Gå til innhold
  • Bli medlem

Bivuakk på Austabotntraversen?


bjojor

Anbefalte innlegg

Av logistiske årsaker og god værmelding undersøker jeg muligheten for en overnatting et sted på Austabotntraversen, noen som vet om det finnes plass til 2 personer noe sted mellom V0 og hovedtoppen? Evt 2 plasser med plass til 1?
Er vel helt sikkert mulig i skaret vest for vesttoppen, men da blir det nok like greit å gå ned til bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, bare for å forvirre meg selv litt mer; V0 er vestre pukkel på toppryggen? Var slik jeg skjønte det, også at man har midtre og vestre (på noen kart vestre (midtre) og vestraste (vestre)), mellom disse ligger altså nord- og sørrenna som kjøres på ski.

Jeg hadde ønsket meg å ligge et sted på toppryggen, men er jo en option å gå ned til en av vesttoppene så klart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V0 er vel første topp til venstre (grønn nål) osv. Som jeg anser det da. Ved renna er det ikke mulig. Og så er det steinete opp før neste topp. Der jeg har markert tror jeg det var en stein hvor man fint kan ligge bak. Bør være ok der. Men vidre herfra og til selve toppen, aner jeg ikke. Kan liksom ikke se for meg at noen vil sove der frivillig. 

Siste bilde er rett før V0 (om jeg husker riktig) 

61D2320F-6FF8-446F-82DF-E4CB5ADADF8A.jpeg

7DC6379F-CCA9-4EA7-BFB4-448152262621.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett i at det fort må bli der en plass ja. Æsj, hadde håpet noen hadde stalltips om en grønn liten gresslette med 0 grader helling og ferdig levegg, men den gang ei.

På peakbook er det den "grønne toppen" lengst til høyre i ditt bilde som er V0, de to påfølgende lenger vest heter Vestre og Vestraste (midtre og vestre på noen kart).

Var egentlig oppimellom der og hovedtoppen jeg hadde håpet å tilbringe natten, litt mer spektakulær utsikt derfra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha ja du der var i overkant optimistisk 😂 det er jo der man klatrer. Med tau. 

Kan være jeg er helt på feil bærtur når det gjelder hva som hete hva oppi der. Ser mest på kart og terreng uansett. 

Men du mangler hverken luft eller utsikt lengre ned altså. Godt nok med luft der jeg merket av. Mer enn nok for de fleste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens jeg husker feil, men midtre pukkel hadde flate på toppen, rett før hovedtoppen var det ei lita flate innunder på sørsida, og rett før hovedtoppen er det jo 2 "flate" blokker. Så du finner overnatting, om du ikke er for kravstor. PS: Sikkert lurt med en taustump og sele. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer over sørryggen, så har nok klatreutstyr med ja. Trenger ikke rare plassen, får spoone og slå en slynge rundt oss! Om man sover stablet i høyden trenger man jo kun 1 underlag også! 
Har du gått over sørryggen? Er klatringen direkte på ryggen grei i støvler, eller er svasko tingen der? Har ikke sett så mye på føreren ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, bjojor skrev:

Vi kommer over sørryggen, så har nok klatreutstyr med ja. Trenger ikke rare plassen, får spoone og slå en slynge rundt oss! Om man sover stablet i høyden trenger man jo kun 1 underlag også! 
Har du gått over sørryggen? Er klatringen direkte på ryggen grei i støvler, eller er svasko tingen der? Har ikke sett så mye på føreren ennå.

Har gått sørryggen, gikk kun med lette alpin støvler, Scarpa Charmoz med litt kompakt gummisåle for kanting. Det var litt vått når vi gikk, så opp ett kort svaparti (tidlig på ryggen før en pinakkel med kort rappell ned) husker jeg som mest psykende. Ellers klassisk tinderangling, du kan glede deg til :-). Pga væte droppet vi søreggen, men har du fint vær anbefales den, grad 4+.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, PTG skrev:

Har gått sørryggen, gikk kun med lette alpin støvler, Scarpa Charmoz med litt kompakt gummisåle for kanting. Det var litt vått når vi gikk, så opp ett kort svaparti (tidlig på ryggen før en pinakkel med kort rappell ned) husker jeg som mest psykende. Ellers klassisk tinderangling, du kan glede deg til :-). Pga væte droppet vi søreggen, men har du fint vær anbefales den, grad 4+.

Samme sted sklei jeg veldig pga snø og isregn. Gikk med støvler med gode kanter (men noe slitte og tørre såler). Jeg så ut som en dalmatiner i ettertid pga blåflekker 😂 veldig glad jeg gikk i tau gitt. 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

29 minutter siden, bjojor skrev:

Ps, holder vel lenge med et enkelt 50m tau og rimelig lett rack over der? @PTG

Det holder fint. Kan droppe de største kammene også :-) . Ellers lurt å ha med 3-4 lange slynger for å legge rundt ting, ofte kjappere enn å finne kileplasser. Og seigmenn og godt drikke da :-) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var fint der, feiget ut på første del av direktvarianten etter dårlig føremelding fra taulaget foran, de mente det var vel friskt i støvler, og vi hadde i tillegg relativt tunge sekker pga vann, soveposer og voksenbrus. Men svingte raskt tilbake etter å ha kavet med tidenes taudrag ute i sandkassa på høyre side for eggen. 

Får ta en reprise en gang, gjør ikke akkurat noe å gå den der igjen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.