Gå til innhold
  • Bli medlem

Grønt eller rødt Hilleberg?


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Har lyst på et grønt unne i samlingen, men er usikker på om det blir veldig mye varmere i sola enn det røde?

Jeg vet det blir litt mer bugs med det grønne, men det skal jeg klare. 

(også ref de andre telttrådene her, det er jo åpenbart at jeg har for få telt)... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
11 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Tenker du det er veldig svalt og digg i sola? 

Ja litt egentlig. "Kakhi" har tradisjonelt vært en "ørkenfarge", det er vel ikke bare på grunn av kamuflasje, men også på grunn av sola. Vil tro det er litt av bakgrunnen for sandfargen.

Jeg har grønt og rødt Hilleberg, grønnfargen er den "gamle" som er litt lysere en dagens. Rødt har jeg bare brukt på vinteren.

Står lufta stille inni teltet blir det uansett varmt, med litt trekk funker grønnt (Keron 3GT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte grønn, selv om rødt ser best ut på bilder og står mer ut på vinteren.

Fra hilleberg.com:

Customers often pick red to stand out and green or sand to blend in. With our tents you have a choice of color for every model. Because the inner tent is yellow, there is no effect on mood between choosing red, green, or sand. The colors do not make a difference on temperature in the tent or the amount of light it lets through.

Jeg har ikke bekreftet dette ved egen erfaring, men antar at dette er korrekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødt er jo endel lettere å finne igjen (spesielt i skogen)
Hillebergs grønne er jo veldig mørk synes ihvertfall jeg.
Tror fargen er irrelevant om man sammenligner de når det kommer til varme.
Da er det viktigste å heller velge ett telt med ekstremt gode luftemuligheter :)


 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, ArveS said:

Customers often pick red to stand out and green or sand to blend in. With our tents you have a choice of color for every model. Because the inner tent is yellow, there is no effect on mood between choosing red, green, or sand. The colors do not make a difference on temperature in the tent or the amount of light it lets through.

Jeg har vanskelig for å tro at den svært mørke grønnfargen slipper gjennom like mye lys som sandfarget eller rød duk. Og jeg blir overrasket dersom det ikke blir litt varmere når sola skinner på et telt med så mørk duk, enn et med den betydelig lysere sandfargete duken. Men det er ikke sikkert forskjellen er dramatisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker du å være synlig og signalisere til andre friluftsfolk at "her har jeg slått meg ned", så velg rød. Ønsker du å redusere det visuelle inntrykket du har i omgivelsene, velg grønn. Telter du i jaktområder, velg rød. Tar du bilder? Velg rød. Mørkere duk varmes opp mer av solen, liker du det så velg grønn. Dyr vil ikke se store forskjellen på rødt og grønt, men insekter vil trekke mer mot mørkere farger (grønn) for gjemmesteder og skjul. Ellers er rødt både skammens og kjærlighetens farge mens grønt symboliserer fornyelse og vekst. Her er det mange perspektiver en kan trekke inn 😊.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørn J skrev:

Jeg har vanskelig for å tro at den svært mørke grønnfargen slipper gjennom like mye lys som sandfarget eller rød duk. Og jeg blir overrasket dersom det ikke blir litt varmere når sola skinner på et telt med så mørk duk, enn et med den betydelig lysere sandfargete duken. Men det er ikke sikkert forskjellen er dramatisk.

Fargen er mørk, men duken er tynn, så mengden lys som absorberes er ikke så veldig stor. Det ville også være merkelig at HB skrev dette så eksplisitt som de gjør om det ikke stemte. 

Men igjen. Har ikke testet selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes røde telt er noe ubehagelige å være inne i over tid så foretrekker grønt eller sand. Temperaturforskjeller mellom fargene er nok mikroskopiske som Hilleberg og andre skriver. 

Endret av RoyN
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg burde selge ytterdukene separat, slik at man kan bytte farge etter behov og humør. Er sikkert mulig å få kjøpt en løs ytterduk om man spør dem, men de hadde sikkert kostet litt mindre om de var hyllevare i de samme butikken som fører teltene.  Har selv 3 grønne Hilleberg. Angrer ikke på det, men kunne jo vært "artig" å byttet av og til.

Flere meninger og synspunkter i tidligere tråd om fargevalg,

skjønt det er vel mange av de samme som ytrer det samme her nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Du har lyst på ett grønt, men er usikker på om det blir mye varmere i solen?

Slik jeg leser tråden her er svaret: nei. Og da håper jeg at dette er noe de vet og ikke tror.

Så grattis med grønt telt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Bjørn J skrev:

Jeg har vanskelig for å tro at den svært mørke grønnfargen slipper gjennom like mye lys som sandfarget eller rød duk. Og jeg blir overrasket dersom det ikke blir litt varmere når sola skinner på et telt med så mørk duk, enn et med den betydelig lysere sandfargete duken. Men det er ikke sikkert forskjellen er dramatisk.

Knallbra, tusen takk for hjelpa :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.