Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt på budsjett - hjelp en nybegynner?


tepose

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er relativt fersk i gamet når det gjelder fjellturer. Har gått masse dagsturer i byfjellene i Bergen og fjell i Sandnes, men har ikke gått turer lengre enn 4-5 timer. Nå ønsker jeg å utvide horisonten litt, og skaffe meg telt slik at jeg kan dra på overnattingsturer. Teltet er i hovedsak kun til meg (jente 28 år, 163 cm, så trenger ikke store plassen), men er jo ålreit om det går an å presse inn en annen person en gang i blant også. Nå har det seg slik at jeg ikke kan så mye om telt, og er usikker på hva jeg skal velge. Ikke har jeg 6000 kr å bruke på et telt heller. Jeg så at Fjellsport har tilbud på dette teltet. Har noen av dere erfaring med dette? Hvordan egner det seg til bruk vår, sommer og vinter? Ønsker heller ikke noe som er særlig tyngre enn dette heller. 

Endret av tepose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke erfaring med det teltet, men konstruksjonen tilsier at det vil fungere brillefint i skogen til alle årstider. Jeg ville derimot ikke dratt på vinterfjellet med det. Kan godt hende det tåler det, men det er vanskelig å si noe om hvor tøff ytterduken er.

Til den prisen er det ikke noe dårlig valg for en som vil ut og prøve seg med overnattinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange her har denne type telt, men vær obs på at det blir mye "villa gjennomtrekk" da det i hovedsak er mesh (myggnetting) i innerteltet. Denne type telt settes ofte opp med innerteltet først,  da blir det fort vått hvis du må sette dette opp i regnvær. Du kan jo også sjekke outlet siden til Helsport. Her er det ofte gode tilbud. Jeg begynte med Helsport Nordmarka 2 for fire år siden. Nordmarka er en billigserie som Helsport produserer for XXL. https://www.xxl.no/helsport-nordmarka-2-tomannstelt-gronn/p/1133560_1_style 

1881486768_HVkano2.thumb.jpg.57c98fca46edf9aefaa1ea844c69c447.jpg

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei så nylig på dette teltet/søster teltet vapor 2p.

 

Teltet virker solid, vapor har ikke mesh på innerteltet så vil tro det er mer egner for lav temp og vind. Vil bare påpeke at det veier litt og tar ganske mye volum nedpakket. Men teltet jeg så på, vapor er hvertfall veldig romslig på innersiden. Det finnes for 2099 hos braasport.no i Oslo. 

 

Har ikke prøvd teltet, kun sett på det og hatt det med hjem i stua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Mange her har denne type telt, men vær obs på at det blir mye "villa gjennomtrekk" da det i hovedsak er mesh (myggnetting) i innerteltet. Denne type telt settes ofte opp med innerteltet først,  da blir det fort vått hvis du må sette dette opp i regnvær. 

1881486768_HVkano2.thumb.jpg.57c98fca46edf9aefaa1ea844c69c447.jpg

 

Det ser da vitterlig ut som on det er tett duk i innerteltet. Jeg skjønner heller ikke helt argumentet om at innerteltet blir vått. Det skal regne brutalt mye for at dette blir noe problem. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
10 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Mange her har denne type telt, men vær obs på at det blir mye "villa gjennomtrekk" da det i hovedsak er mesh (myggnetting) i innerteltet.

Hvor står det att innerteltet er netting?

Jeg har ett marmot vapor som jeg bruker hele året, også vinterstid. Det ligner. Det har duk i innerteltet, og mulighet for å lukke bare myggnetting i dørene om man vil ha ekstra lufting.

Veldig fornøyd med teltet til sitt bruk:

 

CB247740-C1BA-4D6D-B897-E24F1E0A0544.jpeg

6F015C5D-4B1E-43E7-9F73-4ABF1F1B2F79.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Mareng skrev:

Hvor står det att innerteltet er netting?

