Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjelltur med ettåring - trenger tips


Heidisen

Anbefalte innlegg

Hei,

Minste er halvannet år i juli og er veldig flink til å gå (og løpe).

Vi er ikke fjellvante, men jeg har så lyst til å ta en tur i sommer med familien likevel :) Jeg har gått litt som barn, men må vel si jeg er helt nybegynner nå likevel.

Har googlet litt og ser at Rondane f.eks. kommer opp. Jeg ønsker meg vel i utgangspunktet å bo i noe annet enn telt (mer av retning hotellverdenen for å la min mann få litt mer iver over en slik tur). F.eks hotell/motell/seter el.l som basis og så ta dagsturer. Tenker en 2-3 overnattinger.

Jeg har da i praksis absolutt null erfaring ang fjell, men vil gjerne lære. Jeg kan bruke kart og kompass sånn nogenlunde.

Han minsten er ikke voldsomt begeistret for bæring, vil helst gå selv.  Iom at han er så mye flinkere enn storesøsken var på samme alder tenker jeg at han nok orker å gå i både bittelitt ulendt terreng og også litt langt, men har selvsagt med bæretøy.

Har noen en perfekt fjelltur/områder/ruter de vil anbefale en såpass lite fjellvant familie med en meget bestemt liten tass som gjerne vil gå en del selv?  Gjerne med mulighet for ørretfiske også? Vi har også to større barn, men de trenger vi liksom ikke ta nevneverdig hensyn til :)

Det bør jo da ikke være for mye stup og slikt da minsten løper og han løper fort.

Sykkel er også veldig aktuelt, men da også med hovedbase på én plass og så dagstur/rundtur i nærheten.

Vi kan kjøre en 4-5 timer fra Oslo tenker jeg.

Endret av Heidisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gålå ,midt i Gudbrandsdalen. Aktivitet fra fiske enten i fjellvatn eller Gudbrandsdalslågen , fint badeland nede i bygda tillegg til basseng på hotellene, padle, sykle, stort turområde fra enkelt til langtur ,elgsafari gøy for barn. 

Får leid fra hytte til hotell hvis søker

http://www.gala.no

https://www.hometogo.no/search/5460aea88f460?bedrooms=1&persons=2&pricetype=perNight

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sommeren min unge var 1,5 satset jeg hardt på basecamp-konseptet. Vi teltet, men hytte fungerer sikkert også bra. 

Vi hadde noen dagsturer med litt lengde, og til dels gikk vi et stykke for å komme til basecampene. Da bar jeg henne i sjal. Aller mest var vi likevel bare ute og nøt friluftslivet. Det var en varm sommer, og vi/hun brukte mye tid i bekker og i vannkanten. Også ellers var det masse som skulle utforskes, steiner, pinner og alt mulig annet. Siden dere er flere voksne og barn kan det sikkert også være lurt å dele seg opp innimellom, sånn at turer og aktiviteter kan tilpasses litt. 

En av våre basecamper den sommeren var i nærheten av Gjendebu, og det var veldig fint. Gausdal Vestfjell med utgangspunkt fra Liomseter er et fint område og det samme gjelder Rondane. Jeg bor sjelden på hytter, så de kan jeg ikke uttale meg om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Skal sjekke opp :)

sjal ja! Håper en litt lengre tur gjør at jeg kan få bruke det litt igjen. Men tar også med meh dai og joggeskoene hans så får vi se hva det blir til 😅

 

Endret av Heidisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Høvringen er perfekt! Der ferierte jeg som barn i flere somre.

Der er det mange steder å velge mellom hva angår overnatting, og der er mange korte turer til små topper, og spennende bekker/elver. Vardehøj feks, er et kvarters tur for et voksent menneske fra parkeringen, og om dere bærer den lille et lite stykke, er jeg sikker på at dere vil få en vellykket tur dit. Utsikt til Jotunheimen og Norges to høyeste fjell får dere også :) 

Aller mest moro hadde nok vi barna det ved bekkene, det er jo så mange fine hemmelige plasser å oppdage. 

God tur og lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner vi må på flere turer! Har bestilt overnatting i Rondane nå :) men de andre stedene som nevnes høres jo veldig flotte ut. 

Minsten sover på dagen ja, vi får se litt hva vi gjør. 

Tenker jeg sender de to eldste og pappaen på rafting og/eller moskussafari. Det får minsten stå over 😅

Men vi tar med sykler og sykkelvogn også. Ser det er fine muligheter for det. 

Så håper jeg resten av familien blir like gira som meg så vi kan ta flere turer 👏

Vi skal også ei natt i telt i Østmarka i ferien. Det blir bra :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.