Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanntett kamera eller kamerahus


jan_o2

Anbefalte innlegg

Hei!!

Eg er på jakt etter nytt kamera som erstatning, og forhåpentligvis, forbedring fra mobiltelefonen. Har fra før hatt ett Canon Powershot D10 vanntett kamera til denne bruken, men tiden har etterhvert gått fra det og eg var heller aldri helt fornøyd med kvaliteten på bildene. Relativt blank på kamerautstyr, men ivrig fotograf.

Kameraet skal brukes til friluftsaktiviteter; kajakk- og kanopadling (sjø/ferskvann), ski, fjellturer etc. Eg ser for meg at kameraet må tåle endel, og tenker i utgangspunktet vannett. Men det kan hende eg tenker feil :) I tillegg vil eg ha kameraet så lett som mulig, med god batterikapasitet og helst en linse som klarer å fange opp dybde og lysforholdene mest mulig slik eg opplever dem på stedet. Aller helst bør det passe i lomma og være tilgjengelig når gode motiver dukker opp. Prisen bør helst ikke dippe 6-7K. Men her kan det forhandles....

Bør eg kjøpe vanntett kompaktkamera eller bør eg gå for et kompaktkamera sammen med vanntett kamerahus når eg er på sjøen? Eventuelt hvilket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordeler og ulemper med alt, selvfølgelig, men kamera i undervannshus blir veldig klumpete (med noen få unntak.) Skal du ikke dykke dypt, så er vanntette kameraer mer enn bra nok. Jeg har et Olympus TG-4 som har god plass i lommen på redningsvesten. Da er det "alltid" med. (Unntatt i går når jeg endelig fikk hele familien med ut på kajakktur.)

TG-4en er bra, men den er et par år gammel, så hva som er det hotteste akkurat nå, vet jeg ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Eksilbergenseren skrev:

Fordeler og ulemper med alt, selvfølgelig, men kamera i undervannshus blir veldig klumpete (med noen få unntak.) Skal du ikke dykke dypt, så er vanntette kameraer mer enn bra nok. Jeg har et Olympus TG-4 som har god plass i lommen på redningsvesten. Da er det "alltid" med. (Unntatt i går når jeg endelig fikk hele familien med ut på kajakktur.)

TG-4en er bra, men den er et par år gammel, så hva som er det hotteste akkurat nå, vet jeg ikke.

 

Hehe, sånn er det ofte. De beste motivene er lagret i skallen og ikke på film ;) Tenkte ikke så mye på dykking. Men blir endel sprut fra sjøen og våte hender, så greit å kunne skylle av saltvann i vasken etterpå. Det hender også at det drypper litt ovenfra her på vestlandet..... Ser det har kommet et Olympus TG-5 nå, som eg antar er etterfølgeren til TG-4. Virker som et solid kamera!!

Er det fast linse og kun digital zoom, eller kommer den ut av kamerahuset på noen måte?

Takk for tips :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel to modeller som er vanntett og tåler en trøkk og som er ganske nye. Olympus tg5 og Panasonic ft7.

Er noen forskjeller på de men ikke så mye. Begge har optisk zoom. O har 4x og P har 4,6x. Ingen av de har linse som beveger seg ut. O er mer lyssterk i den korte enden mens de er like på,full zoom. Begge har 4k video. P har 20 mp sensor mens O har 12. Så P skal kunne gi bedre oppløsning på bildee men er samtidig da mer sensitiv for støy i lite lys. P har også elektronisk søker som eneste av de vanntette. Begge har 1/2,33 sensor størrelse så det blir noe begrensning. De koster vel omtrent det samme, ca 4500. Begge har vel noen manuelle innstillinger. 

Jeg har forgjenger Panasonic ft5 og er fornøyd med det. Lite og lett. Kan alltid være med i lomme. Bilder blir fine men i lite lys mangler det litt. Alle bildene i turraport fra Fejundsmarka i fjor tok jeg med det kamera. Jeg har et Panasonic Gx80 systemkamera i tillegg som er langt bedre i vanskelig lys

En kompis har Olympus TG4 og er fornøyd med det. Har ikke testet det noe selv.

 

Endret av borgern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, borgern skrev:

Jeg har forgjenger Panasonic ft5 og er fornøyd med det. Lite og lett. Kan alltid være med i lomme. Bilder blir fine men i lite lys mangler det litt. Alle bildene i turraport fra Fejundsmarka i fjor tok jeg med det kamera. Jeg har et Panasonic Gx80 systemkamera i tillegg som er langt bedre i vanskelig lys

Fin turrapport, og bilder!! :)

Det var oppklarende, i mitt hode var det om å gjøre å ha flest megapixler. Men skjønner at det ikke nødvendigvis er tilfelle. Dukker opp et 3. kamera når eg googler her, Nikon Coolpix W300 (i tillegg til i Olympus TG5 og Panasonic FT7).  Ser at de har noenlunde samme spekken alle 3, men at megapixlene varierer litt. Derimot går det an å skru innpå en liten telelinse og fisheyelinsje på Olympusen, så da er det gjerne det som vipper vektskåla om de andre spesifikasjonene er jevngode i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde omtrent samme krav som deg, dvs ønsket et vanntett kamera til bruk i kajakk.  Fikk nok etter å ha passert flere bevere uten å rekke å pakke opp et vanlig kamera fra vanntett pose før de var borte....

Kjøpte nettopp et Olympus TG-5 og er godt fornøyd så langt.Billedkvalitet er god for denne type kamera (Har flere kameraer å sammenligne med, bla. Olympus systemkameraer så jeg kan være litt "biased"). Optikk,stabilisering etc er bra. Ikke støysvak på høyeste ISO, men det er å forvente pga størrelse billedbrikke.  # Megapixel er en av mange parametre - som en ikke skal se seg blind på. 

Kameraet virket robust og er meget kompakt. Det kan lades via micro-usb som jeg ser som en fordel på tur. 

Det finnes div systetilbehør: convertere,filterholder,blitzdiffuser etc 

TG-5 kommer også  godt ut i sammenlignings tester.

Pris ca 3999,99.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Hege P. skrev:

Elgkalven brukte visst sådan på New Zealand og Fiji både over og under vann ned til 10 m. Veldig bra fotos.

Elgen

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Som gammel dykker vil jeg anbefale, at du vurderer helfot svømmefot mot svømmefot med helrem.  I hvert fall må du for all del prøve om de sitter bra! Mange svømmeføtter er for så vidt lange nok i fot lommen, men fabrikkert for smale føtter med tykkelse som trekkpapir.  Jeg har nettopp selv måttet returnere 2 ulike par i netthandel. 

XXL har et snorkelsett fra Mares til salg nå. Dyrere, men Mares pleier å være bra kvalitet og svømmeføttene med helrem går det faktisk an å ha på. 

Maske kan testes for pasform ved å ta den på ansiktet med hodet ned over bøyd  - uten nakkeremmen på. Sug noe inn gjennom nesen og den skal sitte tett. Du vil merke, hvis det siger luft inn. Noen masker har for små "neselommer" til, så vil det sige luft inn ved nese fløyen.

Snorkel trenger det ikke være noen finesser ved. I prinsippet bare et rør med munnstykke

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.