Gå til innhold
  • Bli medlem

Vandrestaver


Lars Stenseth

Anbefalte innlegg

Haloisen!

Meg å en kompis skal litt seinere i sommer en tur opp på Hardangervidda å lurte litt på det med gå staver! Er dette noe folk her på FF bruker? Å har eventuelt noen gode tips til noen gode noen?

Har sett litt på disse https://www.fjellsport.no/black-diamond-alpine-flz-z-poles-no-color-141.html

fått med meg at kork håndtak er et must, disse er også i aluminium så de er vel hakket mer solide en carbon staver? Liker også at de pakker lite. Noen med erfaringer med disse, eller andre gode forslag?

mvh Lars 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker til tider staver. Syns det er spesielt greit når jeg skal gå langt nedover eller når jeg skal krysse elver/bekker. I forhold til å krysse elver så er de fine for å hjelpe i forhold til balansen når jeg går på glatte steiner kombinert med strømmen i vannet. Når jeg går i flått terreng så henger de stort sett bare på sekken, så da er de dødvekt. 

Mine er i karbon av den enkle grunn at de bare er på sekken halvparten av tida, så da ville jeg ha noen som er så lette som mulig. Men de tåler som du har fått med deg mindre av slag. Det vil føle uvandt i begynnelsen men så vil du etterhvert finne en rytme i bruken. 

Noen liker å bruke staver, andre gjør ikke

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Det ser ut som at de du har sett på er sammenleggbare og ikke trinnløst regulerebare så da er de ikke så godt egnet til å bruke sammen med tarp eller telt hvor staver brukes som stenger.

Stavene trådstarter sikter til har begge deler ser det ut til. Jeg har samme løsning på mine og veldig fornøyd med det. Kompakte sammenpakket og også justerbare.

 

@Lars Stenseth, mitt generelle inntrykk av folk der ute er at Black Diamond og Leki går igjen som ordentlig gode staver. Aluminium er mer solid og tyngre, ja. Andrew Skurka har en del bra artikler og tester av vandrestaver forresten: https://andrewskurka.com/section/how-to/gear/trekking-poles/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Bruker alltid staver. Det ser ut som at de du har sett på er sammenleggbare og ikke trinnløst regulerebare så da er de ikke så godt egnet til å bruke sammen med tarp eller telt hvor staver brukes som stenger.

T5MT1.thumb.JPG.171aebb7e8090eca803e59bc0b2e762e.JPG

Akkurat de jeg linket til hadde faktisk justerbar høyde, ikke det at det er så viktig for meg, men sikkert en kjekk fordel! Men det kjipe er jo at siste par i min størrelse ble solgt på VPG hvor det var 30% på de i det jeg postet tråden😩 

Det var den helt nye 2018 modellen, kanskje det nye er justeringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
12 minutter siden, tronn skrev:

Staver er fenomenalt på tur. Sparer muskler og knær. Da er man bedre rustet til neste dag.

Tester utført på flatt underlag viser at staver ikke reduserer belastningen på knær. Det ligger en egen tråd om det her på forumet.

Gåing nedover i fjellterreng var ikke testet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sånn tja til vandrestaver. Den eneste turen jeg noensinne har strekt et leddbånd (i kneet) var da jeg skulle prøve å gå med staver. Kan være bra i nedoverbakker og ved elvekryssinger men er ikke overbevist om at det gir mindre belastning av betydning sånn generelt. Så de blir stort sett igjen hjemme. 

Bruker Silva-staver kjøpt på XXL som er helt ok i vekt til en rimelig pris. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker staver på noen turer. Har bl.a prøvd Black-Diamond, og de var av god kvalitet. F.eks er låsene solide. Tror de var i ca 1000 kroners-klassen.

Etter å lest en del tester bestilte jeg et par slike: http://www.pacerpoles.co.uk

Meget godt fornøyd med disse. Gir en god  vinkel for kraftoverføring/håndledd. Bruker kun disse nå.

--

Det er tydeligvis flere meninger om behov/fordeler/ulemper ved det å bruke staver. Jeg bruker det på noen turer og det helt klart en avlastning i stigninger&nedstigninger.

Gir jo også en treningseffekt/oppmykning av kontorskuldre.

Når jeg sammenligner gps-tracks ser jeg at jeg ofte har høyere gj.snitts hastighet med staver enn uten. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk et klatrekurs i Østerrike i ca 1990. Instruktøren der brukte (teleskop)staver nedover, og dette syntes jeg virket så kjekt at jeg kjøpte et par og har brukt staver siden. Etter hvert som kiloene har kommet og knærne blitt dårligere(kan det være en sammenheng her mon tro?), er stavene blitt en nødvendighet. For meg er de en nødvendighet nedover, behagelig oppover og som nevnt i tråden veldig praktisk ved elvekryssinger og annet ulendt terreng der man må "balansere". Jeg bruker de også som regel i flate partier, men her føler jeg at nytten kun er for å unngå å gå med "henda hengende ned" og dertil "hovne fingre". Jeg bruker for tiden 3- delte Leki staver i aluminium. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Leki Carbonstaver, regulerbare og har brukt samme paret i 10 år. Lette, brukes også som teltstenger på Duplex teltet. Bruker de som de fleste opp og ned, vading. På lettgått flat sti/vei er de bare i veien og havner på sekken. Leki har god kvalitet og bra kundeservice. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.