner noe å tette med 😉

@TomWithoutVom slike aktiviteter tar vi på 7cm til fruen! Mindre dønninger der 😂 (har jeg hørt)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
58 minutter siden, tshansen skrev:

Jeg har funnet synderen! Det er toppen til utventilen! 

 

Så nå er spørsmålet! Hvordan faen får jeg denne tett? Mulig jeg må bort på xxl å kjøpe en nødløsning om jeg ikke finner noe å tette med 😉

@TomWithoutVom slike aktiviteter tar vi på 7cm til fruen! Mindre dønninger der 😂 (har jeg hørt)

Gratulerer med nytt hull! 😎

Hvor gammelt er underlaget, og er det en del av selve ventilen som lekker?

Er det hull i selve veltillokket, eller er det mellom veltillokket og ventilen?

Hull i selve ventillokket kan limes med gummireprasjon fra biltema, seam sealer eller limet som følger med (tipper jeg).

Jeg fikk besked om at ventillekkasje er reklamasjon, så hør med forhandler, og evt. norsk leverandør (Utedepot).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 time siden, tshansen skrev:

Jeg tipper underlaget er 3 år gammelt! Det lekker mellom lokket og ventilen! Der øringen står! Akkurat som hengslen på ventilen bidrar negativt pga vinkelen på selve bakkant av proppen 🤔 o-ring’en tetter ikke som den skal! Ingen hull i så måte!

 

image.jpg

Er det UL, er vel reklamasjonstiden over. Men dette er vel ett «vanlig» med 5 års garanti fra Exped? 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv bytt oring og ha på silicon grease som vil tette litt inntil får svar på reklamasjon. Oring sett på biltema eller få i fra tess hvis er ukurant str. Eiksenteret har vel og diverse oringer mye forskjellig str.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KimH skrev:

Prøv bytt oring og ha på silicon grease som vil tette litt inntil får svar på reklamasjon. Oring sett på biltema eller få i fra tess hvis er ukurant str. Eiksenteret har vel og diverse oringer mye forskjellig str.

Jeg har prøvd å bytte på tvers av andre underlaget jeg har med, men til ingen nytte! Jeg klarte jo å finne ut av dette såpass sent at jeg ikke får tak i noe nytt underlag eller o-ring før mandag igjen! Prøvde å legge litt plast i mellom, begrenset litt men ikke nok! Vurderer å lime igjen hele driten, men da blir det kødd å få pakket det med seg videre i bilen 😂😂

mail er sendt til den norske importøren, håper på svar fra de snarest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
33 minutter siden, tshansen skrev:

Jeg har prøvd å bytte på tvers av andre underlaget jeg har med, men til ingen nytte! Jeg klarte jo å finne ut av dette såpass sent at jeg ikke får tak i noe nytt underlag eller o-ring før mandag igjen! Prøvde å legge litt plast i mellom, begrenset litt men ikke nok! Vurderer å lime igjen hele driten, men da blir det kødd å få pakket det med seg videre i bilen 😂😂

mail er sendt til den norske importøren, håper på svar fra de snarest

Exped winterlite har ikke utventil (for å spare vekt). Bare dra litt i gummiflappen på innventilen, eller sett noe nedi den, så tømmer underlaget seg fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Mareng skrev:

Exped winterlite har ikke utventil (for å spare vekt). Bare dra litt i gummiflappen på innventilen, eller sett noe nedi den, så tømmer underlaget seg fint.

Jeg har en 9 cm og en 7cm synmat! Håper på en rask løsning fra exped! Har tenkt meg på tur igjen ganske snart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tshansen skrev:

Jeg har prøvd å bytte på tvers av andre underlaget jeg har med, men til ingen nytte! Jeg klarte jo å finne ut av dette såpass sent at jeg ikke får tak i noe nytt underlag eller o-ring før mandag igjen! Prøvde å legge litt plast i mellom, begrenset litt men ikke nok! Vurderer å lime igjen hele driten, men da blir det kødd å få pakket det med seg videre i bilen 😂😂

mail er sendt til den norske importøren, håper på svar fra de snarest

Jeg har et o ring sett liggende og silicon grease hvis er i Bergens område og ikke kommer deg på tur . Kan noen passe fra dette ?

IMG_20180701_000745.thumb.jpg.772aa50f252157597eae0f367e7efe2f.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det @KimH men jeg ligger i Kristiansand nå, skal videre mot Lindesnes også blir det vel ryfylkene oppover om ryggen min ikke tar kveld 😂😂 har o-ringer hjemme, men mulig jeg stopper å prøver noen Biltema o-ringer på mandags morgen så jeg slipper å avbryte denne turen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TomWithoutVom skrev:

Nei, ikke min heller. Min er den gamle modellen med stor utventil. Jeg må bruke adapter for å få snozzel til å funke. Er det noe slikt du har?

Ja, stemmer det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
9 timer siden, virrma skrev:

Dette stemmer ikke på min Downmat. 

Å? På hvilke måte? Klarer du ikke å tømme undelaget med å dra i gummiflappen på innventilen, eller sette noe inn i den? Slik som exped viser 3:50 ut i filmen om Downmat winterlite? (Som kun har innventil.)

Det må jo være veldig gamle modeller som har en annen type ventil.

 

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Mareng skrev:

Å? På hvilke måte? Klarer du ikke å tømme undelaget med å dra i gummiflappen på innventilen, eller sette noe inn i den? Slik som exped viser 3:50 ut i filmen om Downmat winterlite? (Som kun har innventil.)

Det må jo være veldig gamle modeller som har en annen type ventil.

 

Du snakker om modeller uten innebygget håndpumpe? Stabdardmodellene med innebygget håndpumpe lar seg ikke uten videre tømme med innventilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
11 minutter siden, whistler skrev:

Du snakker om modeller uten innebygget håndpumpe? Stabdardmodellene med innebygget håndpumpe lar seg ikke uten videre tømme med innventilen. 

Ahh, skjønner. Jeg har aldri sett en slik modell med innebygget håndpumpe. Jeg har hatt 5 Exped underlag, og klart å unngå innebygget pumpe ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.