Jeg har ett marmot vapor som jeg bruker hele året, også vinterstid. Det ligner. Det har duk i innerteltet, og mulighet for å lukke bare myggnetting i dørene om man vil ha ekstra lufting.

Veldig fornøyd med teltet til sitt bruk:

 

CB247740-C1BA-4D6D-B897-E24F1E0A0544.jpeg

6F015C5D-4B1E-43E7-9F73-4ABF1F1B2F79.jpeg

Følg linken hennes så finner du denne. 

  • Innerduk: 40D 100% Polyester No-See-Um Mesh F/R | 68D 100% Polyester Taffeta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke erfaring med teltet men ser ut som brukbart telt for pengene. Kuppeltelt selvstående og bra takhøyde så tror er bra førstegangs telt som tåler noe vær.

Står 3 sesongs , det jeg lurer mest på er lufting og ventiler i teltet ser ikke noe om det.

Innertelt ser ut som polyesterduk med mesh dør som er lukkbar ut fra tekst og bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
21 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Følg linken hennes så finner du denne. 

  • Innerduk: 40D 100% Polyester No-See-Um Mesh F/R | 68D 100% Polyester Taffeta

Jeg vet jo ikke. Men det ser ut som innertelt i polyester, meshdør, og polyesterdør for å stenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
14 minutter siden, KimH skrev:

Ikke erfaring med teltet men ser ut som brukbart telt for pengene. Kuppeltelt selvstående og bra takhøyde så tror er bra førstegangs telt som tåler noe vær.

Står 3 sesongs , det jeg lurer mest på er lufting og ventiler i teltet ser ikke noe om det.

Innertelt ser ut som polyesterduk med mesh dør som er lukkbar ut fra tekst og bilder.

Lufting foregår under ytterteltsduken, rundt hele veien, og trolig med øvre glidelås i dørene. (Mulig det er en stang man kan vippe opp for å holde «ventilen» litt åpen, slik det er på noen slike telt).

Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare så vidt vært inne i et, og synes det virker fint. Det er definitivt ikke mesh innertelt.

Det som bekymrer meg med teltet til litt sånn allround bruk er spesifikasjonene på bunnduken, muligens (hvis man snakker dårlig vær) også ytterduken. Hhv 2000 og 1500mm som definitivt er i den lave delen av skalaen.

Jeg skjønner ønsket om et lett telt, men velger man et lett telt må man enten ofre anvendelighet (grunnet «svakere» materialer) eller man må ofre lommeboka. Personlig ville jeg glatt bært en drøy halvkilo mer og hatt et telt som burde tåle vær og vind på en helt annen måte. Feks dette:

https://www.vpg.no/salewa/204365/salewa-sierra-leone-ii-3-sesong-med-god-styrke-og-høy-komfort

Men folk er forskjellige. Du kommer deg definitivt på tur uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur innom finn.no . Mange fine brukte telt til en grei pris, og ofte kan du også prute litt her. Jeg har kjøpt to telt på finn.no og et på ebay. Min Hilleberg Akto kjøpte jeg på ebay, av en kar i UK som hadde brukt den en gang og funnet ut at den var for liten. Den kom på kr.1700,- levert på døren. 

Ellers så vil jeg råde deg til å kjøpe min. et tomanns telt selv om du i hovedsak beregner å være alene.  Vektforskjellen er ikke så stor, men du får litt bedre plass, noe som kan være greit hvis du ikke er så veldig erfaren som uteligger. F.eks. så veier  Hilleberg Akto, som er et enmannstelt, 1,2kg, mens en Hel sport Ringstind II, tomanns telt, veier fra 1,2 kg til 1,9 kg avhengig av hvilken modell du velger. Det er ikke sikkert at du er så opptatt av vekta, men hvis du er litt uerfaren så blir ofte sekken tung nok selv uten telt og da kan det være greit å spare der man kan. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
8 timer siden, KimH skrev:

Fant litt info fra produsent, ser ikke ille ut fra omtale en som har vintercampet. Er ventil i toppen og 2 halv mesh glidelås D dør oversatt fra dårlig engelsk 😀

