Gå til innhold
  • Bli medlem

Solcellepanel


inreds

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi skal ut på langtur i sommer og har planer om å kjøpe et solcellepanel.

Er usikker på hvilken vi skal velge..?

Wattstyrke? Med eller uten powerbank?

Vi har powerbank vi kan ta med oss i tillegg.

Er det noe vits å betale mer enn man må på f.eks Kjell&Company?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Skogsferd skrev:

Kjøpte meg nylig ett slikt, https://www.blitzwolf.com/SunPower-2-Ports-15W-p-73.html

Til under 200,- på ebay 

Virker som god kvalitet. 

Har bare blitt testet i stuevinduet, men er med i sekken når jeg reiser i Femundsmarka i morgen.

Kommer med en oppdatering etter turen 😁

Ser ut som kopi av Anker panel. Har du veid det? Jeg er på jakt etter et lettere enn det jeg har på 850 gram 😛

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutes ago, inreds said:

Ok, takk @tklami! Noen spørsmål:

Funker den bra til å lade mobilen? Tar det lang tid å fullade en smartphone? Vil den kunne lade opp en eller to powerbanks på en dag? Må det være sol?

Den funker suverent best når det er sol, men funker også når det er lettskya. Er det tykkere skyer så blir det null lading i det store og det hele, i bestefall får du da bittelitt effekt, men da har jeg ikke følt at den lader noe egentlig. Til å lade mobilen syns jeg den funker veldig bra. Er nå ikke sånn at denne gjør at du kan blåse igjennom strøm som om du har en stikkontakt i veggen. Men det betyr at om været er fint går du fint ladet det du trenger, er været dårlig så blir det lite strøm. Er masse tester av dette panelet på youtube. 

Endret av tklami
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tubbs skrev:

Jeg valgte Anker 21w panelet fremfor konkurentene pga at man får 3 ganger effekt fra ett panel som veier det samme og som ikke er større
nedpakket :)

Er dette å skaffe i Norge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med anker 21w panelet har vi holdt liv i alle elektroniske duppeditter i snart 60 dager uten noen problemer. Ved strålende sol er det nesten som å lade fra veggen. Har også med 2 powerbanks, men de ligger omtrent bare i backup.

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anders_G skrev:

Ved strålende sol er det nesten som å lade fra veggen.

Jeg har også anker 21 watt. Når det er sol lader det raskere enn 1 A Apple lader. Hadde både den og anker panelet på turen rundt Tyrifjorden, kom på campingen med mye sol og da var panelet raskere. Har også hatt 2 panel før, hvorav et med batteribank. Anker er i en klasse for seg. 

17 timer siden, Barild skrev:

Er dette å skaffe i Norge?

Jeg fant det ikke i Norge, så handlet via e-bay. Men vær obs, det er kopier ute og går i følge noen nettsider. Så virker det for billig, styr unna. 

BD1D6F14-3867-4FE7-8C08-7CDA0EE69AD8.thumb.jpeg.0bd50bd4fc3c514ca6e2c9a3e12e44ad.jpeg

La det som regel bare slik, lader iPhone og GPS mex oppladbare batteri. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hadde et lite problem med anker panelet for noen dager siden. Plutselig ladet det bare på en port. Sendte en mail til anker, og de anbefalte å resette panelet ved å brette det samme i 15-20 minutter. Dette løste problemet og nå lader det igjen på begge portene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har GoalZero nomad 7plus og dette funker greit til alt jeg har av småelektronikk, men greier ikke levere nok til Videokamera. 

Orginalbatteriene det leveres med, 4 AA x 2000mah er jeg dog ikke så imponert over. Jeg har 12 stk av disse, men syns ikke de holder godt på strømmen. Har over tid byttet ut disse med ordinære oppladbare Varta AA på 2600mah. tar ubetydlig lengre tid å lade og holder mye bedre oppladet.

PS! Jeg lader alltid med batteriene mellom panel og elektronikk. Funker helt fint, også på iPhone8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Var på kurs med Sunwind for litt siden, ble da til at jeg kjøpte meg en solcellepanel til turbruk. Har testet den noen dager nå, og jeg er rimelig imponert for å si det mildt. Denne lader min Huawei p10 pro fra 3-100% på 55 minutter med konstant sol på panelet. Den ser litt annerledes ut nå enn den på bildet, men til det bedre. Tar utrolig lite plass og er veldig lett. Ypperlig å feste på sekken mens en er går. To usb-utganger.  https://www.sunwind.no/product/show/?id=2556&Solcellepanel-Mini-m/USB-11W

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Andreas Moen skrev:

Denne lader min Huawei p10 pro fra 3-100% på 55 minutter med konstant sol på panelet

Hvor lang tid bruker den til vanlig med en 2A lader? Høres utrolig raskt ut, nesten så jeg tror du må ha sett feil. Men jeg er iPhone bruker og den er ikke spesielt kjapp, mistenker at de vil skjerme batteriet, for å få lang levetid på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Memento mori skrev:

Høres utrolig raskt ut, nesten så jeg tror du må ha sett feil. 

....Noe du har helt rett i. Det skal stå 1 time og 55 minutter. Beklager det! Men jeg syns likevel at det er utrolig kjapt. Ikke hatt noe særlig tro på disse små solcellepanelene, men denne overrasket meg veldig. Aldri sjekka hvor lang tid jeg bruker på å lade i veggen, men halvparten av tida tror jeg ikke er så feil. 

Skal på en langtur nå snart, og da tenkte jeg kun ta med meg denne og en bitteliten batteribank på 2000 mAh for å spare plass og litt vekt. Klart at om det skulle bli overskyet i 2 uker så blir det dårlig med strøm, men det spiller egentlig liten rolle da de jeg skal være med har med seg 40000 mAh juice til sammen. 

Uansett får jeg ladet litt da leverandøren påstår at denne også lader noe ved overskyet vær så lenge blålyset kommer seg gjennom skylaget. Det har jeg derimot ikke testet enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett etter solcellepanel en stund og vurderte Goal Zero Nomad 20(men ser nå at Nomad 28 er et bedre og tilsvarende alternativ), men har utsatt det litt pga pris. Men nå som jeg kom over denne tråden og søkte opp Anker-panelet fant jeg ut at jeg vil teste dette først, og leverer det som det skal, så er det vel neppe vits å tenke på noe annet :)

Blir spennende å teste :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fikk mitt Anker 21w panel her om dagen og testet kjapt i dag. Ladet mobilen fra 80% til 100% på rundt 45-50min i lett overskyet vær. Sier meg greit fornøyd med det.

Neste test blir batteriene til et lite Canon M10 og et 5D mkII da det har blitt handlet inn USB-lader til disse som er såpass små og lave at de passer fint inn i lommen som er på solcellepanelet(like høye/flate som USB-boksen til panelet).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Kristian J. Vabø skrev:

Fikk mitt Anker 21w panel her om dagen og testet kjapt i dag. Ladet mobilen fra 80% til 100% på rundt 45-50min i lett overskyet vær. Sier meg greit fornøyd med det.

Neste test blir batteriene til et lite Canon M10 og et 5D mkII da det har blitt handlet inn USB-lader til disse som er såpass små og lave at de passer fint inn i lommen som er på solcellepanelet(like høye/flate som USB-boksen til panelet).

Hvor handlet du Anker panelet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Testet i Femundsmarka i påsken, usikker på temperatur. Tipper rundt 15 blå. Så lenge sola står høyt på himmelen tror jeg ikke temperaturen spiller så veldig stor rolle. Uansett er det jo krevende med elektronikk i sprengkulde... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.