Oppgitt til 2450g , omtale sier 2900g..

https://www.marmot.com/fortress-2p/39480.html  

 

IMG_20180627_231854.thumb.jpg.cedbcf5e6c55eb617dae970deeb7480c.jpg

IMG_20180627_231929.thumb.jpg.b8d7ec629bd5cf464f85f8e07ba4c091.jpg

 

Ville vurdert marmot vapor også, om marmot fortress er aktuelt. Vapor har full lukking, eller full mesh, i innerdør.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, REs skrev:

F.eks. så veier  Hilleberg Akto, som er et enmannstelt, 1,2kg, mens en Hel sport Ringstind II, tomanns telt, veier fra 1,2 kg til 1,9 kg avhengig av hvilken modell du velger. 

Jeg har et Ringstind II. Mulig det kalles et tomannstelt, men så gode venner at de slipper inn der, har ikke jeg. Det samme gjelder kona ...

  • Liker 1
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TOT skrev:

Mulig det kalles et tomannstelt, men så gode venner at de slipper inn der, har ikke jeg. Det samme gjelder kona ...

Vil nabokona komme på intimt besøk slipper hun sikkert inn😂

Teltplasser er beregnet for normale personer og mumieformet liggeunderlag. Bagasje teller ikke. Mange ønsker å ha dette inne og da må antallet økes for å få plass. 

4 timer siden, REs skrev:

Hilleberg Akto, som er et enmannstelt, 1,2kg,

Hilleberg oppgir 1,3 kg netto og 1,7 kg brutto. Bruk bruttovekter når di sammenligner. 

Vil anbefale Finn.no da finner du telt som er bra helt ned i 5-600kr feks Helsport Nordmarka 2. 

Men ikke kjøp telt med glassfiberstenger, de aller fleste telt greier seg fint til 3 sesongers bruk. Viktigste er faktisk å kjøpe er telt, og starte med å komme på tur. Da får du litt erfaring og har du kjøpt et brukt, kan du ofte selge det for omtrent samme prisen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tepose skrev:

Takk for svar alle sammen! Kom over Salewa Sierra Leone II Pro, og det ser ut som man får ganske mye for pengene her? Ser at Pro-versjonen i tillegg er ca 0,5 kg lettere enn den billigere versjonen av teltet. Noen som har erfaringer? 

Dette teltet er ganske nøye diskutert i denne tråden, god lesing :)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, tepose skrev:

Takk for svar alle sammen! Kom over Salewa Sierra Leone II Pro, og det ser ut som man får ganske mye for pengene her? Ser at Pro-versjonen i tillegg er ca 0,5 kg lettere enn den billigere versjonen av teltet. Noen som har erfaringer? 

Ja, både pro og ikke-pro versjonen er mye for pengene. Kan du strekke deg til pro-versjonen prismessig, så er det enda mer for pengene enn ikke-pro-versjonen jeg linket til over (siden det var samme pris som Marmont). Litt lettere, mindre pakkvolum og noe bedre bunnduk. Begge vil tjene deg godt og etter min mening være bedre allroundtelt enn Marmot. Men du gjør ikke noe galt ved å kjøpe Marmot-teltet heller, altså.

Vær oppmerksom på at Salewa er «bare» 210cm langt, men relativt bratte vegger gjør at det plager få. Men er du 202 høy, liksom...

Endret av Olav Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, TOT skrev:

Jeg har et Ringstind II. Mulig det kalles et tomannstelt, men så gode venner at de slipper inn der, har ikke jeg. Det samme gjelder kona ...

Mine to voksne sønner var nettopp på rockefestival i Halden med min Ringstind II light, og jeg hørte ikke annet enn at de hadde det litt for varmt, men det var sikkert på grunn av soveposene og ikke plassen i teltet. Men det er vel en kjent sak at mannfolk ofte drar med seg mindre bagasje og tar litt mindre plass enn damer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.